Zonder zo ver te gaan als de PR ramp uit het tijdperk van de eerste Smart, kan niet anders dan geconcludeerd worden dat de elektrische SUV van het inmiddels Chinese merk slechte resultaten heeft laten zien in de Eland uitwijktest.
In 1997 beleefde het gloednieuwe merk Smart een nachtmerrie toen het haar allereerste micro-stadsauto lanceerde. Net als de Mercedes A-klasse van de eerste generatie slaagde de kleine Duitser niet voor de beroemde Eland test, waardoor de ingenieurs van het merk gedwongen werden de onderstelafstelling te herzien. 26 jaar later is het de beurt aan de nieuwe elektrische SUV van Smart om de ontmoedigende beproeving van de Eland test te doorstaan. En zonder zo ver te gaan als de ramp van de mislukte proef van de vorige eeuw, scoort de #1 Brabus niet bijzonder goed.
De journalisten die de Smart #1 Brabus onder de loep namen, hebben tijdens deze hogesnelheidstest een “delicaat dynamisch gedrag” waargenomen. Het was voor hen onmogelijk om de uitwijkoefening uit te voeren zonder de kegels aan te raken, tenminste niet met de standaard snelheid van 77 km/u. Bij dit tempo snelheid dwingt overstuur van het voertuig de bestuurder tot corrigeren, overigens zonder garantie dat hij vervolgens op de rijstrook blijft. Om geen kegels te raken, moet de snelheid worden teruggebracht tot 65 km/u. Ter vergelijking: daarmee is de Smart #1 Brabus duidelijk trager dan de Renault Mégane E-Tech (74 km/u) en ver verwijderd van de record snelheid van de Tesla Model 3 en Y (83 km/u).
De Brabus versie van de Smart #1 beschikt over 428 pk dankzij een aandrijflijn die veel geavanceerder is dan die van de instapversie en zijn 272 pk. Hij kan in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, maar lijkt er dus op dat zijn weggedrag eerder ‘speels’ is dan dat het sportieve topmodel ‘stabiliteit’ hoog in het vaandel heeft staan.