Nog niet goed uitontwikkeld: test Smart #1

0

Smart heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Dat was broodnodig, want hoewel de originele City Coupé een van de meest revolutionaire voertuigen van de afgelopen kwart eeuw was, was het ook een enorme commerciële mislukking.

Toen de innovatieve miniatuur voor het eerst werd gelanceerd in 1998, voorspelde het moederbedrijf van Smart, het Daimler concern, dat er steden omheen zouden worden ontworpen; iets dat echt mogelijk leek, gezien de dinky afmetingen en radicale styling. Maar ondanks het feit dat Smart gedurende meer dan 2 decennia genereuze financiële steun kreeg, werd het model nooit een commercieel succes, noch werd er geld mee verdiend. En ondertussen trok het door aartsrivaal BMW aangestuurde ‘nieuwe Mini’ met een technisch veel minder avontuurlijke auto meer dan 3 keer zoveel auto’s.

SmartNumber1z

In een notendop is dit de reden waarom het nu allemaal anders moet. De merknaam van Smart geniet op zich een goede reputatie, maar het City Coupé was niet de auto die consumenten wilden hebben. Ook niet in opgerekte 4-deurs / 4-persoons vorm trouwens. Of de nieuwe poging, fantasieloos #1 genaamd, wel succesvol is, zal de tijd moeten leren. Maar spannend is deze worp van de dobbelstenen wel. De Smart is getransformeerd tot een geheel nieuwe elektrische cross-over die het eerste product is van een joint venture tussen Mercedes-Benz en Geely, de Chinese reus die ook eigenaar is van Lotus, Polestar en Volvo. In het kader van deze deal werd de nieuwe Smart ontworpen door Mercedes en zal hij in Europa vanaf volgend jaar april via 14 agentschappen verkocht gaan worden (al komt de nadruk sterker op online bestellingen te liggen). De #1 gaat langzaam maar zeker het stokje van de elektrische stadsauto’s EQ Fortwo en EQ Forfour, die beiden inmiddels uit productie zijn, overnemen. Joint venture partner Geely stelde haar SEA-platform voor de nieuwe Smart beschikbaar en zal in het Chinese Xi’an ook zorg dragen voor de productie.

SmartNumber1z2

Laat ik beginnen met de naam en hoe die moet worden uitgesproken: “hashtag één”. Smart denkt op deze manier een jong(er) publiek te trekken, maar die poging komt nogal geforceerd over. Volgend jaar zullen er vanaf de marktlancering 3 versies beschikbaar zijn: het instapmodel Pro+, de Premium (beide met een 268 pk sterke, achterin geplaatste, elektromotor) en de topuitvoering Brabus met een tweede motor voorin en een piekvermogen van 422 pk. Alle versies gebruiken dezelfde lithium/ion batterij die onder de vloer zit. Die heeft een capaciteit van 66 kWh en kan snel worden opgeladen met gelijkstroom tot 150 kW.

SmartNumber1n

De Premium en de Brabus varianten kunnen waar beschikbaar ook met 22 kW AC-laden, terwijl dit bij de Pro+ uitvoering beperkt is tot 7,4 kW. De goedkoopste versie heeft ook een iets kortere actieradius, namelijk 416 kilometer volgens de WLTP meetnorm, versus 436 kilometer voor de Premium variant, terwijl de meest luxe Brabus uitvoering 400 kilometer ver zou moeten komen.

SmartNumber1t

Hoewel de #1 de grootste Smart tot nu toe is, is het nieuwe model niet bijzonder groot, althans volgens de segmentnormen. Met een lengte van 4.270 mm is hij slechts 65 mm langer dan de Hyundai Kona Electric. Het ontwerp is een verre hommage aan enkele eerdere Smart modellen, hoewel de enkele lichtbalk aan de achterkant meer doet denken aan de EQA, EQB en EQC elektrische cross-overs van Mercedes.

SmartNumber1s

Ondanks zijn compacte afmetingen is de #1 van binnen indrukwekkend ruim, met royale hoofdruimte en genoeg bewegingsvrijheid voor bij wijze van spreken een forse volwassene om achter zijn tweelingbroer te zitten.

SmartNumber1w

Maar de bagagecapaciteit maakt minder indruk. Met 313 liter is er sprake van een ronduit kleine kofferruimte. Ja, voorin is er ook nog opbergruimte, maar de frunk onder de ‘motorkap’ heeft een capaciteit van slechts 15 liter.

SmartNumber1v

Het interieur is gelukkig indrukwekkend goed afgewerkt, met een stijlvol design en luxe accenten, waaronder metalen ventilatieopeningen met in kleur verstelbare led elementen.

