In veel elektrische auto’s is ‘one pedal driving’ mogelijk. Porsche vindt rijden met één pedaal echter maar niets. Dat heeft niet zozeer te maken met het rijgevoel, maar vooral met het stroomverbruik. Want als Porsche iets belangrijk vindt, dan is het wel efficiëntie …
Even een kleine opfriscursus: one pedal driving houdt in dat een elektrische auto automatisch afremt wanneer je het gaspedaal loslaat en uiteindelijk helemaal tot stilstand zal komen. Op die manier kan er kostbare energie terug worden gewonnen. Een ander voordeel zou zijn dat de bestuurder alleen nog maar het gaspedaal hoeft te bedienen. Dat is wel zo relaxt. Er is in elektrische auto’s met ‘one pedal driving’ wel een rempedaal aanwezig, maar dat hoeft alleen gebruikt te worden bij een noodstop.
Ondanks bovengenoemde voordelen moet Porsche er niks van hebben. Dat heeft te maken met het stroomverbruik. Want, zo beredeneert Porsche, wanneer de elektrische auto bij gas los laten direct begint met afremmen, en er kan kort daarna weer versneld worden, dan moet er stroom gebruikt worden om het oude rijtempo weer te bereiken. Terwijl de energieconsumptie veel minder zou zijn als je de auto gewoon laat uitrollen.
Uit laten rollen dus. Volgens Porsche is dat efficiënter en ook een logischere manier manier om elektrisch te rijden. Het stroomverbruik is immers lager en dat zorgt weer voor een grotere actieradius, het hete hangijzer bij elektrische auto’s. Daarnaast benadrukt Porsche dat ‘uit laten rollen’ een manier van rijden is die dicht in de buurt komt van het rijden in een auto met een verbrandingsmotor.
In een elektrische auto, de Porsche Taycan bijvoorbeeld, zal door het ontbreken van ‘one pedal driving’ vaker het rempedaal bediend moeten worden. In dat geval zal er (wel degelijk) kinetische energie worden teruggewonnen (recuperatie). Maar alleen dan. In de beleving van Porsche betekent ‘one pedal driving’ vaak onnodig vertragen. Het verloren tempo moet dan later weer met kostbare stroom worden goedgemaakt. Dat vindt Porsche ‘inefficiënt’ en ‘dom’.
De Taycan heeft dan ook geen ‘B-stand’ bij zijn rijrichtingshendel, wat andere elektrische auto’s vaak wel hebben en waarmee ‘one pedal driving’ wordt geactiveerd. Van de bestuurder wordt, als ‘laten uitrollen’ de voorkeur geniet, wel een anticiperend weggedrag verlangd. Heeft hij daar altijd zin in en/of is hij daar altijd fit genoeg voor? Je kan wel zeggen dat als iemand niet helemaal fit is, hij überhaupt niet achter het stuur moet kruipen, maar zo werkt het in de praktijk niet.
Het tegenargument van Porsche is dat zij er (blijkbaar) van uit gaat dat haar klanten een bovengemiddeld goed stel hersens heeft en dat anticiperend rijden ‘in de genen zit’. En dat is een aanname waarin de autofabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen wel eens gelijk zou kunnen hebben …