Ouderwets goed: test Volkswagen Tiguan R

0

Waarom deze test?

Het is een voor de hand liggende ontwikkeling; een die we hier op Autointernationaal.nl al vaak is besproken. Als de markt voor SUV modellen booming blijft, en hete uitvoeringen onverminderd als smaakmakers van een modelreeks fungeren (ongeacht de carrosserievorm), dan is er ook een markt voor ultra sportieve hoge auto’s. Maar om verschillende redenen heeft het Volkswagen bijna 13 jaar gekost om de R badge, inclusief de prestatieverhogende wijzigingen waarmee het merk een goede reputatie heeft opgebouwd, op de Tiguan te plakken.

Uiteraard zijn er door de jaren heen verschillende R-Line uitvoeringen van de Tiguan geweest. Maar dat waren toch een soort veredelde actiemodellen. Nu monteert Volkswagen eindelijk een doorontwikkelde versie van de 2,0 liter viercilinder benzinemotor met turbocompressor, die reeds wordt gebruikt voor de Golf R en de recentelijk geïntroduceerde T-Roc R, in de Tiguan. De modelreeks uitbreiding wordt gecombineerd met een facelift voor de SUV. De Tiguan R is zonder meer de krachtigste en snelste variant van de bestverkochte SUV van Volkswagen.

 

Wat voor auto is het?

Het vermogen van de Tiguan R piekt bij 320 pk met een koppelmaximum van 420 Nm dat beschikbaar is tussen de 1.200 en 5.200 toeren. Om deze specificaties in perspectief te plaatsen: de 1.5 TSI motor van de doordeweekse uitvoeringen van de gefacelifte Tiguan levert een bescheiden 150 pk en 250 Nm. Vermogen en koppel worden gestuurd naar de standaard 7-traps automaat met dubbele koppeling die ook over een handmatige schakelmodus beschikt. Verder is er een nieuw ontwikkelde versie van het 4Motion vierwielaandrijving systeem van Volkswagen met een R-Performance Torque Vectoring functie op de achteras, waardoor de wielen aldaar individueel kunnen worden voorzien van wat de 2.0 TSI motor allemaal in huis heeft. Het idee is dat het exemplaar dat de meeste grip heeft daarbij een voorkeursbehandeling krijgt met als doel verbetering van het prestatieniveau.

De Tiguan R is voorzien van een adaptief sportonderstel, waardoor hij 10 millimeter lager boven het asfalt hangt. Remschijven in het formaat 18 inch zijn standaard. Die zitten achter 19 inch lichtmetalen velgen. Om de Tiguan R in akoestisch opzicht helemaal af te maken, kan hij door Volkswagen worden uitgerust met een uitlaatsysteem van Akrapovič. Een set van 4 pijpen is sowieso bij de prijs inbegrepen. Visuele differentiatie van de rest van het Tiguan gamma komt tot stand door een uniek vormgegeven voorbumper en andere exterieurelementen met designdetails die vergelijkbaar zijn met die van de andere R modellen van Volkswagen.

Het interieur van de Tiguan R is onder meer aangekleed met een sportstuur en sportstoelen die voorzien zijn van geïntegreerde hoofdsteunen. Subtiele veranderingen die bij alle versies van de gefacelifte editie zijn aangebracht, zijn onder meer een meer geavanceerde versie van het MIB3 infomediasysteem van Volkswagen, dat draadloze Apple CarPlay en live verkeersgegevens ondersteunt, omgevingsverlichting in meerdere kleuren heeft en over een aanraakgevoelige digitale bedieningsmodule beschikt voor de klimaatfuncties, samen met een aantal karakteristieke R upgrades. Zo is er een specifiek digitaal instrumentarium dat van kleur verandert bij wijziging van de rij modus.

Het multifunctioneel stuurwiel is voorzien van haptische feedbackbediening inclusief een R knop waarmee jij direct naar de Race modus kunt schakelen. Ook zijn er roestvrijstalen pedaalkappen en een unieke dashboardafwerking. Afgezien van enkele harde plastic panelen onder het normale gezichtsveld, is er sprake van een aangenaam functionele en hoogwaardige rij omgeving.

