Bevestigd: opvolger Nissan Leaf wordt een cross-over

0

Nissan heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de derde generatie Leaf, die eind volgend jaar zal worden voorgesteld en in 2025 in productie gaat, een gedaanteverandering zal ondergaan. De hatchback transformeert namelijk tot cross-over.

Er is om meerdere redenen sprake van een logische ontwikkeling. Nissan geldt met de eerste generatie Qashqai als de uitvinder van de cross-over; een carrosserietype die de praktische voordelen van een SUV combineert met de rijeigenschappen van een hatchback. Deze koetswerk vorm leent zich bij uitstek voor elektrische auto’s want het bijbehorende accupakket dient in de wagenbodem geplaatst te worden. Dat maakt het model per definitie hoger dan een hatchback.

NissanChillOutConcept7

Nissan zal de komende jaren 3 nieuwe, in de Britse Sunderland fabriek te bouwen, elektrische auto’s lanceren. Het gaat daarbij om de opvolgers voor de Juke, Leaf en Qashqai. Zij houden / krijgen allemaal een cross-over vorm. Nissan liet eerder al weten dat de nieuwe Leaf designelementen van de bij dit artikel afgebeelde Chill-Out conceptstudie zal overnemen. Reken dus op een wat hoger, maar wel sterk gestroomlijnd model.

NissanChillOutConcept8

De derde generatie Leaf zal worden gebaseerd op het zogeheten CMF-EV platform staan dat Nissan samen met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld. Deze architectuur is reeds te vinden onder de eigen Ariya en onder de Franse modellen Mégane Electric en Scénic E-Tech. Met modernere techniek en een meer aansprekende carrosserievorm denkt Nissan met de Leaf beter te kunnen concurreren met onder de BYD Atto 3. Die elektrische cross-over gaat in ieder geval in Frankrijk belast worden met een extra CO2 heffing vanwege de milieuschade die bij het transport vanuit China aangericht wordt. De Atto 3 wordt immers daar gebouwd. De binnen de Europese grenzen te bouwen Leaf zal niet belast worden met een extra CO2 heffing en kan zodoende voor een relatief scherpe prijs in de markt gezet worden.

NissanChillOutConcept6

Dat is sowieso mogelijk omdat Nissan in 2010 nog afgerond 1.000 dollar per kWh aan batterij kosten betaalde (waardoor zij verlies leed op elk exemplaar van de Leaf). Vandaag de dag is de rekening geslonken tot amper 150 dollar per kWh. De huidige Nissan Leaf loopt al weer mee sinds 2017 en is niet compleet nieuw, maar feitelijk een grondige evolutie van de eerste generatie van de eerste generatie van de elektrische hatchback die in 2010 op de markt kwam.

Reageren is niet mogelijk.