Duitsland wil uniforme standaard voor inductieladen

0

Siemens en apparatuur fabrikant Mahle krijgen publieke financiering om een ​​inductief laadsysteem voor elektrische auto’s te ontwikkelen. Een van de doelstellingen is om er een internationale standaard van te maken, zoals de Mennekes-stekker die onmisbaar is geworden voor het opladen. Mahle is een Duitse onderdelenproducent die gespecialiseerd is in componenten voor de verbrandingsmotor, maar die nu diversifieert.

Toen de Renault Zoé in 2013 op de markt kwam, waren de eerste klanten verrast toen ze een langwerpige stekker aan het einde van hun oplader aantroffen, die alleen in bepaalde terminals kan worden gestoken, in plaats van een conventionele stekker. Het type 3c, speciaal ontwikkeld voor het opladen van elektrische voertuigen door een groep Franse fabrikanten (Legrand, Schneider en Scame), zou enkele jaren later ter zijde worden geschoven ten gunste van een recentere Duitse stekker (Mennekes), waaraan de Europese wetgevers de voorkeur zouden geven, zo was de verwachting. Maar een paar jaar later, in 2017, onthulden Renault, Qualcomm en het Vedecom Institute hun prototype voor op de weg: een ​​speciaal uitgerust elektrisch voertuig dat zelfs als het in beweging is, kan worden opgeladen. De Fransen (en hun internationale partners) weten hoe ze moeten innoveren, maar klaarblijkelijk niet op het juiste moment.

Het verhaal van de Mennekes aansluiting lijkt zich te herhalen, aangezien inductieladen een comeback maakt ten voordele van andere spelers. Sinds het begin van het jaar zijn de aankondigingen met betrekking tot deze technologie vermenigvuldigd: Volvo experimenteert met de oplossing op zijn XC40 in Zweden, de Chinese fabrikant Nio kondigt deze technologie aan voor zijn volgende elektrische sedan, Stellantis onderzoekt of er vraag naar is bij de consument en nu kondigen Mahle plus Siemens een groot project over dit onderwerp aan. De twee Duitse fabrikanten hebben namelijk de opdracht gekregen van het Duitse ministerie van Economie en Klimaatactie om een ​​inductie laadoplossing te ontwikkelen die kan worden geïndustrialiseerd voor elektrische auto’s van alle merken. In de specificaties staat expliciet de wens om deze oplossing naar een uniforme standaard te tillen.

Inductief laden stuit nog op veel obstakels. Enerzijds zijn fabrikanten nu vanuit kostenoogpunt meer gefocust op het aanbieden van betaalbare elektrische modellen met voldoende autonomie. De toekomst van de inductie oplossing zal daarom sterk afhangen van de kosten, maar ook van de standaardisatie. De Duitsers vergissen zich niet: de mogelijkheid om elk voertuig op elk station op te laden is absoluut noodzakelijk om deze technologie te verspreiden. Dit heeft de ontwikkeling van inductief opladen voor smartphones mogelijk gemaakt. De auto-industrie is echter heel anders dan de telefoonindustrie. Zoals we vandaag kunnen zien, zijn de oplaadnormen, ondanks de inspanningen voor harmonisatie, niet volledig compatibel van het ene continent naar het andere. De oorlog van inductieve laadnormen zal daarom waarschijnlijk binnenkort gaan ontbranden.

Reageren is niet mogelijk.