 

Is het wat?

De Tiguan R is zeer eenvoudig te besturen, met een breed scala aan weggedrag karakters, afhankelijk van de gekozen rij modus: Comfort, Sport of Race. De motor, met zijn inherente soepelheid en indrukwekkende flexibiliteit, vormt de kern van de dynamische aantrekkingskracht van deze Volkswagen en levert ontspannen acceleraties als het gaspedaal slechts voor de helft is ingetrapt. En onder belasting zijn de prestatie kwaliteiten echt indrukwekkend . Er is sprake van een grote lineariteit in de manier waarop de dwars geplaatste motor toeren maakt en de versnellingsbak levert bliksemsnelle verzet wisselingen in de meer op dynamiek gerichte Race rij modus.

Toch voelt de Tiguan R nooit zo vastberaden aan als de lager boven het asfalt hangende Golf R Variant, deels vanwege het vrij forse leeggewicht van 1.746 kg van de SUV. Maar de geclaimde tijd van 4,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u weet deze Volkswagen waar te maken, hoewel die waarde niet toonaangevend is in zijn klasse. Maar het geeft de Tiguan R een goed en zeer bevredigend snelheidspotentieel wanneer jij op zoek gaat naar verlaten binnenwegen. Het uitlaat geluid, dat wordt versterkt met een geluidsgenerator in de cabine, kenmerkt zich in Comfort modus door een boeiende raspende manier. Het is echter een beetje overdreven in de Race stand, waar het luid elke keer knettert als jij het gaspedaal lift.

Het herwerkte 4Motion vierwielaandrijvingssysteem biedt uitstekende tractie en grip. De nieuwe Torque Vectoring functie kan tot 100 procent van het beschikbare koppel naar het buitenste wiel sturen tijdens het nemen van bochten, in plaats van 50 procent die we zien bij de andere, minder krachtige Tiguan uitvoeringen. Het resultaat is een niveau van balans en evenwicht in bochten dat veel verder gaat dan dat van de standaard SUV. De besturing met variabele overbrengingsverhouding biedt een uitstekende nauwkeurigheid en, met een lagere rijhoogte in combinatie met stevigere veren en dempers, een bewonderenswaardige carrosseriecontrole. Voor C segment Performance SUV begrippen is het weggedrag vrij vloeiend, al was een duidelijkere feedback welkom geweest.

Het is echter de vering die er echt in positieve zin uitspringt. De adaptieve dempers geven de ophanging een uitstekende controle en het vermogen om acceptabele dynamische eigenschappen te leveren in de Comfort modus en aanzienlijk meer sportiviteit in de standen Sport of Race, zelfs op de optionele 21 inch wielen die op mijn testauto zijn gemonteerd. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat jij met een dergelijke combinatie van wielen en banden ooit het asfalt zult verlaten, zijn ook de rij modi Offroad, Sneeuw en Offroad Expert beschikbaar.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Het is nog even afwachten hoe Volkswagen de Tiguan R in Nederland zal prijzen. Maar schrik niet als het een tarief van 68 mille blijkt te zijn. Toch hoeft dat niet te veel geld te zijn, want dit is een ouderwets goede Volkswagen. Twijfels over de materiaalkwaliteit, zoals bij de T-Roc en ID.3 zijn niet aan de orde. Verder heeft men in Wolfsburg alle puntjes op de i weten te zetten, waardoor deze Tiguan R eigenlijk helemaal af is.

Met een prijs van 68 mille betreedt de Tiguan R een zeer competitieve klasse, waar de premium merken de dienst uitmaken, maar op basis van deze test zal de Volkswagen het bij concurrenten als de Audi SQ2, BMW X2 M35i en Cupra Ateca dun door de broek laten lopen. Je vraagt je alleen af waarom Volkswagen er zo lang over deed.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (29)
    4.1

Reageren is niet mogelijk.