Sexy SUV: Alfa Romeo Stelvio

0

GetestDe nieuwe Stelvio

ModelAlfa Romeo Stelvio

Modeljaar2017

RecensieDe Alfa Romeo Stelvio laat hij zich als een hete hatchback rijden met een navenant prestatieniveau.

De Stelvio is de belangrijkste nieuwe auto uit de 105 jarige geschiedenis van Alfa Romeo. Dat is althans de mening van merkchef Reid Bigland. Een tikkeltje overdreven misschien, want zijn de Giulietta (1954) of Giulia (1962) niet grotere ‘doorbraakmodellen’? Maar aan de andere kant: de planning is dat de Alfa Romeo Stelvio meer dan de helft van de verkopen van Alfa Romeo voor zijn rekening gaat nemen. Meer nog dan de nieuwe Giulia moet de SUV het beroemde merk in landen als China en de Verenigde Staten weer stevig op de kaart zetten. Ja, de Stelvio is de hoofdact in de comeback van Alfa Romeo.

Alfa Romeo Stelvio achterkant

Dat de gevestigde orde in het premiumsegment zich zorgen dient te maken, blijkt uit de jongste verkoopcijfers. In januari werden 119 exemplaren van de Giulia op kenteken gezet. Daarmee zat Alfa Romeo direct al op ruim éénderde van het afzetniveau van de Audi A4. Een identieke situatie deed zich voor ten opzichte van de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. De Alfa Romeo Giulia verkocht in januari op zijn beurt al ruim 3 keer beter dan de Jaguar XE en Lexus IS. Kijken we naar de verkoopverhouding tussen de Volvo S60 en XC60 (vorig jaar 429 versus 1.142 registraties), dan zou Alfa Romeo op maandbasis in Nederland dus zo’n 300 exemplaren van de Alfa Romeo Stelvio moeten kunnen verkopen. Daarmee streeft hij al zijn concurrenten voorbij.

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio 2017

Is de Stelvio dan écht zo goed dat hij de bestaande verhoudingen in het SUV segment op zijn kop kan zetten? Ja! De Alfa Romeo, maar nu lopen we op de conclusie vooruit, rijdt veel spannender dan de nieuwe Audi Q3, is minimaal 200 kilo lichter dan de BMW X3 en is voorzien van duidelijk betere kwaliteit interieurmaterialen dan de Jaguar F-Pace. Qua rij plezier van de Alfa Romeo Stelvio zonder aarzeling in één adem genoemd worden met de Porsche Macan, en dat voor een veel lagere prijs (de 2.0T Super uitvoering kost 60.950 euro, versus 72.800 euro voor de simpelste Macan met viercilinder motor).

Alfa Romeo Stelvio dashboard en stuur

Wat maakt de Stelvio zo goed? Om de beginnen zijn DNA. Dat is, in de vorm van het Giorgio onderstel, identiek aan de Giulia. Daarmee biedt Alfa Romeo een heerlijk recept voor excellente rijeigenschappen, communicatieve besturing en een karaktervol motor/uitlaat geluid. Net als de Giulia Veloce biedt de Stelvio in benzinevorm 280 pk. Daarmee is hij sterker dan de viercilinder modellen van de concurrentie. En tegelijkertijd is de Alfa Romeo Stelvio een stuk praktischer dan de Giulia: de bagageruimte is makkelijk toegankelijk via de grote, elektrisch bedienbare achterklep, er zijn tal van opbergvakken, bekerhouders plus haken om tassen mee vast te zetten en de achterbankleuning laat zich in 40:20:40 verhouding omklappen.

De laadruimte van de nieuwe Alfa Romeo Stelvio

Dat de Stelvio niet meer dan 1.659 kilo weegt (zelfs de grotendeels van aluminium vervaardigde Jaguar F-Pace is in vergelijking met de Italiaan met 1.775 kilo ineens zwaarlijvig) is te danken aan het feit dat moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles het Giorgio onderstel ook voor de toekomstige generatie Maserati modellen wil gaan gebruiken. Daardoor was het verantwoord om relatief dure materialen te gebruiken, zoals een van koolstofvezel vervaardigde cardanas tunnel. Kopers van een viercilinder Stelvio krijgen hetzelfde basismateriaal als Alfa Romeo voor de dubbel zo dure, 510 pk sterke Quadrifoglio uitvoering van de Alfa Romeo Stelvio gebruikt. Zouden er alleen viercilinder versies zijn gepland, zonder connectie met de toekomstplannen van Maserati, dan hadden de boekhouders van Fiat Chrysler zondermeer een dikke rode streep door dit technische hoogstandje met aluminium deuren, motorkap, achterklep en onderstelcomponenten gezet.

