Kort door de bocht: Toyota Prius Plug-In

0

GetestDe nieuwe Prius Plug-In

ModelToyota Prius Plug-In

Modeljaar2017

RecensieDe Toyota Prius Plug-in moet het vooral van zijn elektrische modus hebben.

Waarom de korte test?

Na 5 jaar heeft Toyota eindelijk de 2e generatie van haar oplaadbare hybride, de Prius Plug-in, klaar. Dat is een vrij lange tijd want met name de Duitse concurrentie op dit gebied heeft niet stil gezeten. Maar nu wil Toyota alsnog een inhaalslag maken. Het Japanse merk verwacht dat de nieuwe Prius Plug-in een stuk sneller zal worden geaccepteerd dan zijn voorganger. Als redenen noemt Toyota’s bestuursvoorzitter Takeshi Uchiyamada dat het grote publiek nu meer gewend is aan het verschijnsel ‘stekkerhybride’ dan 5 jaar geleden. Bovendien biedt de nieuwe generatie een grotere elektrische actieradius. Plus als blikvanger Matrix koplamp verlichting.

De nieuwe Toyota Prius Plug-In Hybrid 2017 detail

Maar in Nederland liggen de kaarten vermoedelijk anders. Dat er bij ons goede zaken gedaan werden met stekkerhybride modellen is voltooid verleden tijd: er valt sinds 1 januari geen bijtellingvoordeel meer te behalen op dit soort auto’s. Wie zakelijk fiscaalvriendelijk wil rijden, dient een volledig elektrische auto’s te bestellen. Alles of niets dus.

De nieuwe Toyota Prius Plug-In

Mara goed, de Prius Plug-in werd (helemaal) niet met oog op de Nederlandse markt ontwikkeld. Toyota rekent er op jaarlijks 60.000 kopers te kunnen vinden voor de stekkerhybride uitvoering. Ter vergelijking: van de vorige editie verkochten de Japanners in totaal 79.300 exemplaren, terwijl de gewone Prius alleen al in 2012 afgerond 362.500 keer over de toonbank ging.

Toyota Prius Plug-In 2017

Wat voor auto is de Toyota Prius Plug-In?

De verwachting dat de nieuwe Prius Plug-in het veel beter gaat doen, baseert Toyota op het feit dat de tweede generatie een stuk zuiniger is en een grotere actieradius op elektriciteit heeft. Het is alleen jammer om te moeten constateren dat de stekkerhybride Japanner zijn uiterlijk niet mee heeft. Van sex-appeal is niet bepaald sprake. Wel is de Plug-in uitvoering ietsje meer aërodynamisch: de Cw-waarde daalde van 0,25 naar 0,24. Daarnaast is hij net zoals de gewone Prius een stuk groter: de carrosserielengte is met 16,5 cm toegenomen. Helaas betekent dit onder de streep niet meer bagageruimte op. Doordat het formaat van de batterijenset werd verdubbeld naar 8,8 kWh, daalde het aantal kofferbakliters van 403 naar 360.

Toyota Prius Plug-In 2017 kofferbak

Is de Toyota Prius Plug-In wat?

Waar u wel indruk mee kunt maken bij uw buurman is het zonnedak uitdagen. Volgens Toyota kan er met deze voorziening, bij gunstige weersomstandigheden, per dag voor 5 kilometer aan stroom worden bijgeladen. Omdat de zon niet continu schijnt, zou het jaargemiddelde bij 1.000 km liggen.

Toyota Prius Plug-In zonnepanelen op het dak

Dat is een niet te verwaarlozen voordeel omdat de Prius Plug-in een geweldige auto is om elektrisch mee te rijden. Bij het gelijktijdig gebruik van de 2 Synergy Drive elektromotoren (meestal wordt het tweede exemplaar als generator gebruikt) kan de oplaadbare Toyota een snelheid van 135 km/u bereiken. Indrukwekkend is ook de reële actieradius op elektriciteit. Normaliter ligt het bereik in de praktijk ver af van het cijfer dat in de folder wordt genoemd, maar de Japanners liegen niet: tijdens de test ben ik er in geslaagd om 48 kilometer volledig emissieloos te rijden en dat verschilt nauwelijks van de beloofde 50 km.

Toyota Prius Plug-In elektrisch tanken

Opladen is bovendien heel gemakkelijk: kwestie van 10 dagen in de zon laten staan en klaar is kees! Heeft u de Prius Plug-in dagelijks nodig, dan volstaat 1 uur lang rijden met de “charge” modus ingeschakeld. Dit kunt u bijvoorbeeld tijdens ritten op snel/buitenwegen doen. Zodra u dan in de bebouwde kom bent, kunt u overschakelen op elektrische aandrijving. Voor dergelijke stedelijke gebieden is de Prius Plug-in voorzien van een specifieke EV City functie, die het piekvermogen verlaagt maar in ruil daarvoor een grotere actieradius op stroom biedt.

Toyota Prius Plug-In dashboard detail

Helaas is dit niet het complete verhaal, want het gaat ‘mis’ wanneer de hybride modus wordt ingeschakeld. De Prius Plug-in is 180 kg zwaarder (namelijk 1.605 kg) dan de reguliere uitvoering en om de dynamiek van de auto te behouden, hebben de ingenieurs van Toyota de eindoverbrenging verkort. Dat hierdoor de topsnelheid is gedaald naar 162 km/u is het grootste probleem niet, maar je hebt tijdens het accelereren veel meer last van het onaangename ‘gieren’ van de continu variabele transmissie. Het loeien van de benzinemotor is eerlijk gezegd ondraaglijk en doet zich al voor bij de geringste helling op de snelweg.

Toyota Prius Plug-In wielen

De relatief kleine wielen van de Prius Plug-in (15 inch) en het gewicht doen de onderstelbalans geen goed. Afijn, deze oplaadbare Toyota is waarschijnlijk überhaupt niet bedoeld om sportief mee te rijden. Heb je geen haast, dan is er weinig aan de hand. Het gemiddelde verbruik zal, bij een lage batterij, uitkomen op 4 liter benzine. Dat is niet minder dan bij de gewone Prius maar nog steeds opmerkelijk laag. Dat maakt de Prius Plug-in overigens niet per definitie een zeer geschikte auto om in één ruk naar het vakantieadres in Zuid Frankrijk te rijden. Oorzaak is niet een gebrekkige actieradius (die is met volle benzinetank prima) maar het lage laadvermogen van slechts 250 kilo. Dat maakt deze Toyota totaal ongeschikt voor het vervoer van een compleet gezin met een volle bepakking. Dat het laadvermogen zo laag is, is (natuurlijk) het gevolg van het eerder genoemde meergewicht van het accupakket.

Toyota Prius Plug-In 2017 cockpit

 

Toyota Prius Plug-In 2017 testrecensie

70%
70%
Awesome

De Nederlandse Toyota importeur noemt nog geen prijs van de vanaf mei leverbare Plug-in uitvoering van de Prius, maar bij onze buren is het tariefverschil veel kleiner dan bij de vorige generatie. Reken op 36.900 euro voor de voor de particuliere markt bestemde uitvoering (met Solar dak 39.600 euro). Voor een auto met een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 22 gram/km, is dat niet verkeerd. De Toyota is daarmee afgerond 2 mille goedkoper dan volledig elektrische modellen als de Volkswagen e-Golf, of de meest dikke Nissan Leaf. En rijden op louter elektriciteit doet de Prius Plug-in dus best lekker. Helaas, dat gaat ten koste van het plezier in de hybride stand.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (24 Stemmen)
    4.3

Reageren is niet mogelijk.