SmartNumber1h

De gebruikersinterface is echter minder goed. Terwijl de auto’s van Polestar en Volvo Android Automotive gebruiken, is het nieuwe Smart-besturingssysteem gebaseerd op Geely’s Ecarx-technologie. De nog niet helemaal goed uitontwikkelde versie die ik kon testen, toonde zich op dit vlak als een ronduit irritante metgezel: het infotainment systeem is onhandig, niet intuïtief en met een aantal gênante syntaxis- en spelfouten in de Engelse tekst.

SmartNumber1x

Een geanimeerde vos die boven menu’s en vakken verschijnt, moet voor een glimlach bij de gebruiker zorgen, maar die zal alleen maar bezig zijn met de vraag hoe snel hij deze als schattig bedoelde gimmick kan inruilen voor Android Auto- en Apple CarPlay-functionaliteit. Dit is een serieuze omissie voor een merk dat op zoek is naar kopers die bereid zijn om in de buidel te tasten voor een hightech ambiance.

SmartNumber1u

Positief is evenwel dat de digitale hardware goed functioneert. De #1 beschikt over een snelle Qualcomm-chipset die een vertragingsvrij high-definition 12,8 inch touchscreen aanstuurt.

SmartNumber1g

En de rijervaring is nog indrukwekkender. De #1 heeft geen duidelijke dynamische overeenkomsten met een eerdere modellen van Smart. Logisch, want met een leeggewicht van 1.788 kg weegt de Premium uitvoering 2 maal zo veel als de EQ Fortwo. Toch voelt hij zelden zo zwaar aan op de weg, dankzij het stevige vermogen en motorkoppel (je zit in 6,7 seconden op 100 km/u) en een welgemanierd onderstel.

SmartNumber1z4

Zoals bij de meeste elektrische auto’s het geval is, is de acceleratie het sterkst bij lagere snelheden, met snelle reacties en de afwezigheid van vertragingen in de versnellingsbak, waardoor er op flitsende wijze aan het stadsverkeer kan worden deelgenomen. Maar boven de 100 km/u begint het acceleratievermogen af te nemen. maar uiteindelijk zal de #1 door blijven trekken tot bij 180 km/u de begrenzer ingrijpt. Dat is een tempo dat waarschijnlijk maar weinig bestuurders zullen halen.

SmartNumber1q

Er zijn 3 rij modi – Eco, Comfort en Sport – hoewel het ontbreken van adaptieve dempers betekent dat deze alleen de reactiesnelheid op gaspedaal commando’s en de regeneratieve remkracht veranderen. En de mate van stuurbekrachtiging. Er zijn 2 niveaus van regeneratie van remenergie die handmatig kunnen worden geselecteerd, maar er is geen optie voor een vrijloop-zeilmodus, in tegenstelling tot sommige andere elektrische auto’s. Het is mogelijk om met één pedaal te rijden, maar dit vertraagt d​​e Smart heel geleidelijk, en met de Sport-modus geselecteerd is de techniek dan niet in staat om de #1 volledig tot stilstand te brengen op een dalende helling. Gelukkig integreert het rempedaal elektrisch en wrijvingsremmen effectief en naadloos.

SmartNumber1p

Verfijning en rijkwaliteit zijn beide goed, maar de controle reacties voelen inconsistent aan. Het gaspedaal geeft jouw commando’s helaas met een vertraging door. Die is weliswaar zeer klein, slechts een paar tienden van een seconde, maar genoeg om soepel rijden tot een crime te maken. De sponsachtig aanvoelende besturing levert ook niet-lineaire reacties op, met eerst een scherpe beweging en vervolgens een dood stuk. Ondanks achterwielaandrijving is onder stuur het standaard rijgedrag van de #1, grotendeels vanwege de beperkte grip van de Continental EcoContact 6 banden die een lage rolweerstand hebben. In bochten helt de Smart bovendien aanzienlijk over. En hoewel je het tractiecontrolesysteem kunt uitschakelen, staat deze beschermengel niet toe dat jij de staart van de auto onder volle belasting laat kwispelen.

