Prijs vergelijking Volkswagen ID.Buzz

0

Volkswagen is gestart met de voorverkoop van de volledig elektrisch aangedreven ID.Buzz. Dit 5-persoons model heeft een design dat is geïnspireerd op de T1 bus die inmiddels is uitgegroeid tot een klassieker. Volkswagen omschrijft de ID.Buzz als praktisch, ruim en wendbaar. Een 77 kWh accupakket is standaard. Dat zorgt voor een actieradius van ruim 400 kilometer. De reguliere personenwagen uitvoeringen komen pas later beschikbaar voor prijzen vanaf circa 55.000 euro, maar de luxe introductie uitvoering ID.Buzz 1ST kan nu al besteld worden vanaf 69.990 euro.

Het design van de ID.Buzz is onmiskenbaar geïnspireerd op de legendarische Volkswagen T1. Opvallende details zijn het grote merklogo, de V-vorm die vanuit de grille doorloopt tot in de schouderlijn, de driehoekige eerste zijruit, wielen die op de uiterste hoeken van de carrosserie staan, de luchtopeningen in de achterste stijl en de mogelijkheid van een 2-kleurige lak.

Met de nieuwe ID.Buzz zet Volkswagen naar eigen zeggen de volgende stap op het gebied van geëlektrificeerde mobiliteit. De Duitse autofabrikant stelt zich ten doel om in 2030 de CO2-uitstoot per verkocht model met 40 procent te hebben teruggedrongen, en om in 2050 zelfs geheel CO2-neutraal te opereren. De ID.Buzz is het resultaat van de duurzame koers van Volkswagen. Dat komt ook tot uiting in de toegepaste materialen. In de ID.Buzz worden geen leer of andere dierlijke materialen toegepast, maar stoffen die dezelfde luxe ‘touch and feel’ hebben. De stoelbekleding, het tapijt en de hemelbekleding zijn gemaakt van gerecyclede producten. Zo is de Seaqual Yarn bekleding voor 10 procent van plasticafval uit zee gemaakt en voor 90 procent van gerecyclede PET flessen. Met dit materiaal wordt de uitstoot van CO2 met 32 procent teruggedrongen. De ArtVelours Eco bekleding bestaat voor 71 procent uit gerecyclede materialen.

Net als de andere ID modellen maakt de nieuwe ID.Buzz gebruik van het speciaal voor elektrisch rijden ontwikkelde MEB platform. Hij beschikt zoals gezegd over een 77 kWh accupakket. Daarmee heeft de ID.Buzz een actieradius van 413 kilometer. Het in de wagen bodem verwerkte accupakket kan bij een snellader met een capaciteit tot 170 kW worden opgeladen. In de praktijk volstaat dan een half uur voor het opladen van 5 procent naar 80 procent. Het toekomstgerichte karakter van de ID.Buzz komt volgens Volkswagen ook tot uiting in de bidirectionele laadfunctie. Dat betekent dat hij ook stroom ‘terug kan geven’ aan het net. De juiste mogelijkheden voor het opladen van het accupakket behoort tot een randvoorwaarde voor de overstap naar elektrisch rijden.

Alle slimme innovaties van de bestaande ID modellen zijn ook beschikbaar voor de ID.Buzz. Zo is hij leverbaar met hoogwaardige assistentiesystemen, waaronder Travel Assist, dat gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maakt. Ook Matrix IQ.Light en Trained Parking Assist, waarmee de bestuurder de ID.Buzz kan ‘aanleren’ om veel voorkomende parkeermanoeuvres automatisch uit te voeren, zijn leverbaar. De ID.Buzz is bovendien geschikt voor over-the-air updates.

De ID.Buzz heeft de bagageruimte standaard een inhoud van 1.121 liter. Met neer geklapte achterbank wordt dat zelfs 2.205 liter. Bovendien kan hij aanhangers met een geremd gewicht tot 1.000 kg trekken. De draaicirkel van slechts 11,1 meter zorgt voor maximale wendbaarheid. Door de plaatsing van het accupakket in de wagen bodem is het zwaartepunt van de ID.Buzz laag. Samen met achterwielaandrijving vertaalt zich dat volgens Volkswagen in een perfecte wegligging.

Volkswagen Mercedes-Benz Opel Volkswagen
ID.Buzz EQV Zafira-e Transporter
75 kWh 1ST 90 kWh Tourer 75 kWh Innovation eHybrid Style
69.990 euro 73.314 euro 62.665 euro 65.300 euro

De ID.Buzz 5-zitter is in eerste instantie leverbaar in de exclusieve 1ST en 1ST Max uitvoeringen. De eerste kost 69.990 euro en heeft onder meer 20 inch lichtmetalen velgen, verwarming van voorstoelen plus stuur, een kwalitatief hoogwaardig afgewerkt dashboard, ‘Art Velours Eco’ bekleding en het navigatiesysteem Discover Pro met een 10 inch kleuren touchscreen. Voor maximale veiligheid en optimaal comfort zijn ook features als Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Acces, Rear View achteruitrijcamera, Park Assist Plus, Matrix koplampen (IQ.Light) en elektrische bediening van de schuifdeuren en achterklep inbegrepen. De 74.590 euro kostende ID.Buzz 1ST Max is nóg luxer met bijvoorbeeld 21 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare Comfortstoelen voorin, het navigatie- en infotainment systeem Discover Pro met 12 inch kleuren touchscreen, een variabele laadvloer, Side Assist en Trained Park Assist. Bovendien kan hij gedeeltelijk autonoom rijden met Travel Assist.

 

Reageren is niet mogelijk.