Volkswagen Phideon valt Audi aan

0

Volkswagen introduceert deze week een nieuw vlaggenschip in China. Deze sedan, Phideon genaamd, betreedt het territorium dat voorheen was voorbehouden aan dochtermerk Audi. De doelgroep bestaan volgens Volkswagen uit consumenten die een luxueuze auto zoeken, maar niet perse kicken op een premiumlabel.

De Phideon heeft van Volkswagen bewust een ingetogen vormgeving gekregen: veel meer dan een grote broer van de Jetta is de sedan niet. Maar het Duitse merk denkt daarmee juist meer klanten te trekken in China. Sinds president Xi Jinping de oorlog heeft verklaard aan corruptie is elke vorm van opvallend consumentisme verdacht.

Volkswagen Phideon voorkant

Ook China kent namelijk een zogeheten graaicultuur. In het in naam nog steeds communistische China is dat uit den boze. Extravagante levenstijlen dragen in de ogen niks bij aan de versterking van de positie van China op het wereldtoneel. Daarom denkt de consument wel twee keer na voordat hij zijn kop boven het maaiveld uitsteekt.

In een sedan als de Phideon moet de Chinees onder de radar kunnen blijven. Vandaar dat Volkswagen een aantrekkelijk afzetpotentieel ziet. De show proberen te stelen in een BMW of Mercedes-Benz kan alleen maar gedonder opleveren op ’s werelds grootste automarkt. Steeds meer consumenten bedanken daarvoor en kiezen voor de anonimiteit. In een Volkswagen.

Volkswagen Phideon achterlichten

Toch ligt men bij dochtermerk Audi geen moment wakker van de Phideon. Het model betreft weliswaar een rechtstreeks concurrent van de eigen A6. “Wij vissen in een andere vijver”, zo laat een woordvoerder weten, die er aan toevoegt dat het bedrijfsbeleid is om modellen van familieleden niet te becommentariëren.

Audi was lange tijd hét automerk voor overheidsfunctionarissen in China. Met name de lange wielbasis uitvoering van de A6 werd als de ideale dienstauto gezien. Audi heeft daar decennialang goed garen bij kunnen spinnen, maar tegenwoordig is dat verleden eerder een nadeel: de A6 staat model voor excessieve overheidsuitgaven. Het gevolg is dat Audi nu forse kortingen op deze sedan moet bieden om de verkopen enigszins op peil te houden.

Volkswagen Phideon dashboard

Volkswagen, dat op zijn beurt geassocieerd wordt met het werkpaard Santana, jarenlang de lieveling van taxichauffeurs, zegt geen financiële lokkertjes nodig te hebben voor de Phideon. Immers, het merk betreedt een nieuw marktsegment dus er is geen enkele druk om de afzetresultaten van voorgaande jaren minstens te evenaren.

De Phideon is voor Volkswagen het tweede vlaggenschip experiment na de Phaeton, een model dat op papier een concurrent was voor de Audi A8, maar die in zijn 13-jarige carrière vooral een slapend bestaan heeft geleden en die voortijdig uit productie werd genomen nadat verkoopdoelstellingen stelselmatig werden gemist.

Volkswagen Phideon cockpit

Is er een kans op een soortgelijk gezichtsverlies met de Phideon? Nee, alleen al vanwege het feit dat Volkswagen dit model niet wereldwijd zal aanbieden maar enkel in China. Bovendien is de Phideon fors goedkoper dan de Phaeton. De reden: hij deelt zijn genen niet met een Bentley model, maar zoals gezegd met de Audi A6.

De Phideon richt zich op een autosegment dat in Europa al lang verdwenen is, maar dat voorheen bestond uit modellen als de Ford Granada V6, de Opel Senator en de Peugeot 607. Dat in China consumenten nog steeds een gezonde trek hebben in grote sedans zonder premiumlogo, bewees afgelopen jaar Ford, dat meer orders voor dit model wist te noteren dan voor het complete gamma van luxedochter Lincoln.

Volkswagen Phideon zijflank

Betekent dit dat Volkswagen een gespreid bedje aantreft voor de Phideon? Niet perse. Het nieuwe vlaggenschip van het merk is namelijk ruim een derde duurder dan de genoemde Ford. Hier in Europa weten we dan dat de autoconsument in het volumesegment bij dergelijke prijsverschillen afhaakt. Een flopscenario à la de Phaeton is dus toch niet helemaal denkbeeldig.

Comments are closed.