SmartNumber1o

Een niet onbelangrijk beoordelingsaspect is de prijs van de #1. Die valt niet mee. In Frankrijk begint de aftrap bij 39.950 euro op basis waarvan voor ons land gerekend zou kunnen worden op afgerond 39 mille voor de Pro+ uitvoering. Maar Smart wil van ons Nederlanders flink meer geld hebben. Er kan pas voor 41.395 euro worden ingestapt. De standaarduitrusting (onder andere een panoramisch dak, elektrisch verstelbare plus verwarmde voorstoelen en een elektrische achterklep) is weliswaar indrukwekkend, maar toch. Smart meldt overigens dat er voor later een goedkoper basismodel met minder speelgoed gepland staat. De Premium uitvoering kost 3.500 euro meer en pakt uit met adaptieve matrixkoplampen, draadloos opladen van telefoons en een Beats geluidssysteem. Verder is er een tijdelijke Launch Edition voor 46.195 euro. Smart kon tijdens het schrijven van dit artikel nog niet melden wat die versie aan extra’s heeft. Ondanks een genereuze uitrusting is de prijsstelling al met al als ‘pittig’ te kwalificeren omdat de #1 minder de indruk wekt een volwassen elektrische gezinsauto te zijn dan de Kia e-Niro, de MG 4 EV en de Renault Mégane E-Tech Electric.

SmartNumber1f

Er kon ook worden gereden met de Brabus uitvoering. Het past bij de traditie van de beroemde losgeslagen Duitse tuner om een Daimler product een overdaad aan kracht te geven en die traditie wordt met trots in stand gehouden bij de nieuwe Smart #1. Het zal jou niet verbazen om te horen dat een vierwiel aangedreven elektrische kleine SUV met 422 pk serieus snel is, vooral gezien het directe koppel. Volgens Smart kan je in 3,9 seconden de 100 km/u aantikken (de begrensde topsnelheid is identiek)! Maar potentiële kopers moeten hier zeker geen enorme hoeveelheden dynamische finesse verwachten. Zelfs naar een relatief bescheiden hoeveelheid is het tevergeefs zoeken. Dit neemt niet weg dat er heus wel plezier te beleven valt met de Smart #1 Brabus. Het is moeilijk om niet enthousiast te worden over een auto die er zo schattig uitziet, maar die ook al zijn 4 de wielen dreigt te laten doordraaien op een droog wegdek. Je kunt er niet omheen: bij deze uitvoering van de #1 is de balans tussen power en controle zoek.

SmartNumber1e

Dat de #1 ook in vierwiel aangedreven vorm zo weinig grip heeft, komt doordat de Brabus versie hetzelfde Continental EcoContact 6 schoeisel heeft. Volgens ingenieurs van Smart-is de afstelling van de ophanging ook herzien, om zo rekening te houden met de extra massa aan de voorzijde van de auto, maar voor een sportieve auto is de set-up nog steeds te zacht en soepel. Het eco-grade rubber heeft moeite om bochtbelastingen te combineren met longitudinale versnelling. Het insturen is papperig en vatbaar voor onder stuur bij lage snelheden, maar als de Smart op zijn staart trapt, wordt de chassisbalans dramatisch omgekeerd, omdat de achterwaartse koppelvoorspanning het overneemt en de achterkant het onmiskenbare gevoel van lichtheid krijgt dat op dreigend overstuur wijst. Op dit punt (gelukkig maar) grijpt het stabiliteitscontrolesysteem hard in en wordt er meer kracht naar voren gericht om te proberen de Smart recht te trekken, wat leidt tot meer onder stuur. Er wordt zeker snel gereageerd, maar het is niet erg elegant.

SmartNumber1c

Andere Brabus-specifieke details zijn een ander lichtmetalen wielontwerp en badges, en een Brabus-rijmodus boven de gebruikelijke Sport modus. Het is niet alsof eerdere Smart Brabus modellen dynamische toonbeelden waren, maar er was ook nooit zoveel kracht om een ​​beroep op te doen. Deze #1 is leuk, maar na mijn eerste kennismaking vroeg ik mij af hoeveel beter hij zou zijn op plakkeriger rubber en met stijvere veren. We hebben het immers over een auto die 1.900 kilo weegt! In zijn huidige vorm, en bij een prijs van 48.895 euro, is mijn oordeel: als er een versie van de #1 is die je beter kan laten staan, dan is het deze Brabus uitvoering wel.

SmartNumber1b

 

60%
60%
Awesome

Het duurt nog tot april 2023 voordat de Smart #1 bij ons leverbaar wordt. Dat is maar goed ook, want in zijn huidige vorm zijn er te veel irritatiepunten. De ingenieurs van Smart moeten dus nog even aan de slag. Hopelijk is er komend voorjaar, als de Duitsers en Chinezen hun huiswerk gedaan hebben, wél sprake van een slimme koop.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    3.8

Reageren is niet mogelijk.