Lynk & Co: dit is onze toekomst

0

Met de conceptstudie ‘The Next Day’ laat Lynk & Co ons een kijkje nemen in het design van de toekomst. Voor het eerst sinds 2016 verandert het merk van de Chinese autogroep Geely zijn ontwerpt taal, die in toekomstige productiemodellen zal worden gebruikt.

De conceptstudie is ontworpen als 4-deurs GT; een carrosserievorm die Lynk & Co momenteel niet in haar assortiment heeft, maar in de toekomst wel kan aanbieden. De Chinezen hebben zich hiervoor zeker laten inspireren door de Zeekr 01; een eveneens tot de Geely Groep behorende auto die in 2023 ook in Europa gelanceerd zal worden.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie4

‘The Next Day’ conceptstudie presenteert zich met een dynamische look die gekenmerkt wordt door gespierde proporties. Het front oogt langgerekt, niet in de laatste plaats door de transparante dak koepel.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie3

Talloze scherpe lijnen vormen het model in het zijaanzicht, terwijl aan de achterzijde de smalle led verlichting opvalt. Daar zien we ook dat het achtergedeelte zachtjes eindigt in een krachtig ‘slot’ inclusief diffusor.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie5

Net als de smalle verticale koplampen pikken ook de achterlichten het design op. Opvallend zijn de naar boven openende vlindervleugel deuren, waarbij de achterste exemplaren in tegengestelde richting scharnieren. Het deurconcept maakt een instap mogelijk zonder hinderlijke B stijl.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie2

Het interieur is futuristisch en badend in blauw. De bestuurder pakt een extreem plat stuur met centraal display vast en kijkt naar een infotainment display in de middenconsole dat aan het smalle dashboard is opgehangen. De middenconsole oogt breed met glazen elementen. Het grote glazen koepeldak dient als projectieoppervlak voor het 3D head-up display.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie7

De passagiers zitten op met fluweel beklede stoelen en de ontwerpers hebben in het interieur hout en denim gebruikt. In de autonome rij modus verdwijnt het stuur en kunnen de voorstoelen volledig worden neergeklapt.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie6

Aan de aandrijfzijde blijft de studie trouw aan de technologie die Lynk & Co momenteel gebruikt in zijn productiemodellen, ofwel: hybride aandrijving. Zo is de conceptstudie uitgerust met een verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijven. De elektromotoren bevinden zich aan de achterzijde. De conceptstudie biedt 2 aandrijfmogelijkheden: een hybride schijf die een kleinere batterij oplaadt en elektrisch rijdt bij lage snelheden, en een plug-in hybride met een grotere batterij die garant staat voor langere ritten en daarbij hogere prestaties levert. Lynk & Co biedt 3 batterijformaten die een bereik van 60, 100 of 150 kilometer mogelijk maken volgens de WLTP meetnorm.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie8

Alle uitvoeringen zijn uitgerust met een 3-traps DHT transmissie (Dedicated Hybrid Transmission) met een startmodusfunctie. Deze functie moet niet alleen zorgen voor een snellere acceleratie bij de start, maar ook helpen bij het sprinten van 80 tot 120 km/u. De sprint naar 100 km/u duurt nog geen 5 seconden.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie9

Lynk & Co heeft voor de toekomst 4 hybride modellen aangekondigd, waarvan er in de komende 2 jaar 3 worden gelanceerd. Het is de vraag of er naast een MPV ook een 4-deurs GT komt.

LynkAndCoTheNextDayConceptstudie10

Reageren is niet mogelijk.