Volkswagen moet productie ID.Buzz onderbreken

0

Volkswagen heeft de productie van de ID.Buzz in Hannover voor minimaal een week stilgelegd. Er zijn kwaliteitsproblemen met het accupakket. De batterij cel van een nieuwe leverancier voldoet niet aan de kwaliteitsnormen. Alleen de ID.Buzz wordt door dit euvel getroffen omdat dit het enige ID model is dat in de fabriek in Hannover van de band rolt. De productie van de ID.3, ID.4 en ID.5 ondervindt geen problemen.

Sommige cel modules lijken niet te voldoen aan de beoogde prestatienormen. Het resultaat zijn spanningsdalingen, die de actieradius van het voertuig verminderen en ook de levensduur negatief kunnen beïnvloeden. Volkswagen bevestigt tekortkomingen te hebben geconstateerd tijdens kwaliteitscontroles door de leverancier, maar geeft geen verdere details. Sinds de start van de productie eerder deze maand zijn in Hannover ongeveer 500 exemplaren van de ID.Buzz geproduceerd. Die zijn nog niet aan klanten geleverd.

De leverancier van de batterijcellen is momenteel druk bezig om het kwaliteitsprobleem op te lossen. Een woordvoerder van Volkswagen bevestigt dat alleen de ID.Buzz tijdelijk niet kan worden gebouwd, hoewel andere modellen op dezelfde MEB architectuur (ID.3, ID.4 en ID.5) ook met een batterij met een vergelijkbare bruikbare energie-inhoud van 77 kWh worden aangeboden. “Het is een nieuwe batterij cel van een andere leverancier die momenteel alleen in de ID.Buzz wordt gebruikt”, aldus de woordvoerder. “Daarom wordt alleen de productie in Hannover getroffen, maar niet op andere locaties”. Maar hij zei dat de nieuwe cel later in andere ID modellen zal worden gebruikt. Om welke fabrikant het gaat, wil de woordvoerder desgevraagd niet zeggen.

Dit jaar mikt Volkswagen op de productie van maximaal 15.000 eenheden van de ID.Buzz Pro en ID.Buzz Cargo. Na de opstart kunnen in de toekomst tot 130.000 exemplaren per jaar in Hannover worden geproduceerd. De verkoop van beide modellen begon op 20 mei. Het kan puur toeval zijn dat er op dit moment weer een ander batterijprobleem met een MEB model bekend is geworden: in Noorwegen moest onlangs een actieradiustest van de ID.5 GTX worden afgebroken omdat de batterij maar zo’n 65 kWh aan energie-inhoud kon bieden. Dat hoort netto 77 kWh te zijn (bruto 82 kWh). Volkswagen noemt dit een geïsoleerd geval als gevolg van een defecte batterijmodule.

Reageren is niet mogelijk.