Alfa Romeo Stelvio versnellingspook

De premiumstrategie van concerntopman Sergio Marchionne kent louter winnaars. Niet alleen omdat Maserati, dat het nu moet doen met technisch achterhaalde modellen, hierdoor met een schone lei kan beginnen (al kan men zich afvragen of een op het Giorgio platform gebaseerde Quattroporte wel genoeg raffinement zal bieden om de BMW 7-serie, Lexus LS en Mercedes S klasse van repliek te dienen) maar ook omdat u voor iets meer een 60 mille dus een SUV kan kopen met het technische basismateriaal van dubbel zo dure modellen (de Quadrifoglio uitvoering gaat naar verwachting 123.000 euro kosten).

Alfa Romeo Stelvio dashboard detail

De Alfa Romeo Stelvio beschikt niet alleen over een licht onderstel, maar ook over een exceptioneel stijve carrosserie. Samen vormen zij niet alleen de belangrijkste ingrediënten voor een scherp rijdende, sportieve auto. In de Stelvio zit je weliswaar 19 centimeter hoger dan in de Giulia (met als onvermijdelijk effect een minder laag zwaartepunt), maar Alfa Romeo heeft zich ten doen gesteld om de SUV net zulke goede rijeigenschappen te geven als de sedan. Dat is uitstekend gelukt. Overhellen doet de Alfa Romeo Stelvio eigenlijk helemaal niet. Had Alfa Romeo voor het bereiken van dit doel alleen stijvere vering en dikkere stabilisatorstangen gebruikt, dan had dit ongetwijfeld sterk negatieve gevolgen voor het veercomfort gehad. Maar dankzij speciaal ontwikkelde dempers hebben deze valkuil weten te omzeilen.

Alfa Romeo Stelvio 2017 motor

Er kon worden gereden met zowel de 2.0T benzine-uitvoering als de 2.2 JTDm dieselvariant van de Stelvio. De eerste biedt niet alleen 280 pk maar (vanaf 2.250 toeren) ook 400 Nm. Volgens Alfa Romeo kan de Stelvio daarmee in 5,7 seconden naar 100 km/u sprinten: voor een viercilinder SUV een sensationeel cijfer. In de praktijk voelt de Italiaan evenwel minder snel aan, al is er van een turbogat geen sprake en is er altijd voldoende trekkracht beschikbaar. Een snel schakelende 8-traps automaat van ZF is standaard; deze transmissie kan je indien gewenst via schakelflippers aan het stuur nog beter bij de les houden.

Alfa Romeo Stelvio detail

De 210 pk sterke 2.2 JTDm lijkt een betere allrounder, maar biedt per saldo minder vreugde. Hij biedt weliswaar meer koppel (470 Nm) en is dus bij lage toerentallen (daar waar het telt) beter bij de les. Qua motor/uitlaatgeluid lever je amper wat in en als bonus ben je zuiniger/schoner onderweg, maar al bij 3.500 toeren is het uit met de pret. Bovendien is de krachtbron nogal rauw. De CO2-uitstoot van de Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm is daarentegen wel lager dan die van de minder krachtige Audi Q5 2.0 TDI (127 versus 132 gram; de dit jaar af te lossen BMW xDrive20d zit op 142 gram).

Alfa Romeo Stelvio cockpit

De besturing van de nieuwe Alfa Romeo Stelvio is scherp, direct en consistent bekrachtigd. Is er griptechnisch geen vuiltje aan de lucht, dan gaan alle aandrijfkrachten naar de achterwielen. In minder dan een oogwenk springen de voorwielen bij als het Q4 systeem denkt dat dit nodig is. Je merkt in de praktijk niks van deze taakoverdracht. De voorwielen kunnen maximaal 50 procent van de aandrijfkrachten voor hun rekening nemen, een getal dat identiek is aan de gewichtsverdeling bij de Stelvio (50:50 voor:achter). De optisch tamelijk zware achterzijde van de SUV kon tijdens de kennismaking op het circuit zonder al te veel moeite een zijwaarts zetje worden gegeven. Tenminste als je de Dynamische modus hebt ingeschakeld. De Alfa Romeo staat dan enige ondeugendheid in de vorm van een lichte slipneiging toe, al zal het niet uitschakelbare ESP altijd ingrijpen voordat je een hartverzakking krijgt. Kortom, de Alfa Romeo Stelvio stimuleert een enthousiaste rijstijl waarbij men zich niet in hoeft te houden. Er zijn maar weinig SUV modellen die dit hem na kunnen zeggen. Een terreinmodus ontbreekt, maar de Alfa Romeo heeft dan ook geen Land Rover aspiraties. Bij het verlaten van de comfortzone biedt de Italiaan alleen een verwarmbaar stuurwiel om het behaaglijk te houden.

