Beursgang Porsche wordt een miljardenorgie

0

Het is inmiddels bekend dat Porsche binnen een maand naar de beurs wil. De fabrikant van sportieve auto’s is naar schatting 60 tot 90 miljard euro waard. Maar de oprichtersfamilies Piëch en Porsche verliezen hun greep op het bedrijf niet, integendeel.

Porsche is strikt genomen eigendom van Volkswagen. Die overname vond tussen 2009 en 2012 plaats. Maar omdat de oprichtersfamilies van Porsche een controlerend belang in het beursgenoteerde Volkswagen bezitten, zwaaien zij indirect toch nog altijd de scepter bij beide autobouwers.

PorscheCayenne

Er zijn altijd nauwe banden geweest tussen Porsche en Volkswagen. Zo ontwierp stamvader Ferdinand Porsche in de jaren dertig de Volkswagen Kever. Later werkte Porsche regelmatig samen met Volkswagen aan de ontwikkeling van nieuwe modellen, waaronder de 914 / 916 en de Touareg / Cayenne (foto). Daarin werden vaak ook onderdelen van Volkswagen en dochterbedrijf Audi gebruikt. Dat de puissant rijke oprichtersfamilies achter Porsche ooit een belang in Volkswagen opbouwden, is dus niet vreemd. En dat Volkswagen tussen 2009 en 2012 vervolgens de sportwagenbouwer Porsche opslokte, is ook wel te verklaren.

Volkswagen kocht Porsche eerst, maar brengt het nu weer naar de beurs. Dat klinkt niet logisch, maar het zijn andere tijden. In de eerste plaats is het winstgevende Porsche de afgelopen 10 jaar véél meer waard geworden. Ook in vergelijking met het moederbedrijf. In 2012 kocht Volkswagen de resterende helft van Porsche voor 4,5 miljard euro. Daarmee werd heel Porsche dus gewaardeerd op 9 miljard euro. Momenteel wordt een bedrag van 60 tot 90 miljard euro genoemd. Door een deel van de aandelen (25 procent) in Porsche nu weer te verkopen, kan Volkswagen haar bankrekening spekken zonder de zeggenschap over het dochterbedrijf te verliezen.

PorscheWolfgangFrau

Houdt van opgevoerde auto’s én van vrouwen met opgespoten lippen: Wolfgang Porsche

 

Omdat Volkswagen slechts een kwart van de aandelen Porsche kwijt wil, levert de beursgang het moederbedrijf ‘slechts’ 15 tot 22,5 miljard euro op. Maar door driekwart van de aandelen zelf te houden, blijft Volkswagen dus veruit de belangrijkste aandeelhouder. Op de beurs komt uiteindelijk slechts een belang van 12,5 procent aan preferente aandelen Porsche beschikbaar. Een tweede portie van 12,5 procent aan gewone aandelen gaat naar het investeringsvehikel van de oprichtersfamilies, dat overigens heel verwarrend Porsche SE heet. Omdat de families die aandelen dus weer in handen krijgen, vergroten zij met de beursgang hun greep op de sportwagenbouwer.

Volkswagen Groep draait financieel gezien prima, dus het lijkt de Porsche miljarden op het eerste gezicht helemaal niet nodig te hebben. Vorig jaar boekte het autoconcern een nettowinst van ruim 15 miljard euro op een omzet van 250 miljard euro. Maar de autobouwer uit Wolfsburg heeft zeer ambitieuze groeiplannen, en wil daarbij steeds meer elektrische auto’s ontwikkelen en produceren. Dat kost veel geld. Een ander deel van de miljarden gebruikt Volkswagen om haar eigen eigenaren tevreden te houden. De helft van de opbrengst vloeit namelijk als een speciale dividenduitkering naar de aandeelhouders.

Reageren is niet mogelijk.