Alfa Romeo Stelvio Live

0

Eindelijk heeft ook Alfa Romeo een SUV. En wat voor eentje, want de op de Giulia gebaseerde Stelvio wordt onder andere leverbaar in 510 pk sterke Quadrifoglio uitvoering. Het debuut vindt plaats op de Los Angeles Motor Show. Alfa Romeo wil namelijk met name in de Verenigde Staten flink orders gaan schrijven voor de Stelvio. In dit land kan je als merk eigenlijk niet overleven zonder een SUV in het gamma.

stelvioa2

Alfa Romeo zet met de Stelvio direct een statement neer. Het nieuwe model wordt eerst getoond in Quadrifoglio uitvoering, net zoals dat een jaar geleden bij de Giulia het geval was. Met 510 pk (afkomstig uit een 2,9 liter V6 turbomotor) wil de Stelvio zich positioneren als de meest sportieve auto in zijn segment. Geen enkele concurrent biedt een middenklasse SUV aan met zoveel vermogen, ook Porsche niet. Diens Macan Turbo is ‘slechts’ 440 pk sterk. De krachtbron is mede ontwikkeld door Ferrari en is compleet opgetrokken uit aluminium. De Stelvio Quadrifoglio kan er mee in 3,9 tellen naar 100 km/u sprinten. Verder is hij goed voor een top van liefst 284 km/u. Dat is net zo snel als een Porsche Cayenne Turbo S.

stelvioa3

De Stelvio is ontwikkeld in Alfa Romeo’s prestigieuze engineering centre in Modena, de Italiaanse regio waar ook concerngenoten Ferrari en Maserati gevestigd zijn. De productie vindt plaats in de volledig vernieuwde fabriek in Cassino, waar ook de Giulia van de band rolt. De styling is krachtig, zeker in Quadrifoglio tenue, maar niet bijzonder modern. Zoals de Giulia wat weg heeft van de Seat Toledo van 2 generaties terug, daar doet de Stelvio nogal denken aan diens zustermodel Leon. Maar daarmee dus ook aan de eigen Alfasud, die net zo’n aërodynamisch verantwoorde, korte en scherp afgesneden achterkant had.

stelvioa4

De Quadrifoglio uitvoering is onder andere te herkennen aan de in carrosseriekleur mee gespoten beschermingsranden, dikkere bumpers en aan de 4 uitlaatpijpen. De gewone versies, waarvan u hier een spionagefoto ziet, hebben een duidelijk bescheidenere uitstraling. Op het menu staat een 2.0T met 280 pk en 2.2 JTD diesels met 180 of 210 pk. Alfa Romeo lijkt (nog) geen plannen te hebben voor een eventuele stekkerhybride of volledig elektrische uitvoering. Eerst maar eens de uitvoeringen met (louter een) sportieve verbrandingsmotor op de rails zetten.

stelvioa5

De Stelvio beschikt standaard over Q4 vierwielaandrijving. Dit systeem stuurt in normale omstandigheden 100 procent van de trekkracht naar de achterwielen. Alfa Romeo belooft dat de Stelvio daarmee het rij plezier biedt van een achterwiel aangedreven auto. De voorwielen worden pas bij geschakeld als de SUV grip dreigt te verliezen. Dan nemen zij maximaal 60 procent van de aandrijfkrachten voor hun rekening. Het slimme systeem berekent op basis van verschillende parameters welk wiel meer of minder power nodig hebben. Net als de krachtigste Giulia beschikt de Stelvio Quadrifoglio over Torque Vectoring, waarmee het koppel per achterwiel apart geregeld kan worden. Dit zorgt voor meer grip en minder snel ingrijpen van het tractiecontrole systeem.

stelvioa6

De Quadrifoglio uitvoering is standaard uitgerust met koolstofkeramische remschrijven, adaptieve wielophanging, een 8-traps automaat en een rij standenknop met 4 instellingen: Advanced Efficiency, Natural, Dynamic en Race. Schakelflippers zijn standaard aanwezig, voor het geval u zelf wilt schakelen. Het sportieve interieur is overzichtelijk en volledig ingericht op de bestuurder. Het kleine sportstuur is voorzien van diverse bedieningsfuncties en het dashboard is opgebouwd uit premium materialen, zoals koolstofvezel en hout. Het 8,8-inch Connect 3D Nav systeem, ontwikkeld samen met Magneti Marelli, biedt diverse features en functies zoals de nieuwste HMI (human machine interface). Connect 3D Nav is uitgerust met stemherkenning en biedt connectiviteit met smartphones en tablets. Andere functies zijn Bluetooth, DAB-radio-ontvangst, navigatie met 3D-kaarten en kaartupdates via TomTom.

stelvioa7

De Stelvio, die zijn naam dankt aan een bergpas met 75 bochten over de Italiaanse Alpen, is 4,68 meter lang. Daarmee is hij marginaal langer dan de Giulia en globaal even groot als zijn Duitse concurrenten. De SUV van Alfa Romeo is met 1,65 meter echter beduidend lager dan zijn soortgenoten en met 1,90 meter ook iets breder. Omdat de Stelvio hoger is dan de Giulia, kunnen volwassenen achterin heel behoorlijk zitten.

stelvioa8

Het heeft er alle schijn van dat de lancering ook typisch Italiaans zal verlopen. Nog lang wachten dus. Want net als bij de Giulia is er voorlopig alleen nog maar de topuitvoering te zien en wordt met geen woord over een lanceerdatum gerept. Dat zou dus makkelijk nog een jaar kunnen duren. Maar dat geeft de fan van sportieve SUV modellen de tijd om even goed te sparen, want de hier getoonde Quadrifoglio uitvoering gaat zeker 115.000 euro kosten. Even veel als de Porsche Macan Turbo dus …
stelvioa9

Reageren is niet mogelijk.