Eindelijk: Volkswagen ID.Buzz Live

0

Na 5 jaar is de Volkswagen ID.Buzz is eindelijk onthuld in productievorm. Ja, het wachten is voorbij voor wat betreft de wederopstanding van het T1 ‘busje’.

Sinds de presentatie van de conceptstudie in 2017 is de beoogde opvolger van de Volkswagen Microbus er in geslaagd om het grootste deel van het exterieurdesign te behouden. Hij houdt ook nog steeds vast aan de naam die uit het showmodel is voortgekomen: ID.Buzz. Tot dusver, is dit het enige ID model met een woord als achtervoegsel in plaats van een nummer. Hij zal in dezelfde fabriek gebouwd gaan worden als de klassieke Transporter T6.1 en T7.

VolkswagenIDbuzzProductieversie4

Van buitenaf is de ID.Buzz duidelijk verwant aan de originele Microbus, vooral wanneer hij de optionele ’two-tone’ kleurstelling draagt. Hij heeft vergelijkbare slanke koplampen en achterlichten als de conceptversie. Die gaan op in de taillelijn die de boven- en onderkant van de bestelwagen verdeelt. Het heeft de talloze openingen in het onderste voorpaneel voor de luchtinlaten. De achterste stijlen zijn iets dikker en hebben lijsten die zijn geïnspireerd op de luchtinlaten achter in de originele bestelwagens met de motor achterin. De ID.Buzz is ook erg ‘cab forward’ in zijn vorm. Er zijn natuurlijk verschillen, zoals de toevoeging van de lichtbalk over de neus en op de achterklep, en hij is iets minder afgerond van vorm, waarschijnlijk om praktische redenen. De stijlen zijn allemaal optisch verborgen om het idee te geven dat de ID.Buzz over een half zwevend dak beschikt. Merk op dat er van het verlichte logo dat de conceptversie sierde om homologatie- of veiligheidsredenen geen spoor meer te vinden is op de productieversie. 

Binnenin lijkt het busje veel meer op een moderne Volkswagen. Het beschikt standaard over een 10 inch Digital Cockpit instrumentenscherm en een 10 inch touchscreen voor infotainment. Een 12 inch unit is als optie verkrijgbaar. Ook aanwezig zijn de omstreden aanraakknoppen voor de temperatuurregeling, waar bestuurders van andere moderne Volkswagen modellen witheet van werden. ‘Gebruiksgemak’ is deze oplossing namelijk volkomen vreemd. Het is echter niet allemaal een moderne Volkswagen van binnen. Als optie is een 2-kleurig interieur leverbaar dat bij het exterieur past. De klant kan hierbij kiezen uit 4 combinaties, die allemaal Candy White gebruiken. Ze omvatten Lime Yellow en Energetic Orange. Het passagiersbusje zal ook verkrijgbaar zijn in Bay Leaf Green en Starlight Blue. De laatste kleur is hier op de hoofdfoto’s te zien. Alle 4 deze combinaties kunnen ook in configuraties met één kleur worden gebruikt, en als optie kunnen ze worden gecombineerd met Candy White, Mono Silver en Deep Black.

VolkswagenIDbuzzProductieversie2

Zowel voor het infotainment als voor het voertuigmanagement maakt de Volkswagen ID.Buzz gebruik van de systemen die reeds beschikbaar zijn voor de andere ID modellen, terwijl hij ook een geavanceerdere Travel Assist biedt die ervoor zorgt dat de auto in het hele snelheidsbereik goed tussen de lijnen blijft. Bovendien heeft Volkswagen aangekondigd dat de ID.Buzz het eerste model van de fabrikant zal zijn dat volledig autonoom zal kunnen rijden op niveau 5 … in 2025!

In Europa wordt de ID.Buzz in september gelanceerd in een uitvoering met korte wielbasis. In deze vorm is hij korter dan de T7 Transporter, maar zijn wielen zijn meer in de uithoeken van de carrosserie geplaatst. De passagiersbus heeft dan 2 zitrijen met 2 stoelen voorin en een achterbank met 3 zitplaatsen. Later zal een versie met 6 zitplaatsen en 3 rijen in de verkoop gaan. Die heeft losse stoelen (en dus geen bank) op de tweede rij. In 2023 onthult VW de versie met lange wielbasis met 3 zitrijen en 7 stoelen. In korte vorm is de ID.Buzz 4,71 meter lang, 1,98 meter breed (inclusief buitenspiegels) en 1,94 meter hoog. Hij heeft een wielbasis van 2,99 meter. In 5-zits configuratie biedt de ID,Buzz een laadvolume van 1.121 liter, maar dat kan worden uitgebreid tot 2.205 liter door de tweede zitrij neer te klappen. In de lange versie past maximaal 3.900 liter aan spullen. Dat is altijd nog aanzienlijk minder dan in de Transporter T7 past.

VolkswagenIDbuzzProductieversie

Er is slechts 1 aandrijflijn aangekondigd voor de ID.Buzz. Het betreft dezelfde lay-out met achterwielaandrijving en achterin geplaatste krachtbron als bij de ID.4. De motor levert 204 pk en 310 Nm. De topsnelheid is begrensd op 145 km/u. De batterij is de 82 kWh eenheid, waarvan 77 kWh beschikbaar is voor gebruik. Dat is voldoende voor een rij bereik van 450 kilometer. Deze relatief forse waarde heeft de ID.Buzz te danken aan zijn gunstige luchtweerstand (zijn Cx waarde is 0,28). De laadsnelheden zijn 11 kW voor AC laden en 170 kW voor DC snelladen. Daarmee kan de batterij op een half uurtje worden opgeladen van 5 tot 80 procent. Troeven van de ID.Buzz zijn de mogelijkheid tot bidirectioneel laden en de integratie van Plug&Charge met het geavanceerde MIB3 systeem. 

Volkswagen heeft gezegd dat er later extra batterij opties, en dat ligt ook voor de hand omdat de ID.Buzz wordt gebouwd op dezelfde MEB architectuur als andere ID modellen. Het lijkt waarschijnlijk dat er in de toekomst een variant met dubbele motor en vierwielaandrijving bij komt. Die is goed voor 299 pk. Prijzen voor de in Hannover de produceren ID.Buzz zijn er nog niet. Reken echter op 67 mille voor de basisuitvoering. Ter vergelijking: de Mercedes-Benz EQV met 204 pk kost 77.935 euro.

VolkswagenIDbuzzProductieversie3

 

 

Reageren is niet mogelijk.