Peugeot annuleert kleine SUV

0

Peugeot werkte sinds 2019 aan een stoere, elektrisch aangedreven, kleine stads-SUV met de codenaam P44. Maar afgelopen oktober werd dit project geannuleerd. Citroën had een eigen afgeleide moeten krijgen, genaamd CJ4.

Ontwikkeld op basis van de toekomstige Citroën C3, zouden ze in 2025 op de markt komen, maar de wens om de kosten binnen Stellantis te verlagen won het van deze projecten. Gezien de veranderingen in de auto-industrie en de huidige context, evenals de te grote omvang van de Stellantis Groep, leidt Carlos Tavares een drastische jacht op de kosten. Hierdoor hebben de directeuren van de 14 merken de afgelopen weken een project moeten opofferen uit hun toekomstig productplan. Wat Citroën en Peugeot betreft, hebben de respectievelijke CJ4 en P44 de prijs betaald.

De kleine CJ4 van Citroën zou zich als SUV tussen de nieuwe Citroën C3 (4 meter lang) en de toekomstige C3 Aircross (4,37 meter) hebben gepositioneerd. Net als het zustermodel van Peugeot zou deze ‘Urban SUV’ (ongeveer 4,15 meter lang), in Europa worden gepositioneerd als instapmodel. De zogeheten e-1008 zou het mogelijk hebben gemaakt om een elektrisch voertuig aan te bieden die goedkoper is dan de e-208 en de e-2008. Die prijsstelling zou mogelijk zijn omdat de 2 neven gebaseerd zouden worden op de ‘low cost’ CMP basis, die onlangs ingehuldigd is door de nieuwe Citroën C3 in Zuid-Amerika en India. Op het oude continent zou deze architectuur alleen gecombineerd worden met elektrische aandrijving.

Onder de motorkap lag de nieuwe 95 pk Nidec-PSA motor, aangedreven door een 37 kWh batterij waarvan de cellen worden gevoed door het Chinese Svolt. De zogeheten 1008 was gepland om alleen in volledig elektrische vorm in Europa op de markt te komen. In Zuid-Amerika en het Midden-Oosten zou men het model ook met een conventionele aandrijflijn oftewel een benzinemotor kunnen bestellen. In beide verkoopregio’s is onze voormalige Citroën C3 Picasso en de eerste generatie Peugeot 2008 nog te koop. De projecten CJ4 en P44 hadden tot opvolgers moeten leiden, maar dat is nu van de baan. In plaats hiervan zal in ieder geval de Peugeot 2008 volgend jaar een facelift krijgen. Het lot van de Citroën C3 Picasso is onduidelijk.

Er waren voor Stellantis diverse redenen om het ‘Urban SUV’ project te stoppen. Enerzijds werd de rentabiliteit van de Europese modelversies van dit programma onvoldoende geacht. Aan de andere kant is Peugeot, vanwege zijn positionering binnen de groep, niet langer van plan om een instapmodel half naast de 208 aan te bieden, Dat is nu de verantwoordelijkheid van Citroën en Fiat. Ten slotte woog ook de mening van de Italianen mee in deze beslissing, aangezien die de rol van technisch leider op het Zuid-Amerikaanse continent op zich neemt en aldaar de keuzes bepaalt. Dit betekent dat als er een ooit een nieuwe start wordt gemaakt met een ‘Urban SUV’, dat model primair het Fiat logo zal dragen. 

Reageren is niet mogelijk.