Porsche moet 80 miljoen dollar schadevergoeding betalen

0

In de Verenigde Staten hebben 500.000 Porsche bezitters een schadevergoeding ontvangen nadat zij hadden geklaagd over een te hoog verbruik van hun auto.

Iedereen weet dat auto’s bijna altijd meer brandstof (of stroom) verbruiken dan de fabrikant opgeeft. In Europa leiden rechtszaken tegen autofabrikanten wegens een foutieve voorstelling van zaken er echter zelden toe dat de klant het voertuig kan retourneren, of op zijn minst een financiële vergoeding krijgt. Maar in de Verenigde Staten is dat anders.

In een in San Francisco tegen Porsche aangespannen rechtszaak werd de autofabrikant veroordeeld om circa 500.000 klanten tot 1.109 dollar (omgerekend ongeveer 1.060 euro) schadevergoeding te betalen. Het gaat om klanten van verschillende modellen die zijn gebouwd tussen 2005 en 2020. De laagste vergoeding is 250 dollar (omgerekend 238 euro). De uitspraak van de Amerikaanse rechter gaat de Volkswagen dochter 80 miljoen dollar (circa 76 miljoen euro) kosten.

Aanleiding was een collectieve rechtszaak waarin Porsche klanten de fabrikant beschuldigen van het geven van misleidende informatie over het brandstofverbruik van hun auto. Het Duitse bedrijf zou de testvoertuigen bij de homologatie, een test waarbij vastgesteld wordt of een auto aan bepaalde eisen en wetten voldoet, dusdanig hebben aangepast dat ze lagere verbruikscijfers en emissiewaarden laten zien. ‘Zo moeder, zo dochter’, want dit trucje hebben we vaker gezien bij het Volkswagen concern. Toen ging het om de dieselmodellen van vooral Audi en het hoofdmerk.

Tegen het Volkswagenconcern, waar Porsche deel van uitmaakt, lopen dus nog veel meer rechtszaken. Het zogeheten sjoemel diesel schandaal kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf destijds toe emissietesten te hebben gemanipuleerd, waardoor vooral modellen met dieselmotoren minder brandstof leken te verbruiken dan in de praktijk, hetgeen gunstigere emissiewaarden opleverde. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft de afgelopen jaren al miljarden euro’s moeten betalen aan reparaties, schadevergoedingen en boetes.

De drijvende kracht achter deze aanklacht is het Amerikaanse advocatenkantoor Lieff Cabraser. Die firma had ook een grote rol in het afhandelen van rechtszaken met betrekking tot ‘dieselgate’ in de Verenigde Staten.

 

Reageren is niet mogelijk.