Ook gij Brutus: Jeep Wrangler Magneto Concept gaat elektrisch

0

Niemand in autoland ontsnapt aan de transitie naar elektrische aandrijving. Deze Wrangler Magneto tast het water af voor Jeep. Het is een hardcore elektrische terreinwagen. Een accu set van 70 kWh zou voldoende moeten zijn om de woeste wereld te bedwingen.

In de vorm van de 4xe stekker hybride uitvoeringen van de Renegade en Compass zette Jeep een voorzichtige eerste stap richting (deels) elektrische aandrijving. Maar het echte werk wordt overgelaten aan, hoe kan het ook anders, de Wrangler. Deze Magneto conceptstudie moet aantonen dat dit iconische model van Jeep geen watje wordt als je hem castreert door de verbrandingsmotor te verwijderen.

De Wrangler Magneto gebruikt de reguliere Wrangler als basis maar doet het dus zonder klassieke aandrijflijn. In plaats daarvan monteert Jeep een 289 pk / 370 sterke elektromotor. Die drijft niet rechtstreeks de as aan, maar stuurt via een 6-bak zijn vermogen en koppel naar de 4 wielen. Een keuze die zonder twijfel de prestaties van deze Wrangler op onverhard terrein ten ten goede moet komen. Het aan/uit karakter van met name de koppelafgifte van een doorsnee elektrische auto werkt namelijk niet lekker in moeilijk begaanbare gebieden. Een versnellingsbak helpt om gedoseerd te kunnen rijden in ruw terrein.

De – moeilijk woord alarm – Axial Flux motor haalt zijn stroom uit 4 batterijen die gezamenlijk voor 70 kWh zorgen. Een batterijen zit onder de motorkap, een andere in de kofferruimte en 2 kleinere op de plaats waar bij de reguliere uitvoeringen van de Wrangler de benzinetank zit. Volgens Jeep is de Magneto conceptstudie nergens bang voor en dus ook niet voor modder of water. Een veeg teken is evenwel dat de Amerikanen geen actieradius vermelden. Zou die soms tegenvallen?

Het is opvallend dat Jeep de Wrangler Magneto Concept van slechts 1 elektromotor heeft voorzien. Dit betekent namelijk dat de Amerikanen heel bewust niet voor de montage van een exemplaar in elk wiel hebben gekozen. Dat de Magneto Concept vierwielaangedreven is, heeft hij gewoon te danken aan zijn reguliere aandrijfas en differentiëlen. Jeep geeft aan dat de elektrische Wrangler in 6,8 tellen een snelheid van 97 km/u (60 mijl) kan bereiken. Om het emissievrije karakter van de conceptstudie visueel te ondersteunen, is hij rondom voorzien van blauwe accenten.

Of Jeep concrete plannen heeft om deze conceptstudie (die is gebaseerd op de 3-deurs Wrangler in Rubicon uitdossing) te vertalen naar een productiemodel, is niet bekend. Feit is dat de Verenigde Staten haast gaat maken met de transitie naar elektrisch rijden nu de president van het land van politieke kleur is veranderd. Wat daarvan de gevolgen zijn voor Jeep, weten wij binnen een paar jaar.

 

 

Reageren is niet mogelijk.