Primeur: test vernieuwde Hyundai Kona Electric

0

Waarom deze test?

De Hyundai Kona Electric is al bijna 3 jaar op de markt en heeft daarom een restyling ondergaan.Welke wijzigingen zijn er aangebracht bij een van de best verkochte elektrische SUV in Nederland ? Autointernationaal.nl geeft het antwoord op deze vraag met het testen van de 64 kWh versie.

Hyundai was de afgelopen jaren een van de fabrikanten die het meest in alternatieve aandrijflijnen heeft geïnvesteerd. Zo zijn de meeste modellen van de Koreaanse fabrikant verkrijgbaar in thermische en / of hybride, plug-in hybride of zelfs elektrische uitvoering. Het is het handelsmerk van Hyundai geworden. En dat is met name het geval met de Kona, die leverbaar is in benzine, hybride en elektrische vorm. Daarmee is dit model uniek op de markt!

 

Wat voor auto is het?

De Kona Electric verscheen in 2018, een jaar na de thermische versies, in de Hyundai showrooms en vond snel een plaats op de Nederlandse markt. Hij slaagde er in om in 2020 op te klimmen naar de derde positie achter de Kia e-Niro en de Volkswagen ID.3 bij de volledig elektrische auto’s. Net als de rest van het gamma krijgt hij nu een behoorlijk ingrijpende restyling. Hyundai heeft namelijk besloten om de voorkant van zijn elektrische stads-SUV volledig te herzien. Tot nu toe had hij een tamelijke conventionele voorzijde, met name in de vorm van een verhoogde grille die overgaat in een balk die de 2 koplampen met elkaar verbindt. De set was anders dan de thermische versies en zorgde voor een tamelijk onrustig beeld. Maar dat is nu geschiedenis. De elektrische Kona vertoont een meer dynamisch en lichter verteerbaar uiterlijk met een volledige grille die gecombineerd wordt met taps toelopende koplampen. De voorbumper is samen met de onderste luchtinlaat volledig opnieuw ontworpen. De metamorfose maakt de Kona Electric meer gestroomlijnd, waardoor de lengte van het voertuig met 2,5 cm is toegenomen.

Naast wat de andere wijzigingen zal ook opvallen dat de wielkasten niet langer matzwart zijn, maar in carrosseriekleur zijn uitgevoerd, wat de Hyundai een minder ruig (of, zo je wilt, avontuurlijk) voorkomen geeft. Ten slotte zijn de achterlichten herzien.

Het 10,25 inch digitale instrumentarium en het 8 inch multimediascherm behoren tot de nieuwigheden van de restyling en upgrade van het interieur. Voor de rest is er sprake van een prettige en originele presentatie met in het bijzonder een zwevende middenconsole met daarin de airco bedieningselementen, de versnellingsbak knop en diverse opbergmogelijkheden.

Deze restyling gaat gepaard met een verrijking van de uitrusting met onder andere een waarschuwing voor kruisend verkeer achteraan, hulp bij het uitstappen van de achterpassagiers of actieve bewaking van dode hoeken.

 

Is het wat?

Praktisch gezien doet de Kona het redelijk goed. De ruimte achterin is nipt voldoende en het volume van de kofferbak varieert tussen de 332 en 1.114 liter. Het is echter 30 liter minder dan de thermische versies die 361 liter claimen, maar het is vooral jammer dat er onder de laadvloer geen opbergruimte voor de kabels is, waardoor een aparte doos nodig is om ze in op te bergen.

Net als voor de restyling is de Kona Electric in 2 versies verkrijgbaar. De eerste heeft een batterij van 39 kWh met een motor van 136 pk en een actieradius van 305 km. De tweede heeft een accu van 64 kWh met een motor van 204 pk en een actieradius van 484 km. Voor deze test heb ik de krachtigste versie gekozen die ook de meest verkochte uitvoering vertegenwoordigt met twee derde van het aantal registraties. Dankzij de ‘grote’ batterij stelt de SUV zijn klanten gerust. Het risico dat de stroom opraakt, is bij deze Hyundai een minder groot issue dan bij andere elektrische modellen. Dat kan een belangrijk aankoopargument zijn.

In de praktijk stelt de 204 pk motor de Kona in staat om zich op alle soorten wegen te wagen, of het nu gaat om stad, buitengebieden en zelfs de snelweg, aangezien de maximumsnelheid liefst 167 km/u. Voor een ‘betaalbare’ elektrische auto is dat lang niet slecht. Acceleratie en gaspedaalrespons zijn ‘pittig’. Dat er voor de sprint naar 100 km/u niet meer dan 7,8 seconden nodig is, is daar een voorbeeld van. Om zich aan te passen aan jouw verschillende gemoedstoestanden, maar ook aan alle rij situaties, beschikt de Kona Electric over 3 bediening modi (Eco, Normaal en Sport). Daarbij variëren zaken als de hoeveelheid motorkoppel die beschikbaar is en de mate van regeneratie van remenergie.

