Elektrische Fiat 500 krijgt mogelijk een benzinemotor

0

De huidige Fiat 500 Hybrid zou kunnen worden vervangen door een omgebouwde 500e met benzinemotor. De transformatie zou in kunnen gaan zodra de nieuwe regels van de Europese Unie voor cyberbeveiliging van kracht worden.

Van de 173.187 exemplaren van de Fiat (en Abarth) 500 die vorig jaar in Europa werden verkocht, waren er slechts 64.244 elektrisch. Die emissievrije variant, de 500e, ziet in de Italiaanse Mirafiori fabriek het levenslicht. Een output van 64.244 exemplaren is echter te weinig om productie renderend te maken. In de Mirafiori fabriek rollen weliswaar ook enkele Maserati modellen van de band, maar kunnen vanwege de geringe belangstelling bij de consument het verschil niet maken. Een 500e met benzinemotor kan er wel voor zorgen dat de productiecapaciteit beter benut wordt.

De Italiaanse krant Il Corriere della Sera meldt dat Fiat een brief naar zijn leveranciers heeft gestuurd met de vraag of zij het productieniveau van de onderdelen die nodig zijn voor de 500e minus de motor, die dus in de Mirafiori fabriek wordt gebouwd, kunnen verhogen tot 175.000 auto’s per jaar. Deze toename van bijna 100.000 auto’s (vergeleken met de 77.260 exemplaren die in 2023 werden gebouwd; Fiat sloot vorig jaar dus af met een onverkochte voorraad van afgerond 13.000 stuks) kan alleen gerealiseerd worden door de 500e ook met benzinemotor te gaan leveren.

Het merkwaardige vooruitzicht om een elektrische auto achteraf uit te rusten met een verbrandingsmotor hangt naar verluidt ook samen met de komende nieuwe eisen op het gebied van cyberbeveiliging in de Europese Unie. Fiat kan de gewone 500 (de versie uit 2007 dus, die alleen met een mild hybride 1,0 liter benzinemotor wordt geleverd) na juli alleen blijven verkopen als het ontwerp aangepast wordt aan de nieuwe homologatieregels. Daar zijn aanzienlijke kosten mee gemoeid. Financieel is er daarom wat voor te zeggen om nog voor de zomervakantie de stekker uit deze 500 met benzinemotor, die sinds zijn lancering in Tychy (Polen) wordt  gebouwd, te trekken.

Er zijn meer auto’s waarvan de fabrikant aanpassing aan de nieuwe eisen op het gebied van cyberbeveiliging niet lonend vindt. Voorbeelden zijn de Porsche modellen Macan plus 718 Boxster/Cayman, de Suzuki Ignis en de Volkswagen modellen Up en Transporter T6.1. Ook de aloude Lancia Ypsilon zal om deze reden worden gesaneerd, hoewel dit model in Italië nog steeds prima verkoopt.

Fiat heeft nog niet definitief besloten tot ombouw van de 500e naar benzine-aandrijving. Het is daarom mogelijk dat het Italiaanse dochterbedrijf van Stellantis alsnog besluit om de ‘Tychy 500’ te updaten, zoals het eerder al deed met de technisch nauw verwante Panda, die door de aanpassingen uitstel van executie heeft gekregen tot minstens 2027. Het platform van de 500e is een evolutie van de bodemplaat van de Alfa Romeo Mito. De elektrische Fiat wordt gebouwd op de oude Mito-productielijn. Dat wijst erop dat alles al aanwezig is voor een benzinevariant.

De 500 met benzinemotor is een cruciaal model voor Fiat. Volgens cijfers van marktanalist Jato Dynamics werden van dit type vorig jaar in heel Europa 108.943 exemplaren verkocht. Fiat heeft moeite om voldoende vraag naar de 500e te genereren. Vorige maand verminderde de Stellantis dochter de ploegendiensten in de Mirafiori fabriek vanwege de tegenvallende verkoop. De letter ‘e’ hoeft een benzinemotor niet in de weg te staan. De originele 500 uit 1957 werd later in zijn verkoop carrière afgelost door de 500D. Dat was niet vanwege de montage van een dieselblok maar om te communiceren dat het een gemoderniseerde versie betrof. Late zou nog de 500F volgen. Die had een geknepen versie van de 126 motor achterin.

Reageren is niet mogelijk.