Over de hele linie duurder dan de Captur: test Mitsubishi ASX

0

Waarom deze test?

Samen staan ​​we altijd sterker dan alleen. Dat geldt ook voor de autobranche. Mitsubishi kan daar van getuigen. Het Japanse merk profiteert van zijn lidmaatschap van de alliantie Renault – Nissan om zijn Europese aanbod te verrijken. Sinds de stopzetting van de verkoop van de Outlander en de L200 pick-up hadden klanten op het Oude Continent geen andere keuze dan tussen de kleine Space Star en de compacte Eclipse Cross. De eerste is inmiddels uit productie en van het andere Mitsubishi model beginnen de prijzen pas bij 40 mille. In afwachting van een nieuwe huisproductie, die in maart zal worden aangekondigd, heeft de fabrikant met de 3 diamanten als logo de oplossing gevonden: graven in het Renault-gamma!

Zo is de ASX die binnenkort in de Mitsubishi showrooms arriveert een rebadged Captur. En de nieuwe Colt, die in de herfst zal landen, is een Clio geflankeerd door een Japans logo. Mogen we er daarom van uit gaan dat de Mitsubishi net zo prettig is om mee te rijden?

MitsubishiASXtest2

 

Wat voor auto is het?

Een autofabrikant die modellen ‘leent’ van een ander merk, dat is vooral in Japan in de mode. De Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris en de Suzuki Across plus Swace zijn respectievelijk Toyota RAV4 en Corolla. Nu gaat Mitsubishi een eigen versie van de Renault Captur verkopen. Men heeft weinig moeite gedaan om de 2de generatie ASX te onderscheiden van zijn donormodel. We zien een andere grille en eigen logo’s op de zijkant en op de velgen. De merknaam is op de achterklep geschreven en aldaar zien we ook een andere achteruitrijcamera (een aparte unit in plaats van verborgen achter het logo). Aan boord onderscheiden alleen de 3 diamanten in het midden van het stuurwiel het interieur van de Renault Captur. Beide modellen worden in Valladolid gemaakt.

MitsubishiASXtest4

De Mitsubishi ASX lijkt sprekend op de Renault Captur. Hij neemt ook het kleurpalet van zijn donormodel over. Alleen het merk logo is gewijzigd. Verder heeft de ASX hetzelfde interieur als de Captur, inclusief zijn gedeelde zitbank. Het belangrijkste verschil zit hem in de garantietermijn. Die bedraagt bij de Mitsubishi ASX liefst 5 jaar (met een limiet van 100.000 kilometer) terwijl de koper van een Renault Captur 2 jaar garantie (zonder kilometerbeperking) krijgt. Maar voor niets gaat de zon op. Voor de nieuwe Mitsubishi ASX dient minimaal 29.290 euro betaald te worden. De Renault Captur met dezelfde 90 pk sterke 1,0 liter 3 cilinder motor (die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak) is er vanaf 28.325 euro. Een verschil van 965 euro dus. Maar indien we naar de 1,3 liter 4 cilinder variant met 140 pk kijken, dan kost de ASX (die dan standaard met het 2de uitvoeringsniveau Intense wordt geleverd, 32.590 euro. De Captur met deze krachtbron is er alleen in  combinatie met het derde uitrustingsniveau Techno en kost dan 32.925 euro. In combinatie met het tweede uitrustingsniveau Evolution (zoals de ASX met 1,3 liter motor) zou de prijs 31.225 euro zijn.

MitsubishiASXtest5

Mitsubishi gaat de nieuwe ASX leveren in 4 uitvoeringen: Pure, Intense, Intense+ en Instyle. Standaard op de Pure versie zijn zaken als led verlichting aan de voor- & achterzijde met lichtsensor, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, een achteruitrijcamera, parkeersensoren vóór & achter, airconditioning en een Keyless Operation System (ofwel toegang zonder de sleutel te hoeven gebruiken). De Intense variant voegt daar matzwarte accenten, 17 inch flex velgen (dit zijn speciaal ontworpen wieldoppen die volgens Mitsubishi optisch niet van lichtmetaal te onderscheiden zijn), zwartgrijze stoffen bekleding voor het meubilair, een horizontaal geplaatst centraal 7 inch touchscreen en een configureerbaar digitaal instrumentenpaneel met eveneens een 7 inch scherm. De ASX Intense+ uitvoering kenmerkt zich door glanzend zwarte exterieur accenten, verchroomde raamlijsten, 18 inch lichtmetalen velgen, zwarte stoelbekleding, een elektrische parkeer rem, Dynamic Chassis Control, Blind Spot Warning, Adaptive Cruise Control (met Stop & Go) en Automatic High Beam. De meerwaarde van de Instyle versie zit hem in (nog meer) zwarte accenten, lederen bekleding, houtlook interieurpanelen, stoel- & stuurwielverwarming, een 10 inch groot digitaal instrumentenpaneel, terwijl het infotainment bedient kan worden via een staand 9,3 inch centraal geplaatst touchscreen. Op deze uitvoering zijn een glazen panorama dak, een Bose Premium Sound System en MI-PILOT eveneens standaard.

