Stellantis gaat in Marokko budgetauto’s bouwen

0

Stellantis gaat 300 miljoen euro investeren om de productiecapaciteit van haar fabriek in Kenitra, Marokko, te verdubbelen. Het autoconcern bouwt daar momenteel de elektrische vierwielers Citroën Ami en Opel Rocks-e.

Van dit bedrag zal de site ook geschikt worden gemaakt voor auto’s op basis van het zogeheten Smart Car platform. Die modellen zijn bestemd voor opkomende en zich ontwikkelende markten. De fabriek, die werd gebouwd met een initiële investering van 557 miljoen euro, produceert momenteel de Peugeot 208 voor de regionale en Europese markt. Dit model wordt ook gebouwd in Trnava, Slowakije.

FiatTopolino

 

Ami, Rocks-e en Topolino

De capaciteit van de Kenitra fabriek, die in 2019 werd geopend, zal worden verdubbeld tot 400.000 auto’s. Daarnaast zal de site worden aangepast om jaarlijks 50.000 stuks van de Citroën Ami en Opel Rocks-e te kunnen bouwen. Een Fiat versie, die mogelijk Topolino gaat heten, zal naar verluidt zich bij die 2 modellen voegen. Citroën lanceerde de Ami in Frankrijk in april 2020, gevolgd door Italië in december. In 2020 waren er 2.719 registraties, voornamelijk in Frankrijk, aldus Citroën. Vorig jaar, na toevoeging van Spanje, België en Portugal, groeide het aantal registraties van de Ami tot 9.183 stuks. Citroën heeft dit jaar nieuwe markten aangeboord, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Marokko.

Opel lanceerde eind vorig jaar de Rocks-e. Citroën zei eerder dit jaar dat de productie zou worden verhoogd van 18.000 stuks naar 20.000. Bronnen van leveranciers vertelden in april dat de productie vanaf 2023 zal toenemen tot ongeveer 35.000 tot 40.000 eenheden, inclusief de Topolino. Stellantis heeft zich officieel nog niet uitgesproken over een mogelijke Fiat versie.

 

Smart Car

De Smart Car modellijn voor opkomende en ontwikkelingslanden debuteerde dit jaar met de in India gebouwde Citroën New C3 (zie onderstaande foto). Er is een line-up met 3 voertuigen gepland. De auto’s delen veel componenten met Stellantis voertuigen die zijn gebouwd op de CMP architectuur, waaronder de Peugeot 208. Managers van Stellantis zeiden woensdag dat Smart Car voertuigen uiteindelijk 40 procent van de omzet in de regio Noord-Afrika en het Midden-Oosten zullen uitmaken. Stellantis zegt tegen 2030 een productiecapaciteit van ongeveer 1 miljoen voertuigen in de regio te hebben.

CitroënNewC3

Andere autofabrikanten en leveranciers hebben zich in Marokko gevestigd, profiterend van lage lonen in vergelijking met Europa en genereuze stimulansen van de overheid, evenals gemakkelijke toegang tot grote havens. Renault heeft 2 fabrieken in het land: 1 in Tanger met een jaarlijkse capaciteit van 400.000 voertuigen en 1 in Casablanca die ongeveer 85.000 voertuigen per jaar bouwt.

“De ambitie van Stellantis om wereldwijd een sterkere speler te worden kan mede worden gerealiseerd dankzij het sterke ontwikkelingstempo van het Midden-Oosten en Afrika, dat wil bijdragen aan het creëren van een derde pijler voor Stellantis, naast Noord-Amerika en Europa”, zei Carlos Tavares, de CEO van het autoconcern, woensdag in een persbericht. .

Reageren is niet mogelijk.