Exclusief: DS 7 Crossback ontmoet Audi Q5

0

Op de autosalon van Genève presenteerde DS vorige maand haar nieuwe 7 Crossback. In de arena zal deze SUV de strijd aanbinden met de Audi Q5. Maar heeft de Fransman het in zich om te kunnen concurreren met de Duitse gevestigde orde? In deze eerste exclusieve kennismaking (en confrontatie met de Q5) zal Autointernationaal.nl antwoord proberen te geven op deze vraag.

De 7 Crossback is het eerste model dat specifiek ontwikkeld is voor het merk DS. De bestaande modellen 3, 4 en 5 zijn formeel herlabelde Citroëns. Met deze SUV gaat het premiumlabel van de PSA Groep het duel aan met Audi. Vandaar het belang van deze eerste ontmoeting tussen de 7 Crossback en zijn belangrijkste rivaal in het Duitse kamp, de nieuwe Q5.

De DS begint de vergelijking evenwel met enige achterstand. De 7 Crossback is met een lengte van 4,57 meter namelijk bijna een decimeter (9 centimeter) korter dan de Q5 (4,66 meter). Wel is hij 18 centimeter langer dan de Q3 (4,39 meter). Omdat de Q5 nieuwer is dan de Q3 (hij werd officieel afgelopen februari gelanceerd, terwijl de Q3 uit 2011 stamt), is dit model een betere maatstaf voor de stand van zaken bij Audi.


De styling van de 7 Crossback kan als “Typisch DS” worden bestempeld. De basis voor deze statement is bij een jong merk weliswaar misschien wat wankel, maar aan de andere kant is er voor het design duidelijk inspiratie opgedaan bij de conceptstudies DS Divine (2014) en DS E-Tense (2016). Zondermeer karakteristiek zijn de zwart gelakte grille die ingelijst is in chroom en de taps toelopende koplampen. Er is ook een relatie met de DS 3, namelijk in de vorm van de verticaal gemonteerde LED verlichting.


Aan de achterzijde is DS evenmin zuinig geweest met LED verlichting. Daar zet het Franse premiummerk DS zijn handtekening met een fraai ontwerp lampen. Maar wat het meeste opvalt is de grote optische overeenkomst van de achtersteven van de 7 Crossback met die van de Q5. De achterklep plooit zich over de zijkanten heen en in de bumper zijn lichten in dezelfde stijl opgenomen als die bij de SUV van Audi.


Het is een kwestie van smaak, maar het design van de Q5 komt pas tot leven als je hem in de hier getoonde S-line uitvoering besteld. Dat stylingpakket kenmerkt zich door 20-inch velgen en decoratieve elementen in mat geborsteld aluminium. Maar ook dan is de Q5 minder uitbundig dan de styling van de 7 Crossback. Bij DS krijg je optisch duidelijk meer waar voor je geld (noem het Franse chic), maar Audi heeft reeds bewezen dat er een markt is voor ingetogen en soberder vormgegeven premiummodellen.

Het eerste dat opvalt aan boord van de DS Crossback 7, zijn de 2 grote schermen van 12 inch elk. Eén daarvan bevindt zich achter het stuur en geeft informatie over het rijden. De andere zit op de middenconsole en wordt bediend via sensoren die geplaatst zijn aan de onderzijde van het scherm. Showachtig is de dashboardverlichting van de DS en kers op de taart is de klok in horlogevorm, afkomstig van het exclusieve merk BRM.

Zittend in de 7 Crossback zijn de kwaliteitsambities van DS tastbaar. Je voelt het bijvoorbeeld aan de lederen bekleding, de kristallen bedieningsknoppen voor het multimediasysteem, het vele chroom en de beroemde ‘toggle switches’ die we reeds kennen van de DS 5. De hier getoonde versie van de 7 Crossback is echter de première uitvoering, een speciale serie die gebaseerd is op de meest luxe versie van de SUV.

In de Q5 S-Line is de sfeer warmer en minder streng dan in de basisuitvoering. Toch doet de Audi het zonder diamantvormen en leer op het dashboard. Maar in plaats daarvan krijg je veel aluminium inzetstukken en sportstoelen die bekleed zijn met een combinatie van leder en stof. Net zoals de Franse SUV heeft de Q5 een volledig digitale instrumentarium (Virtual Cockpit genaamd) en een op de middenconsole geplaatst scherm. Maar bij de Audi is het exemplaar kleiner en niet van het ‘touch screen’ type.

De hier getoonde 7 Crossback is er een uit de voorserie. Of eigenlijk kan je beter spreken van een prototype, want de productie wordt pas na de zomer door DS opgestart en de daadwerkelijke levering van de SUV komt pas begin 2018 op gang. Het is dus enigszins begrijpelijk dat de kwaliteit van de materialen en afwerking nog niet op ‘Duits’ niveau is; iets wat ook al te goed zichtbaar is aan de carrosseriepanelen. Audi is op dit punt sowieso de referentie in het premiumsegment, al lijkt de nieuwe, in Mexico vervaardigde Q5 niet de kwaliteitsstandaard te evenaren die de meester met de vorige editie (uit Duitsland) heeft neergezet.

