I am back! Test nieuwe Mitsubishi Outlander

0

Drie maal is scheepsrecht. Met de derde generatie Outlander heeft Mitsubishi vorig decennium een homerun geslagen. Het model was de pionier op het gebied van plug-in hybride SUV’s toen hij in 2013 op de markt kwam. Omdat de oplaadbare Outlander zakelijk op een fiscaal zeer aantrekkelijke manier kon worden gereden, was de Mitsubishi bij ons niet aan de slepen. Maar aan alles komt een eind. En in het geval van de Japanse plug-in hybride SUV was dat in 2021. Deels omdat de fiscale voordelen waren verdwenen, maar ook omdat het verkoopsucces zich tegen de Outlander PHEV had gekeerd. De automarkt raakte zo’n 5 jaar geleden overspoeld met tweedehands exemplaren die uit de lease kwamen en de Mitsubishi had het imago gekregen van een auto die enkel door gierigaards werd gereden, niet door mensen met benzine in hun bloed.

Ondanks het verkoopsucces van die derde generatie Outlander was Mitsubishi in zwaar weer geraakt, waardoor een opvolger op zich liet wachten. Zeker voor de Europese markt, die het Japanse merk aanvankelijk van plan was om voor gezien te houden. Maar komt tijd, komt raad: Europa is te belangrijk voor Mitsubishi om links te laten liggen en, eerlijk is eerlijk, Mitsubishi is te belangrijk voor de consument om met de staart tussen de benen te verdwijnen. De modellenpolitiek mag dan ronduit ongelukkig zijn geweest, met de betrouwbaarheid van de auto’s was niks mis. Daar wezen ook de dealers op die fel van leer trokken tegen het besluit van Mitsubishi om zich uit Europa terug te trekken.

MitsubishiOutlanderPHEV2

Mitsubishi bedacht zich en het probleem dat zij geen nieuwe, voor de Europese markt geschikte modellen in de pijplijn had zitten, werd opgelost door leentjebuur te spelen bij alliantiepartner Renault. Aan dat merk hebben de Japanners de comeback van de Colt en de nieuwe ASX te danken, feitelijk een Clio respectievelijk Captur met een ander logo. Maar het gat dat de derde generatie Outlander in 2021 achterliet, kon niet direct worden ingevuld. Mitsubishi had weliswaar een nieuwe editie van deze SUV ontwikkeld, maar daarbij was geen rekening gehouden met de Europese homologatie-eisen. De Japanse autofabrikant moest terug naar de tekentafel en met het resultaat van die exercitie kan het publiek eind dit jaar kennismaken.

MitsubishiOutlanderPHEV3

Een select aantal autojournalisten kon afgelopen week al kennismaken met de vierde generatie Outlander, die al geruime tijd in de Verenigde Staten te koop is. Mitsubishi had daarvoor in Finland een evenement op een bevroren meer georganiseerd. Ik kan u er net zo goed meteen op wijzen: de versie die u in de afbeeldingen ziet, is niet exact de uitvoering die ons land zal bereiken. Wij krijgen een  ‘gerestylede’ en ‘geoptimaliseerde’ variant. Maar dat was geen reden om de uitnodiging van Mitsubishi voor een kennismaking met een ‘2023 vintage’ te laten schieten. De verschillen met de Outlander PHEV die bij ons in de showrooms verschijnt, zullen namelijk klein zijn.

MitsubishiOutlanderPHEV6

Esthetisch gezien is de nieuwe Outlander evenwichtiger en aantrekkelijker. De SUV groeide in de lengte met 2 centimeter naar 4,71 meter. Daarnaast werd de Outlander 3 centimeter hoger (1,74 meter) en vooral breder (+6 centimeter naar 1,86 meter). Als gevolg hiervan is de lange en smalle voorkant verdwenen lijkt de nieuwe editie optisch veel beter op de weg te liggen. In dit geval een ijs weg  aangezien de kennismaking plaatsvond in Finland, in de regio Kuusamo, op het circuit van de anti-slip school van de beroemde rally kampioen uit de regio: Yuha Kankkunen.

MitsubishiOutlanderPHEV4

De nieuwe Outlander heeft ook de karakteristieke grille van de nieuwste modellen van het merk, genaamd Dynamic Shield, en een dubbeldekker look met de dag verlichting in het bovenste gedeelte en de verticale optische units, die zeer massief ogen, in het onderste gedeelte. Ter decoratie zijn 2 enorme chromen beugels gemonteerd. Het geheel is in ieder geval harmonischer dan voorheen, ook al kan ik niet anders dan denken dat de vierde generatie Outlander primair voor de Amerikaanse markt is ontworpen.

MitsubishiOutlanderPHEV5

Schuin van achteren oogt de Mitsubishi vrij klassiek, maar zeker niet smaakloos dankzij een goed gedefinieerde schouderpartij. De vrij dunne lichtunits aldaar zien er uit als een omgekeerde haaienvin. De achterklep is bewust verticaal geplaatst, om (een beetje) ruimte te creëren voor passagiers op de derde rij. Want de nieuwe Outlander biedt, afhankelijk van de uitvoering, aan 5 of 7 personen plaats, net als de vorige editie. Een grote beschermende skidplate aan de onderkant van de bumper maakt het geheel af. Klassiek, maar effectief.

