Primeur: rijden met de Skoda Karoq

0

Waarom de korte test?

Is ‘goed’ ook ‘goed genoeg’? Skoda lijkt deze vraag met “nee” te beantwoorden. Want hoewel de Yeti het al een zeer respectabele 8 jaar volhoudt op het internationale SUV toneel, gooit het Tsjechisch merk het bij de opvolger over een andere boeg.

De Yeti kenmerkte zich door een opvallend uiterlijk. De één kon dat wel waarderen, maar de ander (en die ‘ander’ is blijkbaar de doelgroep van Skoda) zat daar niet op te wachten. Met name het wel erg hoekige design en de ietwat vreemde proporties lagen de gemiddelde SUV consument te zwaar op de maag. Dus na de facelift werd de Yeti met simpele rechttoe, rechtaan koplampen al een stuk normaler. En zijn opvolger, de Karoq, loopt keurig in het gelid bij de andere SUV modellen van de Volkswagen familie (Tiguan, Seat Ateca).

Eigenlijk is dat wel jammer, want de Yeti mocht er dan een beetje vreemd uit zien, hij was wel uit het juiste hout gesneden: moderne Duitse techniek, een praktisch interieur, een verzorgde afwerking en een prijsstelling waar je eigenlijk geen aanstoot aan kon geven. De verkopen kwamen wat aarzelend op gang, maar van goede auto-ontwerpen wordt wel eens gezegd dat die zich kenmerken door een gewenningsperiode voor de consument. Vallen direct alle puzzelstukjes op hun plaats, dan is het model eigenlijk al verouderd. De Yeti had zo’n hoog ‘kat uit de boom kijk’ gehalte. Met als gevolg dat, na een wat stroeve start, de Skoda de rest van zijn carrière prima bleef verkopen. In Nederland bleef het afzetniveau vorig jaar vrijwel constant, terwijl de markt als geheel met 14,7 procent kromp. Een knappe prestatie.

Wat voor auto is het?

Maar toch moet het van Skoda allemaal anders. Een eigenzinnige SUV voor het C segment wordt niet langer op prijs gesteld. Het ‘tegengeluid’ waar de Yeti symbool voor stond, maakt plaats voor de ‘dertien in een dozijn’ Karoq. Jammer, jammer, jammer. Want grijze mussen heeft Skoda al genoeg: de Citigo, de Rapid en misschien ook wel de Fabia of Octavia en Superb. De Yeti was beslist geen goedkope versie van een Volkswagen en gaf daarmee het Tsjechische automerk een hoogwaardig cachet. Maar zelfs over de modelnaam was Skoda blijkbaar ontevreden. Die wordt het zoals het onderscheidende design harteloos bij het grofvuil gezet.

Is het wat?

De Yeti is dood, lang leve de Karoq (4,38 x 1,84 x 1,61 meter). De opvolger wordt leverbaar met de modernste motoren van de Volkswagen Groep, biedt bijdetijdse multimedia en is een stuk ruimer dan zijn voorganger. Die kwaliteiten zijn niet in de laatste plaats te danken aan de omarming van het MQB platform, dat reeds onder de Seat Ateca (4,34 x 1,81 x 1,60 meter) en Volkswagen Tiguan (4,49 x 1,84 x 1,66 meter) te vinden is. Tijdens de kennismaking met het prototype an de Karoq viel op dat Skoda voor een duidelijk zachtere veerafstelling gekozen heeft dan zuster Seat, wiens Ateca dezelfde wielbasis heeft (2,64 meter). Dat betekent meer verticale carrosseriebewegingen, maar ook meer comfort en absorptievermogen. Het is alleen jammer dat het onderstel zich bij lage snelheden opvallend onrustig gedraagt. Skoda is zich blijkbaar bewust van dit probleem, want het zal versneld (eind 2017) adaptieve dempers aan de optielijst toevoegen. Daarmee moet de Karoq veringtechnisch een beetje tot rust kunnen komen.

Een ander aspect van de Karoq dat beter kan, is de besturing. Op het geteste prototype was de mate van bekrachtiging veel te sterk, waardoor de Skoda zich nogal schommelend over de weg beweegt. Van andere modellen van het Tsjechische merk is bekend dat die wel prima (zij het wat afstandelijk) sturen, dus er is geen reden om aan te nemen waarom Skoda bij de Karoq niet tot een bevredigende afstelling weet te komen voordat de verkoop start. Maar feit is dat liefhebbers van een lichtvoetig reagerende SUV door zustermerk Seat met de Ateca beter bediend worden, ondanks dat de hoeveelheid grip die de Tsjech biedt prima is.

