Nieuwe Volkswagen Multivan eHybrid gaat van start

0

Als toonaangevende fabrikant van lichte bedrijfsvoertuigen maakt het merk Volkswagen Commercial Vehicles (VWN) het verkeer van goederen, mensen en diensten duurzaam. De serieproductie van de nieuwe Multivan eHybrid begint namelijk nu in Hannover.

Het is de eerste keer dat in de fabriek in Hannover een Multivan met een plug-in hybride aandrijflijn wordt geproduceerd. De bouwstart is een mijlpaal in het transformatieproces van de VWN site. De ombouw van de fabriek is echter nog niet klaar: de voorbereidingen voor de productie van de volledig elektrische ID.Buzz zijn momenteel in volle gang. Die komt volgend jaar.

De integratie van de nieuwe Multivan in de productieprocessen en de bouw van nieuwe productiesystemen vonden parallel aan de lopende productie in de fabriek plaats. “Dat was een uitdagende taak voor ons allemaal op de site”, zegt Josef Baumert, bestuurslid voor productie en logistiek bij VWN. Ondanks de uitdagingen van de coronapandemie en de soms krappe aanvoer van onderdelen, is de serieproductie van de nieuwe Multivan inmiddels volgens plan gestart. Baumert: “Dat was een geweldige teamprestatie waar wij in Hannover heel trots op mogen zijn”.

De uitbreiding van de automatisering en het consequent doorvoeren van de digitaliseringsstrategie in de productie verhoogt volgens de fabrikant opnieuw de efficiëntie van de fabriek. Neem het voorbeeld van de carrosserie afdeling: bij de bouw van de T6.1 ligt de automatiseringsgraad rond de 77 procent, maar bij de nieuwe Multivan op 93 procent. “De consequente verbetering van de productiviteit is een investering in de toekomst”, zegt Baumert.

De T6.1, de Multivan en de ID.Buzz (inclusief de ID.BUZZ Cargo uitvoering) zullen straks worden vervaardigd op slechts 2 productielijnen. “Dit is een meesterwerk van planning en logistiek”, zegt Baumert. Op het gebied van productie creëren de voortschrijdende digitalisering en automatisering ook nieuwe banen, waarvoor medewerkers worden geïdentificeerd in competentieontwikkelingsprogramma’s en worden geschoold door middel van gerichte kwalificaties.

De plug-in hybride (PHEV) aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 218 pk en is bedoeld om lokaal emissievrij rijden te harmoniseren met een groot rij bereik en een laag totaalverbruik. Daarnaast komt de nieuwe Multivan met 2 turbobenzinemotoren (136 pk en 204 pk) op de markt voordat in het voorjaar van 2022 een turbodiesel met 150 pk volgt, aldus de baas van de fabriek in Hannover. Klanten kunnen sinds deze week de nieuwe Multivan reserveren. De marktintroductie in Duitsland vindt plaats in november.

 

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.