Alfa Romeo Stelvio achterbank

Voor woon/werk verkeer of vakantieritten biedt het interieur een prettige ambiance. Achterin is voldoende plek voor 2 volwassenen (al moet je geen balzaal verwachten) en de kofferbak is diep plus praktisch van vorm (Alfa Romeo kan nog geen liters noemen). De Alfa Romeo Stelvio maakt indruk met zijn bouwkwaliteit. Dat laat zien dat de Italianen hun huiswerk goed gemaakt hebben. Ondanks dat een derde zijruit ontbreekt, is het uitzicht heel behoorlijk. De Stelvio biedt in dit opzicht het voordeel van een SUV, zonder aan sportiviteit in te leveren; een balans waarover ook de Porsche Macan beschikt. Met het optionele 7,0-inch touch screen is het multimediasysteem eenvoudig te bedienen, al wordt het intuïtieve niveau van BMW niet gehaald. Head-up display behoort evenwel niet tot de mogelijkheden, evenmin als techniek waarmee in files semi autonoom kan worden gereden. Wat assistentiesystemen speelt Alfa Romeo duidelijk in de tweede divisie.

Alfa Romeo Stelvio 2017

Het scherm geeft ook informatie over de DNA modus waarin je rijdt; via verschillende setting kan het karakter van o.a. de besturing, vering en gaspedaalrespons op de persoonlijke smaak worden afgestemd. Zelf variëren met de afstelling (bijvoorbeeld een mix van bijvoorbeeld een minder nerveuze besturing maar wel een alerte gaspedaalrespons) behoort niet tot de mogelijkheden. Het 3-spaaks sportstuurwiel ligt heerlijk in de hand en is voorzien van een perfect gepositioneerde startknop. Jammer is dat lederen bekleding niet standaard is; dat zou perfect bij zijn premiumuitstraling hebben gepast, maar natuurlijk is dit wel een optie. De koper kan in ieder geval wel rekenen op een fraaie mix van aluminium, echt hout en andere materialen. De kwaliteit is hoger dan bij de Giulia en ook het instrumentarium is beter afleesbaar. Dat bij de testauto de hoogteverstelling van de bestuurder stoel niet werkte en er veel windgeruis optrad (niet goed gemonteerd portier?) zullen we maar als aanloopfouten beschouwen.

Alfa Romeo Stelvio voorstoelen

Alfa Romeo Stelvio 2017 testrecensie

80%
80%
Awesome

Het testen van auto's is als het bezoeken van een snoepwinkel. De verleiding is altijd aanwezig om zelf wat te nuttigen en om dus iets (in dit geval een nieuwe auto) aan te schaffen. Gelukkig voor de portemonnee van uw verslaggever gebeurt dit niet dagelijks. Maar bij het schrijven van deze testrecensie heb ik echt even de configurator opgezocht. Een Stelvio in Giulia Veloce blauw, dat lijkt mij wel wat!

Dit ter illustratie van hoe goed de Stelvio is. De Alfa Romeo biedt de praktische voordelen van een SUV (hoge zitpositie, relatief veel ruimte) maar zonder de ballast van een hoog gewicht en (merkbaar) idem zwaartepunt. Net als de Porsche Macan laat hij zich als een hete hatchback rijden met een navenant prestatieniveau. Ondanks een paar schoonheidsfoutjes maakt de Stelvio een solide, vertrouwenwekkende indruk.

Iedereen die zijn zinnen heeft gezet op de nieuwe Audi Q5, Jaguar F-Pace of Porsche Macan moet zeker ook de Alfa Romeo Stelvio, een bijna excellente allrounder, op zijn proefritlijstje gaan zetten. Dit betekent dat Italië weer helemaal meetelt in het premiumsegment. Proficiat!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (35 Stemmen)
    6.7

Reageren is niet mogelijk.