MitsubishiOutlanderPHEV7

De kennismaking met de cabine van de nieuwe Outlander is een goede, zelfs een uitstekende verrassing. Althans, als we de cockpit vergelijken met de oude Outlander. Hoewel laatstgenoemde, ondanks een marktintroductie in 2013, uit de vorige eeuw leek te komen, komt het nieuwste opus rechtstreeks in de 21ste eeuw terecht. Het dashboard is ingrijpend gemoderniseerd, maar blijft eenvoudig waardoor de bediening niet ingewikkeld is. Het multimediascherm is prettig hoog geplaatst en voor de airconditioning zijn er aparte bedieningselementen.

MitsubishiOutlanderPHEV18

Niet alles is echter perfect. De kwaliteit van de gebruikte interieurmaterialen en de afwerking laat nog steeds te wensen over. Maar goed, de vierde generatie Outlander is zoals gezegd primair ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, en daar is de consument wat minder kritisch op de bouwkwaliteit. Dit neemt echter niet weg dat de Mitsubishi bij ons gaat concurreren met modellen als de Peugeot 5008 Hybrid en de Skoda Kodiaq PHEV; rivalen die laten zien dat het anders (lees: beter) kan. Toch kan iedereen die zekt toch wel hier en daar een hoogwaardige afwerking tegenkomen. Zo is een deel van het dashboard bedekt met gestikt leer, waarvan de klant de kleur kan kiezen, bijvoorbeeld crème of een caramel tint. De bovenkant van het dashboard is bekleed met geschuimd kunststof, net als de bovenkant van de deurpanelen, de zijkanten van de middenconsole en overal waar je (af en toe) jouw vingers kunt plaatsen. Maar dat doet niets af aan het feit dat de onderste delen van de cockpit van hard plastic zijn gemaakt.

MitsubishiOutlanderPHEV12

Het multimediascherm bevindt zich zoals gezegd ideaal geplaatst bovenaan de middenconsole. Het integreert informatie van de plug-in hybride aandrijflijn, met connectiviteitsfuncties en voertuiginstellingen. Het instrumentarium achter het stuur is ook 100 procent digitaal en bevat met name informatie over de rijmodus waarin men rijdt, de aandrijfvorm (elektrisch, hybride, geforceerd opladen) en of men in de ‘One Pedal’ stand rijdt of niet.

MitsubishiOutlanderPHEV17

Kortom, klassiek zoals het hoort. Het multimediasysteem werkt behoorlijk snel en is gebruiksvriendelijk. De ergonomie is goed, de graphics zijn echter niet de meest moderne. Het ontwerp is rechttoe, rechtaan en daardoor niet spannend, maar wel functioneel.

MitsubishiOutlanderPHEV11

De passagiers achterin hebben veel ruimte en een verschuifbare zitbank met in meerdere standen verstelbare rugleuningen. In de achterste positie is er een vorstelijke hoeveelheid ruimte voor de knieën. Maar als de bank zo ver mogelijk naar voren geschoven wordt, blijft er geen ruimte meer over voor de benen. Er komt dan wel ruimte vrij voor de derde zit rij. Het volume van de kofferbak bedraagt volgens Mitsubishi 872 liter, wat nogal optimistisch lijkt vergeleken met wat ik visueel waarnam.

MitsubishiOutlanderPHEV16

De stoelen op de derde rij kunnen worden opgeborgen onder de vloer. Deze zetels zijn op zijn zachtst gezegd echter niet de meest comfortabele zitplekken. Als de bank op de tweede rij naar achteren wordt geschoven, kan je beter geen benen hebben om daar te kunnen zitten. En ook in andere situaties is de ruimte beperkt, zowel voor de benen als op hoofdhoogte. De nieuwe Renault Espace is weliswaar ook geen topper op dit vlak, maar doet het toch beter. Dat geldt ook voor de Peugeot 5008. Met het extra voordeel van individuele zitplaatsen op de tweede rij.

MitsubishiOutlanderPHEV10

De stoelen helemaal achterin de Outlander zijn er dus alleen voor noodsituaties, maar goed dat is altijd nog beter dan helemaal geen zitplaatsen. Grappig zijn de hoofdsteunen in de vorm van konijnenoren. Ik heb nog nooit zulke grote exemplaren gezien! Als de achterste zetels via een simpele manoeuvre worden ingeklapt en onderin de kofferbak worden opgeborgen, heeft de bagageruimte een goede capaciteit van 872 liter (volgens Mitsubishi) en er is 1.832 liter aan capaciteit beschikbaar als de bank op de tweede rij wordt plat gelegd. Zijn alle 7 zetels in gebruik, dan kan er altijd nog 362 liter aan bagage in de Outlander worden vervoerd.

