De levering komt pas volgend jaar op gang, maar toch heeft Toyota de orderboeken geopend voor de Prius Plug-in. De stekkerhybride uitvoering schittert met een CO2-uitstoot van slechts 29 gram/km, maar dat wordt vanaf 2017 amper meer fiscaal beloond door de Nederlandse overheid: zakelijke rijders betalen 22 procent bijtelling, oftewel even veel als leaseklanten met een auto die bijna 4 keer zoveel CO2 uitstoten.
De druiven zijn dus zuur voor Toyota, een automerk dat graag zijn groene gezicht toont. De nieuwe bijtellingregels betekenen ook dat er vanaf volgend jaar geen enkele fiscale stimulans meer is om de gewone Toyota Prius (met een CO2 uitstoot van 70 gram/km) te laten staan en om in plaats daarvan voor de stekkeruitvoering te gaan. Met een prijs van 34.495 euro is hij 4.500 euro duurder, al verkleint het verschil tot 3 mille bij een vergelijkbare uitrusting.
Toyota |
Ford |
Toyota |
Prius | C-Max | C-HR |
Plug-in Business+ | Plug-in Titanium+ | Hybrid Premium |
34.495 euro | 34.995 euro | 34.495 euro |
De Toyota Prius Plug-in is met zijn 8,8 kWh sterke accupakket in staat om circa 50 kilometer elektrisch te rijden. De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u. Toyota heeft voor de Prius Plug-in een zogeheten Solar Roof ontwikkeld, oftewel een in het dak geïntegreerde set zonnecellen waarop niet alleen de airconditioning draait, maar waarmee ook het accupakket kan worden opgeladen. Die optie wordt in de loop van 2017 leverbaar.
Toyota levert de 122 pk sterke Prius Plug-in in Nederland alleen als Business Plus. De standaarduitrusting van deze uitvoering omvat onder meer een Go Plus navigatiesysteem, Matrix LED technien voor de koplampen, automatische airconditioning, head-up display, een achteruitrijdcamera, een regen & lichtsensor, adaptieve cruisecontrole en Lane Departure Alert.