MPV match: Citroën C4 Picasso – Renault Scénic

0

Renault Scenic en Citroen C4 Picasso: dat zijn twee eeuwige vijanden. In 2015 ging het merk met het visgraatlogo in Nederland duidelijk aan kop met 3.328 registraties versus 1.098 verkopen voor de MPV met de wybertjesbadge. Maar de Renault Scénic is van plan om volgend jaar wraak te nemen.

citroenrenaultc4pscea2

MPV modellen hebben het de laatste jaren niet makkelijk op de markt. Dat komt omdat een cross-over annex SUV stoerder oogt, misschien ook wel stijlvoller is en bijna net zo praktisch is. Een aantal merken houdt het daarom voor gezien in het MPV segment. Zoals de landgenoot van Citroën en Peugeot: Peugeot. Die heeft haar 5008 getransformeerd tot een volbloed SUV (ook al behoort vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden).

citroenrenaultc4pscea3

Maar er zijn ook merken die dapper stand houden in het MPV segment, zoals de pionier van het genre, Renault met de Scénic. Ook Citroën gelooft nog steeds heilig in dit autotype, getuige de recente facelift van de C4 Picasso. En geef ze eens ongelijk. Inclusief de verlengde Grand uitvoering verkoopt de MPV van Citroën dit jaar in Nederland bijna 10 keer zo goed als de gewone C4. Dat laatste model is afzettechnisch écht een lelijk eendje. Terwijl de C4 Picasso een mooie zwaan is.

citroenrenaultc4pscea4

Ook Renault heeft van de nieuwe Scénic een fijn geslepen diamant weten te maken, met dank aan het ontwerpteam van Laurens van den Acker. De nieuwe Scénic heeft zijn karakteristieke MPV silhouet behouden, maar combineert dat nu met de vloeiende lijnen van de conceptstudie R-Space die in 2011 op de autosalon van Genève de show wist te stelen. Grote 20-inch wielen zijn standaard op alle uitvoeringen. Dat maakt de nieuwkomer misschien wel aantrekkelijker dan zijn broer, de Kadjar.

citroenrenaultc4pscea5

Ondanks zijn leeftijd van 3 jaar (vergelijkbaar met 50 mensenjaren) ziet de Citroën C4 Picasso is nog steeds verrassend fris uit. Dat is te danken aan zijn originele vormgeving, en natuurlijk aan de recente facelift. De C4 Picasso is aan de voorzijde onmiskenbaar een Citroën, terwijl aan de zijkant de chromen raamomlijsting in C vorm voor een hoogwaardige afwerking zorgen.

citroenrenaultc4pscea21

Net als de Scénic is de C4 Picasso er ook in langere Grand uitvoering met 7 zitplaatsen. Een verschil tussen beide MPV modellen is dat de wielen van de Citroën maximaal 18-inch groot kunnen zijn. Dat is voor SUV fans wellicht teleurstellend. Maar binnnen de PSA Groep kunnen die kopers nu zoals gezegd terecht bij Peugeot. Voor de eerder genoemde 5008, of voor de meer compacte 3008.

citroenrenaultc4pscea20

Ook binnenin zien we grote contrasten tussen de C4 Picasso en de Scénic. Open je de deur van de Citroën, dan blijft het futuristische dashboard voor verbazing zorgen. De omgeving is eigenzinnig, maar niet persé onlogisch met zijn centraal geplaatste instrumentarium. Sinds de facelift beschikt de C4 Picasso over hetzelfde touch screen als de jongste 3008. Daarop wordt ook navigatie-informatie weergegeven. Goed nieuws: de update van dit systeem betekent dat er geen noodzaak meer is om alle elektronica opnieuw op te starten indien men weergave instellingen wil wijzigen. Het werd tijd.

citroenrenaultc4pscea8

Ondanks de vooruitgang in software, is de bediening nog steeds erg complex. Ook voor de verandering van de airconditioning instellingen is men verplicht om het touch screen menu te doorlopen. Het helpt dan niet dat de symbolen slecht afleesbaar zijn. Een ergonomische ramp is bovendien het met knoppen bezaaide stuur. Die functies laten zich net zo moeilijk raden als bij het genoemde aanraakscherm. Verder zijn de knoppen van de stoelverwarming en massage onhandig dicht bij de middenconsole geplaatst. Gelukkig zitten die zetels lekker en heb je een prachtig uitzicht dankzij de ver het dak inlopende voorruit.

