Nieuwe Volkswagen Tiguan ook in volledig elektrische uitvoering

0

Volkswagen is momenteel druk bezig met de ontwikkeling van de derde generatie Tiguan. Momenteel doen prototypes met lichte camouflage testrondes. Waarschijnlijk stelt Volkswagen de nieuwe Tiguan voor de zomervakantie van 2013 voor en kan het publiek in september op de IAA in München met de derde generatie kennismaken.

Visueel kenmerkt de nieuwe editie van de SUV zich door smallere koplampen en een ogenschijnlijk slankere grille. In de bumper eronder zit een grote luchtinlaat. De wielbasis is iets langer dan die van de huidige Tiguan, wat de SUV ruimer moet maken.

De Tiguan zal, net als de Golf en de Passat, in de toekomst gebruik blijven maken van het MQB platform voor modellen met een verbrandingsmotor. Daardoor kunnen de vertrouwde motoren gebruikt worden. De herziene 1.5 TSI Evo 2 zou daarbij een leidende rol moeten spelen, ook omdat deze krachtbron gebruikt gaat worden voor een nieuwe generatie plug-in hybride varianten. Die kenmerken zich door een veel groter elektrisch rijbereik.

De nieuwe merkchef van Volkswagen, Thomas Schäfer, heeft echter bevolen dat er ook een volledig elektrische variant van de nieuwe Tiguan moet komen. Terecht, want alleen dan kan men in Wolfsburg concurrenten als de BMW iX1, de Volvo XC40 Electric of de aanstaande Peugeot e-3008 van repliek worden voorzien. Het MQB platform is weliswaar niet primair voor volledig elektrische aandrijving ontworpen, maar van wijlen de e-Golf weten we dat dergelijke techniek toch toepasbaar is. Het is echter nog niet bekend hoe groot het accupakket van de e-Touran gaat worden.

Schäfer ziet er ook op toe dat de nieuwe Tiguan ‘gewoon’ een stuurwiel met fysieke knoppen krijgt. Het veegtijdperk heeft bij Volkswagen dus maar kort geduurd. Schäfer zegt met deze aanpassing te luisteren naar de klant, die grote moeite heeft met het ingewikkelde bedieningsconcept van de Golf.

Hopelijk zal de door Schäfer gepromote klantvriendelijkheid bij Volkswagen ook zichtbaar worden in de prijs van de nieuwe Tiguan. Toch moet er rekening gehouden worden met een stijging van de instapprijs naar zo’n 45 mille. Voor een SUV met merk karakteristieke bouwkwaliteit, maar zonder de nukken van de Golf, is dat echter een acceptabele prijs.

Reageren is niet mogelijk.