Skoda splitst de koplampen van de Octavia

0

Bij Skoda is de Octavia onder het mes geweest. De middenklasser stamt immers uit 2013 en dan is het de hoogste tijd voor een facelift. Of de operatie geslaagd is, is twijfelachtig. De Octavia ziet er nu uit als een oud model Mercedes E klasse. Die had ook dubbele, hoekige koplampunits die bij nader inzien totaal niet in de smaak vielen bij de consument.

octaviafa2

Niet of nauwelijks smaakgevoelig is het interieurnieuws. Daar monteert Skoda voortaan het 9,2-inch grote touch screen van de Kodiaq. Het stuurwiel is optioneel verwarmbaar. Daarnaast werd het (optionele) infotainment systeem gemoderniseerd en de bekleding opgefrist. Een WLAN hotspot behoort nu tot de mogelijkheden. Alle systemen (Swing, Bolero) alsmede de navigatiesystemen (Amundsen, Columbus) krijgen het genoemde 9,2 inch grote scherm.

octaviafa3

Skoda meldt dat de veiligheidsuitrusting is uitgebreid. De Octavia kan voortaan geleverd worden met zaken als Trailer Assist (dat helpt met achteruitrijden met een aanhanger), Front Assist (dat in de gaten houdt welke bewegingen voetgangers maken), dode hoek sensoren en Rear Traffic Alert (dat waarschuwt als er iets achter de auto rijdt). Verder heeft Skoda de sleutel aangepast. Aan iedere sleutel zijn bepaalde instellingen, denk aan de stuur & stoelstand, gekoppeld. Een welkome comeback is de zaklamp, die standaard is op de Octavia Combi. Skoda meldt ook dat haar middenklasser zich voortaan zelfstandig kan inparkeren.

octaviafa4

Nog even terugkomend op die gesplitste koplampen (die voortaan tegen meerprijs voorzien kunnen worden van volledige LED techniek): het maakt het voorkomen van de Tsjech minder onopvallend. Je zou de wijziging zelfs “gedurfd” kunnen noemen voor een merk dat doorgaans niet veel verder komt dan een strakkere interpretatie van de Volkswagen designtaal. Maar toch is het een raadsel waarom Skoda hiervoor gekozen heeft. De prefacelift editie van de Yeti had ook nogal aparte koplampen. Die werden bij de opfrisbeurt juist vervangen door anoniem ogende units. En van de geflopte Roomster weten we dat de klantengroep van Skoda helemaal niet zit te wachten op een gewaagd design.

octaviafa5

Onder de kap veranderde er weinig. Dit betekent dat het motorenaanbod varieert van een 1.0 TSI met 86 of 115 pk tot een 184 pk sterke 2.0 TDI. Vierwielaandrijving is op een aantal uitvoeringen tegen meerprijs verkrijgbaar. Voor de Octavia RS moeten we nog even geduld hebben. Die zal niet direct bij de marktintroductie beschikbaar zijn. Begin volgend jaar start de verkoop van de 4-ogige Octavia. Skoda zal later vertellen voor welke prijzen hij dan bij de dealer opgehaald kan worden.

Reageren is niet mogelijk.