citroenrenaultc4pscea9

Aan boord van de Scénic gaat het er veel conventioneler aan toe. Het instrumentenpaneel is nu gemigreerd naar een locatie direct achter het stuur. En bovenaan de middenconsole bevindt zich, bij de luxueuzer Intens uitvoering althans, het grote verticale beeldscherm dat geleend is van o.a. de Talisman. Dit touch screen heeft een veel meer voor de hand liggende ergonomie dan zijn concurrent, waar zelfs sneltoetsen (die dus wel aanwezig zijn op de Scénic) schitteren door afwezigheid.

citroenrenaultc4pscea10

De nieuwe Scénic oogt minder als een typische MPV, en daar heeft ook zijn moduleerbaarheid helaas onder geleden. Krijg je in de C4 Picasso achterin 3 afzonderlijke (inklapbare) stoelen die bovendien in lengterichting verschuifbaar zijn, bij de Renault moet je het doen met een achterbank in 2 delen. Het enige pluspunt is dat het omklappen bij de Scénic makkelijker gaat. Je kan hiervoor kiezen uit bediening via knoppen in de zijkant van de bagageruimte of een instructie via het touch screen.

citroenrenaultc4pscea11

Kijkend naar het ruimteaanbod, dan zijn achterpassagiers iets meer welkom in de C4 Picasso. Eerlijk gezegd valt de Scénic in dit opzicht een beetje tegen. Hier staat tegenover dat de zitpositie voor de achterpassagiers in de C4 Picasso beslist minder comfortabel is. Dat komt door de te korte en te laag geplaatste zittingen. Bovendien zitten de buitenste achterpassagiers wel heel dicht bij de raampartij. De Citroën scoort echter minder punten op het onderdeel kofferbakformaat: 537 liter tegenover 496 liter. De C4 Picasso is bovendien tegen meerprijs verkrijgbaar met een elektrisch bedienbare achterklep.

citroenrenaultc4pscea12

Dat Citroën en Renault ieder een eigen interpretatie aan het MPV concept gegeven hebben, blijkt ook als je met beide modellen gaat rijden. De C4 Picasso blijft volledig trouw aan de merkfilosofie door een hoge mate van comfort te bieden. Oneffenheden in het wegdek worden mede dankzij de conventionele wielmaat goed geabsorbeerd. Verder zit je op de voorstoelen prinsheerlijk en is de geluidsisolatie uitstekend. Je hebt echt het gevoel in een cocon te reizen.

citroenrenaultc4pscea13

Het weggedrag van de Citroën profiteert van het relatief bescheiden gewicht van het EMP2 platform (zustermerk Peugeot gebruikt dit onderstel voor de 308). Echter, sportief rijden is niet zijn credo. Je kan zonder al te veel moeite enige weerstand bespeuren tot snel bochtenwerk. Nee, de C4 Picasso verlangt vooral naar rust. En dat is prima: kalm rijden past perfect bij de filosofie van de een MPV.

citroenrenaultc4pscea14

De Scénic heeft daarentegen een heel ander karakter. De stuurbekrachtiging is opmerkelijk precies en de Renault heeft overduidelijk een veel strakker afgestelde wielophanging. Dat maakt de Scénic lichtvoetig en evenwichtig en allesbehalve een saaie auto om te rijden. Maar keerzijde van de medaille is dat hij kleine oneffenheden als gevolg de sportievere vering minder goed weet te absorberen.

citroenrenaultc4pscea15

Toch kan de Renault onmogelijk oncomfortabel worden genoemd. De filtering is nog steeds van een zeer hoog niveau en grote oneffenheden worden in stijl geabsorbeerd. Die grote wielen hebben dus slechts een minimale invloed op het comfort. Maar zij hebben wel een ander nadeel: de draaicirkel heeft er duidelijk onder geleden. Manoeuvreren is daardoor in de Renault veel harder werken dan in de Citroën. Het grootste euvel waar de Scénic onder lijdt is evenwel het bijzonder opdringerig windgeruis op de snelweg. Onder de streep maakt dit hem minder verfijnd en comfortabel dan de C4 Picasso.