Er kon worden gereden met de 150 pk / 350 Nm sterke 2.0 TDI uitvoering. Een oude bekende motor, die zijn sporen inmiddels verdiend heeft. Het is een prettige motor: krachtig, levendig en op de snelweg indrukwekkend stil. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak, maar tegen meerprijs is een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling is ook mogelijk. De Karoq wordt ook leverbaar met een 190 pk / 400 Nm variant van dezelfde 2,0 liter dieselmotor, maar die is zijn meerprijs niet waard (tenzij u een grote caravantrekker bent). Optioneel is ook vierwielaandrijving. Kruis je dit aan, dan wordt de Karoq ook voorzien van een terreinmodus die het gedrag van de automaat (indien aanwezig), de gaspedaalrespons, het ABS en het stabiliteitcontrolesysteem aan past aan een ondergrond met weinig grip. De meeste rijders zullen met louter voorwielaandrijving prima uit de voeten kunnen. Daarmee is de Karoq ook zuiniger en schoner. Instapdiesel is overigens de 1.6 TDI met 110 pk, en benzinerijders kunnen kiezen uit de 1.0 TSI (115 pk) en de 1.5 TSI (150 pk).

Van het interieur van de Karoq mocht tijdens de kennismaking geen foto’s genomen worden. Vermoedelijk omdat Skoda dit als de belangrijkste troef van haar nieuwe SUV beschouwd. Niet onterecht, want de cabine is beslist onderscheidend en allesbehalve een saaie eenheidsworst zoals in de Ateca en Tiguan te vinden is. Op 18 mei zult u het zelf kunnen zien. Centraal op het dashboard bevindt zich een nieuw 9,2-inch kleuren touch screen voor het multimediasysteem. De installatie ziet er hoogwaardig uit, reageert snel en is zeer bedieningsvriendelijk alhoewel de mogelijkheid om via gebaren instructies te geven weinig toevoegt. Nieuw voor Skoda (en vermoedelijk optioneel op de Karoq) is een digitaal instrumentarium. Daarmee kan gekozen worden uit 4 types lay-out. Net zoals het touch screen is de bediening kinderlijk eenvoudig en kan er een enorm scala aan informatie op het scherm getoverd worden.

Het ruimteaanbod van de Karoq is net zo indrukwekkend. Zowel voorin als achterin is de hoeveelheid beenruimte en hoofdruimte royaal. Ook de derde passagier op de achterbank kan een comfortabele zitplek vinden. Om Yeti fans (toch nog een beetje) tegemoet te komen, wordt de Karoq leverbaar met hetzelfde Varioflex stoelsysteem. Daarmee kunnen de zetels achterin in lengterichting verschoven worden, of zelfs helemaal worden verwijderd. In normale opstelling biedt de Karoq 488 à 588 litres liter bagageruimte. Ter vergelijking: bij de Seat Ateca moet na 510 liter de achterklep dicht. Verwijder je de achterstoelen, kan er voor 1.810 liter aan verhuismateriaal worden meegenomen. Bonuspunten krijgt de Karoq voor het feit dat zijn kofferruimte ook nog eens mooi rechthoekig van vorm heeft, de achterklep lekker groot is en dat er niet of nauwelijks sprake is van een laaddrempel.

80%
80%
Awesome

Skoda moet de uitrustingspecificaties voor de Karoq nog bekend maken, maar tijdens de test van het prototype is duidelijk geworden dat het kwaliteitsniveau hoog is. Ook is de Skoda een stuk praktischer dan zijn directe concurrenten. Als men in Tsjechië nou ook nog wat doet aan de besturing en het veergedrag op lage snelheid, dan kan de Karoq de Yeti doen vergeten. Skoda laat doorschemeren dat haar nieuwe C segment goedkoper wordt dan zij voorganger. Een instaptarief van 26.990 euro betekent 700 euro prijsvoordeel ten opzichte van de identiek gemotoriseerde Ateca (de 1.0 TSI met 115 pk). Hopelijk loopt de levertijd niet te snel op!

  • 8
  • User Ratings (13 Votes)
    6.2

Comments are closed.