Nissan Leaf bewapent zich tegen Volkswagen ID.3

0

Nu gaat het echt beginnen: de concurrentiestrijd in het C segment voor elektrische auto’s. De knuppel is in het hoenderhok gegooid door Volkswagen met de ID.3: een concurrerend geprijsde compacte emissievrije middenklasser van een fabrikant die nu al het marktleiderschap opeist en die ambitie wil realiseren met enorme verkoopaantallen. Maar de concurrentie geeft zich niet zomaar gewonnen. Vorige week kwam Kia met een enorme (9.000 euro) prijs verlaging voor de e-Niro. En nu lanceert Nissan extra scherpe leasetarieven voor de Leaf.

Nissan zegt op deze manier elektrisch rijden nog aantrekkelijker voor particulieren te maken. Private lease betekent zorgeloos genieten van alle voordelen zonder zelf grote investering te hoeven doen. In het geval van de Nissan Leaf kan dat nu tijdelijk extra voordelig: deze elektrische middenklasser is al vanaf 359 euro per maand te rijden. Dit tarief geldt voor de Acenta uitvoering met 40 kWh batterij op basis van 48 maanden en 10.000 km per jaar. Er kan ook worden geopteerd voor de luxere uitvoeringen N-Connecta (vanaf 389 euro per maand) en Tekna (vanaf 409 euro per maand) uitvoeringen. Voor een meerprijs van 40 euro per maand is de Leaf voorzien van een 62 kWh batterij, waarmee de actieradius toeneemt van 270 km tot 385 km (gemeten volgens de WLTP norm).

Nissan meldt: “Inmiddels zijn wereldwijd al meer dan 500.000 exemplaren van de Leaf verkocht. Daarbij is in het afgelopen decennium in Europa geen enkel kritiek incident gemeld waarbij de betrouwbaarheid van de batterij in het geding was”. Dat is natuurlijk een sneer naar de concurrentie. Niet alleen richting de Volkswagen ID.3 die kampt met een beroerd materiaalkwaliteit en software problemen, maar ook naar de Hyundai Kona Electric, waarvan alle exemplaren terug moeten naar de dealer wegens brandgevaar. Nissan vervolgt: “Van de Europese Leaf rijders raadt 92 procent een elektrische auto aan bij familie en vrienden, terwijl driekwart aangeeft zelf nooit meer terug te willen naar een auto met een verbrandingsmotor”. Mooi. Maar hoe hoog is het percentage dat de Leaf bij familie en vrienden aanraadt?

Reageren is niet mogelijk.