citroenrenaultc4pscea18

Voor de match werden de uitvoeringen met de kleine (1,2 liter) turbobenzinemotoren uitgenodigd. In het geval van de Renault is dat een viercilinder; de TCe met 130 pk. Het is een motor die zonder klachten bij zeer lage toerentallen (zelfs onder de 900 omwentelingen) oppakt en aan de arbeid gaat. De krachtbron is bovendien zeer stil en pittig genoeg om verantwoord inhaalmanoeuvres uit te kunnen voeren. Maar voor gezinnen die met volle vakantiebepakking en aanhanger op reis willen, kan de 1.2 TCe unit toch wat te bescheiden zijn. De handgeschakelde 6-bak is boven elke twijfel verheven. Het is de enige beschikbare, maar ook de juiste, transmissiepartner voor de Scénic.

citroenrenaultc4pscea19

Citroën noemt haar motor, een driecilinder, PureTech. Hij is even sterk als de Renault krachtbron en vervult zijn aandrijfrol in de meeste modellen van de PSA Groep turbomotor, die ook een cilinderinhoud van 1,2 liter en een vermogen van 130 pk briljant, maar in de C4 Picasso lijkt hij iets minder op zijn gemak. De karakteristieke 3 cilinderroffel is vrij hoorbaar in de voor de rest goed geïsoleerde cabine. Hij trilt ook meer bij lage toerentallen en kan alleen maar dromen van de flexibiliteit van zijn concurrent. Echter, de levendigheid van de PureTech motor maakt de bestuurder blij. Meer althans dan de transmissie. De handgeschakelde 6-bak haakt soms een beetje en de optionele automatische transmissie doet zijn werk niet helemaal schokvrij.

citroenrenaultc4pscea16

Vorige maand berichtte Autointernationaal.nl dat ‘downsizing’ niet langer de heilige graal is in autoland. Om het verbruik (en de uitstoot) te reduceren, zullen fabrikanten in de toekomst op zoek moeten gaan naar andere methoden, bijvoorbeeld een grotere inhoud zodat een turbo van secundair belang wordt. Zowel in de C4 Picasso als in de Scénic kan je merken dat beide kleine turbobenzinemotoren hun ‘downsizing’ limiet bereikt hebben. In deze hoge en relatief zware auto’s worstelen ze inderdaad om het praktijkverbruik enigszins in de buurt te houden bij wat in de folder wordt beloofd. Beiden consumeren exact evenveel, namelijk gemiddeld 8,4 liter/100 km. Die waarde valt voor een hoogmoderne, compacte krachtbron nogal tegen.

citroenrenaultc4pscea17

Conclusie

In het eindoordeel is het lastig, zo niet onmogelijk, een duidelijke winnaar aan te wijzen. De Citroën C4 Picasso (28.890 euro als Feel en 31.140 euro als Shine) en de Renault Scénic (30.090 euro als Intens en 31.790 euro als Bose) vullen ieder het MPV concept verschillend in. De Citroën is uitzonderlijk comfortabel, biedt meer ruimte en ook zijn moduleerbaarheid is groter; klassieke argumenten om voor een MPV te kiezen. Maar visueel hoeft de Renault helemaal niet zo nodig een MPV te zijn. Hij is bestemd voor autoconsumenten die stijl, een soepele plus stille motor en rij plezier belangrijker vinden dan de praktische aspecten. Omdat de Scénic nog steeds een volwaardige gezinswagen is en prima in zijn spullen zit, zal dit de auto kunnen zijn die het vaakst een glimlach op je gezicht weet te toveren (ook omdat de bediening geen grillen kent). Maar het werd al gezegd: voor een MPV is het vooral belangrijk dat hij een flexibel in te delen, grote cabine heeft. En sportieve rijeigenschappen zijn minder belangrijk dan een soepele vering of stilte aan boord tijdens (lange) ritten. En dus wint de C4 Picasso.

Reageren is niet mogelijk.