Op de weg is de Kona Electric prettig in de omgang met een uitstekende lichaamsondersteuning, overtuigend comfort en een zekere dynamiek dankzij met name een prettige en goed gekalibreerde besturing. Hij is minder sportief en wendbaar dan een Peugeot 2008, maar het beeld is grotendeels positief. Jammer is wel dat sommige rij hulpmiddelen, zoals Lane Keeping Aid, zo opdringerig zijn.

Wat het verbruik betreft, noteerde ik gemiddeld 15,8 kWh / 100 km, oftewel een actieradius van 400 km. Dat was een uitstekende prestatie gezien de meteorologische omstandigheden tijdens de test die plaatsvonden bij temperaturen onder nul of dicht bij 0 graden. Op autowegen ligt het verbruik eerder rond de 20 kWh / 100 km, wat eveneens zeer correct is. Reken voor het opladen tussen 28 uur op een gewoon stopcontact en 47 minuten op een stopcontact van 100 kW. Je hebt 9.15 uur nodig op een terminal van 7,2 kW. De Kona Electric is, om de batterij te sparen, uitgerust met een regeneratiesysteem via peddels achter het stuur, waardoor men kan kiezen tussen 3 recuperati modi, waarvan de laatste het voertuig bijna kan stoppen, maar vrij sterke en abrupte vertragingen veroorzaakt.

De Kona Electric was de afgelopen maanden negatief in het nieuws vanwege problemen met het accupakket, waardoor de Hyundai spontaan in brand kon vliegen. Er werd een terugroepactie voor 77.000 auto’s op poten gezet. Maar de oorzaak is nu gevonden. Boosdoeners zijn namelijk de accucellen, of beter de scheidingswand daar tussen. Die kan een defect vertonen. De conclusie is afkomstig van het Namyang Research Institute, dat eigendom is van Hyundai en dus niet echt objectief is. Dat de bevindingen ontkend worden door LG Energy Solution, is dus niet toevallig.

Geen verrassing zijn er voor wat betreft de samenstelling van het gamma van deze vernieuwde elektrische Kona. Die blijft klassiek met 3 uitrusting niveaus. Het instapmodel Comfort biedt standaard automatische verlichting, een achteruitrijcamera, automatische airconditioning, AppleCarPlay plus Android Auto compatibiliteit, een digitaal instrumentarium, een 8 inch multimediascherm, sleutelloze toegang en de mogelijkheid om het batterijverwarmingssysteem vooraf / op afstand op te starten. Het tussenliggende Fashion niveau biedt een Head-up display, een inductie oplaad mogelijkheid voor de telefoon, Full LED koplampen, herkenning van verkeersborden, elektrisch inklapbare spiegels, verwarmde voorstoelen, een premium audiosysteem van Krell, donker getinte achterruiten, een 10.25 inch multimediascherm, navigatie met kaart van Europa en warmtepompverwarming. Ten slotte is er de Limited uitvoering. Die kenmerkt zich door  parkeersensoren voor, een noodrem systeem, lederen bekleding, adaptieve cruisecontrole, elektrisch verstelbare voorstoelen, een waarschuwingssysteem voor passerend verkeer achter de auto (handig indien een parkeervak wordt verlaten) en actieve dode hoek bewaking.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Inmiddels is de Hyundai Kona Electric  al lang niet meer de enige elektrische stads-SUV op de markt. Alternatieven zijn er in de vorm van de DS 3 Crossback E-Tense, de Peugeot e-2008, de Kia e-Niro of de Chinese modellen MG ZS EV en Seres 3. De Kona Electric is echter de enige die leverbaar is met 2 batterijcapaciteiten en in 2 vermogensniveaus, wat hem een uniek aanbod in de markt maakt. Hyundai kan daardoor vrij hoge prijzen hanteren. Die zijn voor de vernieuwde Kona Electric weliswaar nog niet bekend, maar voor de facelift varieerden de tarieven van 37 tot 46 mille.

Al met al is er sprake van een uitstekende keuze. Met zijn nieuwe look, zijn gemoderniseerde interieurpresentatie, zijn completere uitrusting en zijn onveranderde dynamische kwaliteiten bevestigt de vernieuwde Kona Electric dat hij een van de belangrijkste spelers is in het segment van elektrische SUV's, maar ook dat van elektrische voertuigen überhaupt is. Hij is dus een bijzonder overtuigende allrounder. Geen wonder dat de Kona Electric zo'n commercieel succes is. Hij is efficiënt en biedt in 64 kWh uitvoering een grote actieradius wat hem tot een veelzijdige auto maakt die tot ver buiten de stadsgrenzen kan worden gebruikt. Minpunten zijn het verminderde kofferbak volume, de onder bepaalde omstandigheden wat lange laadtijd en het feit dat sommige rij hulpsystemen iets te opdringerig zijn. 

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    8.5

Reageren is niet mogelijk.