MitsubishiASXtest8

 

Is het wat?

De nieuwe Mitsubishi ASX profiteert van alle kwaliteiten van de Renault Captur. In het kort zijn dat een fraai en praktisch interieur met mooie materialen én een verschuifbare achterbank, een hoge Euro NCAP score, goede rijeigenschappen, een rijke standaarduitrusting en een scherpe prijs (met uitzondering van de PHEV stekker hybride variant). Maar de Japanner neemt ook alle minpunten van zijn Franse donor over: een voor verbetering vatbaar multimediasysteem (traag, standaard een klein aanraakscherm), een voor Franse begrippen wat tegenvallend veercomfort en stoelen die bij het verstellen te grote stappen maakt, waardoor het zitcomfort niet optimaal is. Voor de rest is de plug-in uitvoering dus nogal stevig geprijsd (voor hetzelfde geld heb je een volledig elektrische Peugeot 2008).

MitsubishiASXtest3

Er kon in Spanje eerst worden gereden met de HEV variant van de nieuwe ASX. Die heeft een 1,6 liter motor als basisunit en levert een systeemvermogen van 145 pk. Een automatische versnellingsbak is standaard. De prijs bedraagt 33.490 euro. Dan heb je direct het tweede uitrustingsniveau Intense te pakken. Ter vergelijking: de Captur Evolution kost met dezelfde motor 32.695 euro. Achter het stuur van de ASX 1.6 HEV zittend krijg je snel waardering voor de soepele bediening en het rijgemak van de elektrische hybride technologie. Mitsubishi heeft niets aan de afstelling van de ophanging gedaan, behalve dat relatief grote velgen (17 of 18 inch; de Captur heeft standaard 16 inch exemplaren) standaard zijn. Dat staat mooi, maar het maakt de ASX daardoor extra gevoelig voor oneffenheden in het wegdek. Bij lage snelheden uit zich dat in trillingen in het interieur die snel beginnen te irriteren. Wat de passagierscabine betreft: die vertoont dezelfde troeven die we kennen van Renault. Namelijk een royale binnenruimte, flexibel in te delen dankzij de verschuifbare bank uit één stuk, een zorgvuldige bouwkwaliteit, een goede ergonomie dankzij de aanwezigheid van echte knoppen voor de airconditioning en een zeer praktische satelliet voor de radio. Anders dan de Captur beschikt de ASX niet over een handschoenenkastje die je als een lade moet openen, maar over een exemplaar met een conventionele klep.

MitsubishiASXtest7

Er kon ook worden gereden met de plug-in hybride uitvoering. Die ASX 1.6 PHEV heeft 160 pk als systeemvermogen en kost minimaal 38.990 euro . Hij wordt dan geleverd in combinatie met het derde uitrustingsniveau Intense+. Ter vergelijking: de oplaadbare hybride Captur kost als Techno (het derde uitrustingsniveau) 38.095 euro.

MitsubishiASXtest6

70%
70%
Awesome

Conclusie

Waarom zou je de Mitsubishi ASX verkiezen boven de Renault Captur? Voor het uiterlijk hoef je het niet te doen. Daarvoor zijn de verschillen te minimaal. Dat geldt ook voor het interieur. Het belangrijkste verschil tussen beide modellen is 3 jaar extra garantie op de ASX (mits je niet meer dan 100.000 kilometer rijdt). Daar staat een 335 à 965 euro hogere prijs tegenover. Ook zijn er uitrustingsverschillen. De voorkeur zal dus persoonlijk zijn. Waarbij ook de ervaringen met de lokale Mitsubishi of Renault dealer doorslaggevend kunnen zijn.

In de slipstream van de in Europa prima verkopende Captur zal ook de ASX zijn weg wel naar de autoconsument weten te vinden, maar het is voor de Europese activiteiten van Mitsubishi van levensbelang dat zij niet te lang wacht met modellen die een duidelijk eigen karakter hebben.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    3.6

Reageren is niet mogelijk.