Foute neus, goede auto: Skoda Octavia

0

GetestDe nieuwe Octavia

ModelSkoda Octavia

Modeljaar2017

RecensieHet is geen spannende auto om mee te rijden, maar absoluut een aanrader.

Waarom de korte test?

In de kielzog van zijn neef Volkswagen Golf heeft zustermerk Skoda de Octavia een facelift gegeven. Beide modellen profiteren van een moderner multimediasysteem en een upgrade bij rij assistentietechniek, maar in het geval van de Tsjechische middenklasser is ook de neuspartij flink onder handen genomen.

Skoda Octavia 2017 koplampen

Normaal gesproken betekent ‘facelift’ zoals iets ‘strak trekken’, maar in het geval van de Skoda Octavia is de nosejob nogal een rommeltje geworden. Maar goed, smaken verschillen en dit is wel een effectieve manier om te communiceren dat de Skoda is vernieuwd, zonder dat de cosmetische ingreep een fortuin kost. Best slim dus van de Tsjechen, en dat past natuurlijk uitstekend bij het merkimago.

De nieuwe Skoda Octavia achterkant

Wat voor auto is de Skoda Octavia?

De Octavia, die nu in zijn derde generatie zit, vormt de ruggengraat van het Skoda gamma. Het merk heeft kleinere en/of goedkopere modellen in het gamma (Citigo, Fabia, Rapid), maar ook grotere en/pf duurdere auto’s (Yeti, Superb, Kodiaq). Ook qua verkopen vormt de Skoda Octavia de ruggengraat van het Skoda gamma. In verrassend veel Europese landen (Estland, Finland, Polen, Tsjechië, Zwitserland) voert hij de verkoopstatistieken aan en in Nederland bedroeg zijn afzetaandeel bijna 35 procent. De Fabia volgde op afstand met 25 procent en de Superb was goed voor afgerond 20 procent van de Skoda verkopen.

Skoda Octavia 2017 dashboard

Motorisch is er niks veranderd met de prefacelift editie. De basis wordt gevormd door de 1.0 TSI benzinemotor met 115 pk. Wie meer vermogen en/of cilinders wilt (4 in plaats van 3) kan opteren voor de 150 pk sterke 1.4 TSI of voor de 1.8 TSI met 180 pk. Een handgeschakelde 6-bak is op alle benzine-uitvoeringen standaard en een 7-traps automaat met dubbele koppeling is tegen meerprijs verkrijgbaar. Dieselen kan in de 1.6 TDI (115 pk) of in zijn 150 pk sterke 2,0 liter collega. Opvallend heeft de eerste een handbak met 5 verzetten standaard; voor de rest loopt de oliegestookte uitvoering in de pas bij de benzinemodellen.

Skoda Octavia 2017 infotainment systeem

Is de nieuwe Skoda Octavia wat?

Het ontbreken van een zesde versnelling op de dreunende 1.6 TDI is écht een gemis op de snelweg. Dieselfans kunnen dus beter voor de 2,0 liter uitvoering gaan. Die moet het, bij hoge toerentallen, niet van zijn akoestische kwaliteiten hebben maar biedt onderin al royaal trekkracht om probleemloos te kunnen versnellen. Veel schakelen is dus geen noodzaak, al is dat opzicht vanwege de exacte bediening geen straf. Er kon niet worden gereden met de 1.8 TSI maar benzineconsumenten lijken het beste af te zijn met de 1,0 liter versie. Die maakt graag toeren, biedt onderin volop trekkracht en is 3.700 euro goedkoper dan de 1.4 TSI, die gevoelsmatig niet veel sterker is.

Skoda Octavia dashboard

Ongeacht de motorisering is er veel voor te zeggen om voor het uitrustingniveau Style te gaan. Dan is het nieuwe Columbus multimediasysteem standaard met lekker groot (9,2-inch) touch screen. De installatie werkt snel en intuïtief, net zoals een smartphone. Het geeft de Skoda Octavia een moderne touch. Skoda laat ook met zaken als adaptieve cruisecontrole, LED techniek voor de koplampen en Rear Traffic Alert zien niet achter de feiten aan te lopen.

Skoda Octavia versnellingspook

Ondanks dat de besturing de juiste mate van bekrachtiging kent en de handbak zich prettig laat bedienen, moet je de Skoda Octavia niet kopen als rij plezier voorop staat. De Skoda scoort op geen enkel onderdeel onvoldoende, maar door de soepele vering is van een snaarstrakke aansturing geen sprake. Ook scoort de besturing geen topscore qua communicatieve vaardigheden. Geen ramp: de Skoda Octavia moet het hebben van zijn comfort. Vooral op de lange afstanden excelleert hij dan.

Skoda Octavia achterbank

Bovengemiddeld goed is ook het ruimteaanbod. BMW prijst haar nieuwe 5-serie Touring aan met het feit dat 3 kinderen achterin comfortabel naast elkaar kunnen zitten. Nou, dat lukt in de Skoda Octavia ook uitstekend. De wielbasis is met 2,69 meter voor een C segment model relatief groot en dat merk je met name achterin. Daarnaast doet zijn bagageruimtecapaciteit (590 liter, of 1.580 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt) niet onder voor het kofferbakvolume van de Volvo V90. Onder laadvloer bevindt zich een extra bergvak en ook in het interieur kan je tal van plaatsen kleine spullen kwijt. Verder is er in de bagageruimte een 12V aansluiting.

Skoda Octavia kofferbak

Skoda Octavia 2017 testrecensie

90%
90%
Awesome

Ondanks zijn niet echt geslaagde neuscorrectie is de Skoda Octavia onverminderd een uitstekende allrounder. De Skoda is praktisch, comfortabel en heeft een hoogwaardig plus ruim interieur. Het is geen spannende auto om mee te rijden, maar absoluut een aanrader.

  • 9
  • User Ratings (36 Votes)
    5.2

Comments are closed.