Lynk&Co kopieert Kia

0

Wat is momenteel het meest bewonderde automerk op de Europese markt? Bugatti? Porsche? Tesla? Nee, we moeten het in een andere hoek zoeken: Kia. Dit merk heeft zich de afgelopen jaren succesvol getransformeerd van ‘lullig’ tot ‘begerenswaardig’. Met als gevolg in Nederland een vaste notering in de verkoop top5. En dat is de marketingafdeling van Lynk&Co niet ontgaan.

Autointernationaal.nl schreef al eerder dat het debuutmodel van Lynk&Co (een compacte SUV) bij de eerste aanblik, het nieuwe mondiale premiummerk van het Chinese Geely (dat ook eigenaar is van Volvo), wat weg heeft van de Sportage. Maar daar blijft het niet bij: er is ook goed gekeken naar de bovengemiddeld garantietermijn die Kia biedt. Tot vandaag is de geboden 7 jaar nog steeds onovertroffen en de waarborg heeft het merk verkooptechnisch geen windeieren gelegd. Lynk&Co heeft besloten om daar overheen te gaan. Niet met 8, 9 of 10 jaar, maar met levenslange garantie.

De compacte SUV waarmee Lynk&Co zijn entree maakt op de automarkt heet 01. Niet bepaald een originele naam, maar voor een debuutmodel wel begrijpelijk. Zo beleefde Citroën bijna 100 jaar geleden zijn debuut met de Type A. Gelukkig is het design van de SUV een stuk karakteristieker, en anders wel de service die Lynk&Co bij aanschaf van een 01 verschaft, namelijk levenslange garantie (al worden de voorwaarden die daarop van toepassing zijn nog niet vermeld).

De Chinezen geven daarmee aan te barsten van het zelfvertrouwen over de kwaliteit van hun product. Een betere start is niet denkbaar. Bij een nieuw automerk zullen veel consumenten eerst de kat uit de boom willen kijken, maar Lynk&Co denkt hen met een levenslange garantie toch soepel over de denkbeeldige drempel te lokken. Tegelijkertijd verkoopt moederbedrijf Geely geen gebakken lucht want de 01 heeft dezelfde techniek die haar andere dochter, Volvo, gaat gebruiken voor haar nieuwe 40-serie. Dat is ook een ‘waarborg’ voor kwaliteit.

De Lynk&Co 01 gaat niet alleen het hagelnieuwe CMA (Compact Modular Architecture) platform met de toekomstige compacte modellen van Volvo (XC40 en de opvolgers van de V40) delen, maar ook de motoren. De SUV wordt namelijk leverbaar met de bestaande 2,0 liter viercilinder die we reeds kennen uit de S90/V90 en XC90 (in de Lynk&Co is deze unit 242 pk sterk), maar ook met een daarvan afgeleide 1,5 liter driecilinder met 182 pk. Een stekkerhybride 01 staat ook op de agenda. Die biedt 223 pk.

Schakelen gaat middels een handgeschakelde 6-bak of een 6-traps automaat. De topversies komen beschikbaar met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Net als bij de geplande Volvo modellen van de 40-serie zal de Lynk&Co 01 standaard voorwiel aangedreven zijn, maar vierwielaandrijving staat op de optielijst.


Het ambitieuze Geely laat weten dat de Lynk&Co 01 klaar is voor productie. De dit jaar te bouwen exemplaren zijn bestemd voor de thuismarkt. Treden er eventueel toch kinderziektes op, dan zullen die alleen in de lokale pers breed worden uitgemeten. Vanaf volgend jaar zullen de Europese showrooms worden bevoorraad. In 2018 start ook de verkoop in de Verenigde Staten.

Lynk&Co toonde de 01 vorig jaar oktober al in conceptvorm. Het debuut van de productieversie vindt plaats tijdens de autotentoonstelling van Sjanghai. Daar zijn ook de toekomstige modellen 02 en 03 in concept te zien. Voor het complete gamma geldt dat de auto’s te updaten zijn en zo altijd voorzien zijn van de laatste technieken, onder andere om in de toekomst met elkaar te kunnen communiceren. Want als het aan Geely ligt, zullen we de modellen van Lynk&Co heel veel tegen gaan komen op de Europese wegen. Misschien wel net zo vaak als die van Kia.

Comments are closed.