Smart: nieuwe start met een compacte elektrische SUV

0

Met een elektrisch, compact SUV model, genaamd #1, herstart Smart. Dit keer niet meer als volledige dochteronderneming van Mercedes, maar als liefdesbaby resulterend uit een joint venture met Geely. Nooit eerder was een Smart zo groot en sterk.

De Smart #1 is met een lengte van 4,27 meter namelijk ongeveer even groot als de Volkswagen T-Roc, maar hij heeft met 2,75 meter een wielbasis die 16 centimeter langer is. En omdat een elektromotor minder ruimte in beslag neemt dan een benzine- of dieselmotor, creëert dat ruimte voor de inzittenden.

SmartSUV#1f

De optiek van de 1,64 meter hoge Smart #1 is een wilde mix van de Mercedes-Benz EQA, de Opel Adam en het repertoire van zowel Mini als Tesla.

SmartSUV#1h

De achterin geplaatste motor (in dit opzicht blijft er sprake van een echte Smart) heeft een vermogen van 272 pk. Het koppel is gespecificeerd als 343 Nm, het leeggewicht is een forse 1.820 kilo. De batterij met een capaciteit van 66 kWh bevindt zich in de bodem van de Sustainable Electric Architecture (SEA; meer bepaald SEA Entry) tussen de assen. Hij biedt een WLTP rij bereik van 420 à 440 km. Voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u heeft de Smart 7,5 seconden nodig.

SmartSUV#1e

Met 22 kW wisselstroom (AC) laadt de batterij in 3 uur van 10 naar 80 procent. Met een snellader kan dit met 150 kW “in minder dan 30 minuten”. De laadkabels (CCS en Type 2) zijn ondergebracht onder de voorklep in de “Frunk” met een inhoud van 15 liter.

SmartSUV#1i

De kofferbak achter heeft een inhoud van 273 liter. Op de achterbank (de #1 is de eerste 5-persoons Smart, dus had net zo goed ‘ForFive’ kunnen heten) is voldoende hoofd- en beenruimte. De hoek die de benen van passagiers moeten maken is niet extreem. De bank is in 2 delen te verschuiven en de rugleuning is in verschillende standen instelbaar. Op die manier kan men de kofferruimte vergroten van de standaard 273 liter tot 411 liter. Ook niet onbelangrijk is het trekgewicht: de nieuwe Smart mag liefst 1.600 kg aan de haak slaan! Dit betekent dat er bijvoorbeeld een fietsdrager voor 2 e-bikes op gemonteerd mag worden.

SmartSUV#1d

Reduce to the max: de cockpit ziet er vanwege die designfilosofie zo minimalistisch mogelijk uit. Schakelaars en knoppen zitten bijna uitsluitend op het 3-spaaks stuur. Het grote, centrale 12,8 inch touchscreen op de hoge middenconsole van de gladde cockpit wordt aangevuld met een 9,2 display achter het stuur. Gebruikers kunnen ook functies bedienen met behulp van spraakherkenning (met AI). Daarnaast kunnen zij het infotainment systeem personaliseren. De gebruiker kan via een app gegevens opvragen en opslaan in een cloud. Updates voor 75 procent van de ECU’s komen over-the-air.

SmartSUV#1j

Achter het stuur zit men goed. De stoelen bieden genoeg steun, het stuur is over een grote afstand verstelbaar en men kijkt uit op een mooi dashboard. De #1 had wat vormgeving, afwerking en materiaalkwaliteit betreft net zo goed een nieuw model van Mercedes-Benz kunnen zijn. De klimaatregeling is gekoppeld aan een warmtepomp.

SmartSUV#1b

Smart eigenaren kunnen de digitale sleutel gebruiken om hun #1 te delen via een peer-2-peer systeem en daarbij zelf bepalen welke rechten de gebruikers hebben. De assistentie systemen omvatten onder meer adaptieve cruisecontrol met stop-and-go functie, een actieve rijstrookbewaking en hulpmiddelen voor automatisch groot licht, files en parkeren.

SmartSUV#1g

Naast de Mercedes-Benz dealers zal de #1 door Smart ook online verkocht gaan worden. De SUV arriveert na de zomer in de Europese showrooms en de klantleveringen moeten begin 2023 op gang komen. Het is nog niet bekend wat de #1 gaat kosten, maar de Duits / Chinese joint venture zal zijn best doen om onder de tarieven van de Peugeot e-2008 te duiken. Dat wordt bevestigd door Roland Staehler, de CEO van Smart Nederland: “De prijs zal zeer concurrerend zijn”.

SmartSUV#1c

Na deze #1 volgen nog meer modellen op dezelfde technische basis. Die zullen allemaal in China gebouwd gaan worden. Vierwielaandrijving (oftewel varianten met een tweede elektromotor) behoren daarbij tot de opties. Afgaande op de modelnaam zijn de mogelijkheden oneindig …

Reageren is niet mogelijk.