Volkswagen T-Roc was in augustus best verkochte auto van Europa

0

Eerder heb jij op deze website kunnen lezen dat de autoverkopen in Europa in augustus met 3,4 procent gestegen zijn. Er was dus sprake van een licht herstel. Gelukkig maar, want in de 13 maanden daarvoor waren de autoverkopen in Europa continu gedaald.

Inmiddels is er meer detailinformatie bekend. Bijvoorbeeld over welk model de verkoopstatistieken in augustus aanvoerde. Voor de tweede maand op rij was dat de Volkswagen T-Roc. Op jaarbasis (januari t/m augustus) blijft de Peugeot 208 de best verkochte auto van Europa.

 

Modellen in augustus

Met 16.458 verkochte exemplaren was de Volkswagen T-Roc opnieuw het populairst bij de Europese autoconsument in augustus. Ten opzichte van dezelfde maand van 2021 is er sprake van een afzetstijging van 45,4 procent. Het positieve resultaat is niet in de laatste plaats te danken aan de thuismarkt, waar de T-Roc de Golf van de troon gestoten heeft als populairste automodel. Dat Volkswagen model eindigde in de Europese top-10 op de 5de plaats met 12.468 registraties (9,7 procent minder dan in augustus 2021), terwijl de Tiguan de 9de plek wist te bemachtigen met 11.185 verkopen (+36,5 procent).

De Dacia Sandero bezette in augustus de tweede podiumplek met 15.241 registraties. Dit aantal is vrijwel gelijk (+0,3 procent) aan het vorig jaar behaalde resultaat. De Dacia Sandero voelt daarmee de hete adem van de Peugeot 208 in haar nek, want die ging in augustus 15.000 keer over de toonbank (+86,3 procent). Dat model wist de derde podiumplek te bemachtigen. Dacia is in de Europese top-10 ook vertegenwoordigd met de Duster, die 11.115 keer over de toonbank ging (-4,5 procent). De Roemenen redden daarmee de eer van het Renault concern, want voor een model van het moedermerk, moeten we naar de 20ste plaats afdalen. Daar is de Captur te vinden, die slechts 8.540 kopers trok (7,8 procent minder dan in augustus 2021).

De Renault Captur bleef met dit resultaat overigens wel de best verkopende elektrische auto voor. Dat was in augustus op Europees niveau de Tesla Model Y, die de 22ste plaats wist te bezetten met de registratie van 6.973 exemplaren. Dat is een verdubbeling (+99,9 procent) ten opzichte van het vorig jaar behaalde resultaat. Dat Volkswagen met haar huidige gamma aan elektrische modellen bepaald geen homerun heeft geslagen, blijkt niet alleen uit het feit dat de ID.4 liefst 13 posities lager eindigde met slechts 5.686 registraties (een stijging van 17,6 procent), maar ook omdat de ID.3 niet eens voorkomt in de top-50. Het Duitse merk heeft dit model bij diens introductie proberen te positioneren als de spirituele opvolger van de Kever én de Golf, maar het tegendeel is waar.

 

Modellen op jaarbasis

Op jaarbasis, gemeten over de eerste 8 maanden van 2022, blijft de Peugeot 208 zoals gezegd de best verkochte auto van Europa met 142.515 stuks; een stijging van 7,3 procent. Daarna volgen achtereenvolgens de Dacia Sandero, de Volkswagen T-Roc, de Volkswagen Golf, de Opel Corsa, de Toyota Yaris, de Hyundai Tucson, de Dacia Duster, de Citroën C3 en de Peugeot 2008. Zij maken de top 1010compleet. De Tesla Model Y is met 53.910 verkopen (een spectaculaire stijging van 1443,8 procent ten opzichte van het in augustus 2021 behaalde resultaat) weliswaar de best verkochte elektrische auto op jaarbasis, maar moest desondanks 37 modellen met een verbrandingsmotor voor laten gaan aan de resultaten. De opmars van de Tesla is overigens niet in de laatste plaats de danken aan de Duitse fabriek in Grünheide, waar de autoproductie inmiddels goed op stoom is gekomen.

 

Merken in augustus

Ondanks dat de verkoopafdeling van Volkswagen niet vrij van zorgen is, blijven de Duitsers op groepsniveau Europese marktleider. Ten opzichte van juli namen de verkopen in augustus met 6,3 procent toe, maar op jaarbasis is er sprake van een afzetdaling van 16,4 procent. Daarna volgen Stellantis (11 procent hogere verkopen ten opzichte van juli, maar een 17,6 procent lager resultaat in vergelijking met de eerste 8 maanden van 2021), de Renault Groep (-5,1 respectievelijk -5,6% procent), de BMW Groep (+3,4 respectievelijk -12,4 procent) en Mercedes (+16,0 respectievelijk -9,1 procent).

 

Merken op jaarbasis

Uit gegevens van autofabrikanten belangenvereniging ACEA blijkt dat Volkswagen in de eerste 8 maanden van dit jaar het best verkochte merk was met 753.925 registraties. Op grote afstand volgen Toyota (498.773), Peugeot (421.389) en de 3 Duitse premiummerken BMW, Mercedes en Audi. De top 10 voor de periode januari t/m augustus bestaat voor de rest uit Kia, Renault, Hyundai, Skoda en Ford. Alpine was met een afzetstijging van 62,1 procent het hardst groeiende automerk, vóór Dacia (+17,3 procent), DS (+15,3 procent) en Porsche (+15,1 procent). Jaguar liet met een verkoopdaling van 38,8 procent de sterkste krimp zien, maar ook Smart (-34,8 procent) en Lexus (-29,5 procent) kregen in de eerste 8 maanden van 2022 harde klappen.

Reageren is niet mogelijk.