Eerste Chinese Smart heet #1

0

Dat de nieuwe Smart een SUV wordt, is al bekend. Nu heeft de autofabrikant, die vandaag de dag voor de helft in handen is van de Chinese Geely groep, ook de naam onthuld. En die typeaanduiding past in het Chinese patroon.

Wanneer later dit jaar de eerste Smart van de nieuwe modelgeneratie op de markt komt, zal hij #1 worden genoemd. De autofabrikant behoudt daarmee de naam die de op de IAA 2021 editie in München gepresenteerde conceptstudie al droeg. Dat showmodel was 4,29 meter lang en had een wielbasis van 2,75 meter. De laatste waarde komt vrijwel overeen van de totale lengte van de originele Smart!

Smart#1c

De Smart #1 is de eerste auto in een volledig nieuwe modellenreeks die puur elektrisch zal zijn en in China zal worden geproduceerd. Smart is tegenwoordig een joint venture tussen Mercedes en het Chinese Geely groep, dat ook eigenaar is van onder meer de merken Volvo, Polestar en Lynk & Co. Dit autoconcern nummert bij verschillende merken zijn auto’s, maar in verschillende spellingen. De Volvo spin-off Polestar begon met de Polestar 1, de eerste Lynk & Co heet 01 en het eerste model van het nieuwe elektrische automerk Zeekr begon in 2021 als 001. Smart heeft een hashtag voor het nummer. Volgens een persbericht staat dat symbool voor trends in de digitale ruimte. En Smart ziet zichzelf als trendsetter op het gebied van stedelijke mobiliteit.

Smart#1g

Smart heeft foto’s vrijgegeven van gecamoufleerde modellen tijdens wintertests in Noord China. Daar moest het eerste model van het opnieuw opgerichte merk zich bewijzen bij temperaturen tot min 40 graden. Dergelijke temperaturen zijn een uitdaging voor een elektrische auto. Een batterijtemperatuurbeheersysteem moet er voor zorgen dat de stroomopslag onder deze omstandigheden goed kan werken. De #1 is gebaseerd op het zogeheten SEA platform van Geely. Volvo zal deze architectuur gaan gebruiken voor een model onder de C40/XC40. Er is tot nu toe weinig bekend over de rest van de technologie. In persberichten wordt gesproken over een vermogen van zo’n 250 pk en een actieradius van 440 kilometer. Deze gegevens zijn echter niet officieel bevestigd.

Smart#1f

Visueel heeft de Smart #1 zeker inspiratie opgedaan bij concurrent Mini. Maar, niet verrassend, een verwantschap met de Lynk & Co 01 of de Zeekr 001 is herkenbaar. En dat is zeker zinvol in het kader van de bedrijfsstrategie. Smart is trots op de goede aerodynamische waarden van de #1. Het persbericht specificeert een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29. Naast het gestroomlijnde exterieur dragen ook de geïntegreerde deurgrepen hieraan bij, evenals een aerodynamica pakket. Dit moet zorgen voor een laag windgeruis en een goede energie-efficiëntie.

Smart#1h

Het definitieve model komt grotendeels overeen met de patenttekeningen van Smart: de voorbumper heeft een grille met 2 ventilatieopeningen aan weerszijden, hoewel die iets kleiner lijken dan op het patent. De grille, die tevens is voorzien van zogeheten Active Grille Shutters, lijkt op één van de exemplaren ook een andere omlijsting te hebben, wat mogelijk een extraatje is bij een duurdere uitvoering. De achterbumper komt dan wel weer volledig overeen, net als de verlichting. Zowel de koplampen als de achterlichten zijn met elkaar verbonden door een ledstrip. De vorm van de achterlichten doet enigszins denken aan die van de Mercedes-Benz EQS, die echter flink wat treden hoger op de ladder  staat.

Smart#1d

Sinds vorig jaar behoort het merk Smart zoals gezegd niet meer tot de voormalige Daimler Groep, maar is het herdoopt tot de in China gevestigde Smart Automobile Company, waarin de huidige Mercedes-Benz Groep en de Geely Holding elk de helft van de aandelen hebben. Het bedrijf had aangekondigd te willen breken met het vorige concept waarbij de focus op kleine 2-zitters lag. In plaats daarvan moet Smart worden gepositioneerd als een modern, puur elektrisch, klein automerk. Het was al lang bekend dat de eerste auto na de herlancering van het merk een kleine SUV zal zijn. De autofabrikant zwijgt echter nog steeds over andere modellen.

Smart#1e

Reageren is niet mogelijk.