De 7 Crossback (4,57 x 1,89 x 1,62 x 2,74 meter) mag dan een halve klasse kleiner zijn dan de Q5 (4,66 x 1,89 x 1,66 x 2,82 meter), op de achterbank merk je daar niks van. Daar is de DS lekker ruim. De achterbank onderscheidt zich door zijn verfijnde comfort en het is zelfs mogelijk om hem elektrisch te verstellen via een paneel op de deur. In de Q5 is de zitting een beetje steviger en de middelste passagier weet niet waar hij zijn voeten moet laten als gevolg van de massale centrale tunnel.

Maar de Audi heeft een magisch wapen: de achterbank is in 2 delen verschuifbaar. Dat is erg handig als je wilt kunnen variëren met de hoeveelheid beenruimte en het formaat van de kofferbak. In normale positie kan er voor 550 liter aan bagage worden meegenomen in de Q5, maar dat kan oplopen tot 610 liter door de bank naar voren te schuiven. Eventuele achterpassagiers zitten dan wel enigszins opgevouwen. In de 7 Crossback kan voor 555 liter aan bagage worden meegenomen; een volume waar gezien het formaat van de SUV niks mis mee is. In de Q3 moet namelijk de achterklep al na 460 liter dicht.


Zoals gebruikelijk voor een nieuwe Audi heeft de Q5 een indrukwekkend arsenaal aan technologie aan boord, zowel op het gebied van comfort als veiligheid. Voorbeelden zijn eem noodstop systeem met Pedestrian Detection, de Virtual Cockpit (foto) adaptieve cruise controle, parkeerhulp, HUD, luchtvering en een mogelijkheid om de mobiele draadloos telefoon op te opladen. DS zet daar zaken als een infrarood camera (zodat ook ’s nachts de omgeving gescand kan worden op de aanwezigheid van voetgangers of dieren), een sensor die het wegdek ‘leest’ (en daar vervolgens de stevigheid van de dempers op afstemt; DS Scan Active Suspension genaamd) tegenover. De 7 Crossback zal op de snelweg ook semi-autonoom kunnen rijden en zichzelf kunnen in/uit parkeren. DS is vooral trots op haar Active Vision verlichting: LED koplampen waarvan de draairichting en sterkte zich aanpassen aan de snelheid, de stuurhoek en zelfs het weer.


Bij de marktlancering begin volgend jaar zal de 7 Crossback besteld kunnen worden met diverse benzine en dieselmotoren, drie of vier cilinders, waarvan het vermogen uiteenloopt van 130 tot 225 pk. De sterkste versies (de 1.6 THP met naar keuze 180 of 225 pk) zijn standaard voorzien van de nieuwe 8-traps automaat (EAT8). Ook de 180 pk sterke 2.0 BlueHDi versie beschikt over deze transmissie. De automaat is een optie voor de nieuwe 1,5 liter dieselvariant met 130 pk. Deze krachtbron heeft net als de basisbenzine uitvoering (de 1.2 PureTech met 130 pk) een handgeschakelde 6-bak. Het motorengamma ligt meer in lijn met dat van de Audi Q3. Op dit vlak merk je het duidelijkst dat de Q5 in een hogere klasse speelt. Zo zijn de motoren (inclusief een V6) veelal krachtiger en behoort vierwielaandrijving op veel versies tot de mogelijkheden (of is zelfs standaard). Wie een 7 Crossback met vierwielaandrijving wenst, zal moeten wachten tot de komst van de stekkerhybride versie. Die komt in 2019 en biedt een (elektromotor meegerekend) gecombineerd vermogen van 300 pk.

Deze eerste kennismaking leert dat de DS 7 Crossback zich niet hoeft te schamen om met de Audi Q5 geconfronteerd te worden. Qua uitstraling, interieurpresentatie, ruimte en technologische apparatuur kan hij de vergelijking met zijn Duitse voorbeeld prima aan. Ook al is de motorisering van de 7 Crossback veel bescheidener, de DS beschikt over voldoende troeven om van DS een sterke speler in het premiumsegment te maken. Helemaal als het lukt om bij de fabricage de beruchte Franse slag te vermijden en als de prijzen eerder op Q3 niveau zullen zijn (38.330 euro als 125 pk sterke 1.4 TFSI) dan vergelijkbaar met de tarieven van de Q5 (53.935 euro voor de voorwiel aangedreven, 150 pk sterke 2.0 TDI). Boekhoud technisch zou dat moeten lukken aangezien de 7 Sportback nauw verwant is aan de Peugeot 3008, die als 130 pk sterke 1.2 PureTech Allure 31.664 euro kost.

Comments are closed.