MitsubishiOutlanderPHEV9

Onder de motorkap maakt de nieuwe Outlander gebruik van dezelfde plug-in hybride technologie die we tot nu toe kennen. Namelijk een thermisch blok in de vorm van een ​​2,4 liter 4 cilinder benzine-unit van 131 pk en 144 Nm die in zijn aandrijftaak wordt bijgestaan ​​door 2 elektromotoren, één op elke as. Het exemplaar vooraan ontwikkelt 116 pk en de collega achterkant (waardoor de Outlander, net als de vorige editie, een 4×4 is) ontwikkelt 136 pk. Het plug-in hybride systeem levert cumulatief 248 pk in plaats van voorheen 202 pk en een bijbehorende accu het een capaciteit van 20 kWh vergeleken met 12 kWh om het oude model. Het cumulatieve koppel bedraagt 332 Nm. Deze piekwaarde is, net als het maximale systeemvermogen, alleen beschikbaar in de rijmodus ‘Power’. De prestaties van de nieuwe Outlander zijn nog niet gecommuniceerd door Mitsubishi. Wel is bekend dat de accu (indien volgeladen) goed is voor een elektrische actieradius van 61 km. Bij de nieuwe Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid hoeft de thermische motor pas na 100 km te worden gebruikt. Opladen via een normaal stopcontact duurt minimaal 6,5 uur. Gelukkig is het ook mogelijk om de Outlander op te laden bij een snel laadstation. Aldaar kan 80 procent van de batterijcapaciteit in 38 minuten worden hersteld. Voor wat betreft de transmissie heeft Mitsubishi wederom gebruik gemaakt van het S-AWC (de afkorting van: ‘Super All-Wheel-Control’) systeem. Die techniek is reeds bekend van de vorige Outlander. Mitsubishi zegt het systeem wel geoptimaliseerd te hebben. Vermogen en koppel kunnen nu op elk wiel afzonderlijk worden losgelaten en remenergie wordt nu ook via de achterwielen teruggewonnen. De afwezigheid van een aandrijfas tussen de voor- en achterwielen bespaart gewicht, terwijl het reactievermogen van de elektromotoren groter zou zijn dan bij een opzet met een differentieel met meerdere platenkoppeling.

MitsubishiOutlanderPHEV13

Ik heb de 4×4 capaciteiten van de Outlander kunnen testen op het bevroren meer van de rijschool Kankkunen, waar verschillende circuits waren aangelegd. Het is niet meer dan een indicatie van de rij capaciteiten aangezien de rij omstandigheden op ijs bijzonder zijn en niet representatief voor hoe auto’s zich op een normale ondergrond gedragen. Zeker is dat een met sneeuwbanden uitgeruste Outlander zich redelijk veilig laat rijden en zelfs aardig wat grip heeft, ook op hard ijs. De aandrijfhulpmiddelen voorkomen de geringste spin. Ze verhinderen echter niet dat men bij overmatig optimisme tijdens het ingaan (of verlaten!) van een bocht rechtdoor kan rijden. Het moet gezegd worden dat het gewicht van de Outlander, de vijand van behendigheid op alle soorten ondergrond (en nog meer op sneeuw of ijs) hoog is, namelijk 2.090 kg.

MitsubishiOutlanderPHEV14

Verschillende rij modi resulteren in verschillend rij gedrag. Terwijl de ‘Sneeuw’ modus heel weinig wielslip en minimale drift toestaat, zijn de modi ‘Mud’ en ‘Gravel’ iets toleranter. Zij zorgen ervoor dat de 4 wielen zachtjes kunnen glijden. Ook de ‘Eco’ modus is verrassend goed. Men kan op de middenconsole de ‘One Pedal Driving’ modus selecteren, waarmee er meer energie gegenereerd kan worden tijdens het afremmen; de Outlander zal dan volledig tot stilstand kunnen komen. Met de knop ernaast kan men het type aandrijving selecteren: volledig elektrisch, hybride of de accu opladen tijdens het rijden.

MitsubishiOutlanderPHEV15

Tijdens het rijden viel ook op dat de geluidsisolatie zorgvuldig is en dat de besturing een voldoende sterke bekrachtiging heeft. De prestaties zijn a priori voldoende. Als de 4 cilinder motor vol aan de bak moet, blijft het rumoer goed binnen de perken. Maar omdat ik niet op open wegen of asfalt kon rijden, kan ik niet meer vertellen over het rijgedrag van deze Japanse stekker hybride SUV, noch over zijn verbruik.

MitsubishiOutlanderPHEV19

 

 

80%
80%
Awesome

Dit eerste contact met de nieuwe Outlander maakt in ieder geval duidelijk dat Mitsubishi grote vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van zijn voorganger. Vooral het interieur oogt veel moderner. Het is evenwel nog onbekend wat de nieuwe generatie Outlander gaat kosten. Autointernationaal.nl gokt op een instaptarief van 54.990 euro. Dat is helaas een stuk meer dan men voor de vorige Outlander kwijt was, maar voor dat geld krijg je een duidelijk hoogwaardigere auto. En in vergelijking met de prijs van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is de Mitsubishi nog steeds niet duur. Welkom terug, Outlander!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.