Probleemloze alleskunner: Skoda Octavia Scout

0

Waarom de korte test?

De facelift van de Skoda Octavia kenmerkt zich niet alleen door een herzien front en een update voor het multimedia systeem, maar ook door nieuwe aandrijfcombinaties. Zo kan bij de Scout uitvoering de 150 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor voortaan gecombineerd worden met de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Reden genoeg voor een test.

Wat voor auto is het?

De Scout uitvoering van de Octavia kenmerkt zich in de eerste plaats van een 30 mm grotere bodemspeling. Verder krijgt de koper bodem beschermplaten en natuurlijk vierwielaandrijving (Haldex systeem). De huidige generatie Octavia is inmiddels in het midden van zijn verkoopcarrière beland maar probeert kraakvers over te komen door dubbele koplampen, een grotere grille, een technologische upgrade van het multimediasysteem met een nieuw 9,2-inch touch screen, geavanceerde assistentiesystemen (automatische noodstop, adaptieve cruise controle) en last but not least een hogere kwaliteit interieurmaterialen.

Is het wat?

Skoda geeft de Scout uitvoering van de Octavia traditiegetrouw een royale uitrusting mee. Naast het in de vorige alinea genoemde multimediasysteem met navigatiefunctie, kan de koper rekenen op verwarmbare voorstoelen en lichtmetalen 17 inch velgen. Andere lekkernijen zijn echter optioneel, zoals een achteruitrijdcamera of LED koplampen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe rij hulpsystemen. Omgerekend kost de Scout behandeling ruim 3 mille extra. Omdat ook vierwielaandrijving bij het pakket is inbegrepen, is dat een fair bedrag. Een handgeschakelde 6-bak is als vanouds standaard, maar nieuw is dus de optionele 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling.

Skoda levert ook een 184 pk variant van de 2.0 TDI dieselmotor, maar die is zijn meerprijs eigenlijk niet waard. Het is een prima motor, maar met 150 pk komt de Octavia Scout ook prima uit de voeten, dus waarom zou je bijbetalen? Qua geluidsproductie en trillingafwezigheid is het geen topper, maar de 2.0 TDI krachtbron is wel lekker zuinig en dus schoon.

In vergelijking met de gewone Octavia (Combi) rijdt de Octavia uitvoering als gevolg van zijn verhoogde onderstel iets minder dynamische. De carrosserie beweegt wat meer en dus is er een grotere neiging tot overhellen. Maar van onoverkomelijke problemen is geen sprake: het weggedrag is nog steeds van een goed niveau. Wel is de rij ervaring wat afstandelijk. Een meer communicatieve besturing zou welkom zijn.

De nieuwe automatische transmissie is een genot in de stad, is goed bij de les en moedigt aan tot een rustige rijstijl. De samenwerking met de 150 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor is voorbeeldig, want die geeft al bij 1.750 toeren zijn maximale koppel van 340 Nm af. Het trekgewicht bedraagt 2.000 kilo. Wel zou de dieselmotor wat meer discreet mogen zijn. Tijdens het accelereren gromt hij nogal en bij ongeveer 1.500 toeren is hij niet vibratievrij. Wie discrete rust prefereert, kan beter de 1.8 TSI uitvoering (180 pk) nemen.

Skoda laat het bij de Octavia Scout niet alleen bij een avontuurlijk ogende verpakking. De combinatie van een efficiënt vierwielaandrijving, een grotere bodemvrijheid (30 mm) en royalere hellinghoeken maken hem een stuk meer veelzijdig. Het 4×4 systeem kan weliswaar niet manueel worden ingeschakeld door de bestuurder, maar biedt wel veel gemak op ruige paden. Dat maakt hem (bijna) uniek in zijn klasse. De concurrentie komt eigenlijk alleen uit eigen huis (Volkswagen Groep) in de vorm van de Seat Leon X-Perience (royaler uitgerust maar met maximaal 1.470 liter bagageruimte een slag kleiner) en de Volkswagen Golf Alltrack. De laatste is er echter alleen met 184 pk en mede daardoor een stuk duurder. Bovendien is ook zijn kofferbak minder ruim (1.620 liter).

90%
90%
Awesome

De Skoda Octavia Scout biedt een veilige en ruime ambiance voor zijn inzittenden. Hij kan met vele soorten ondergrond overweg zonder dat er op asfalt veel water bij de wijn gedaan hoeft te worden. Als bonus krijg je ook nog eens een vechtersuitstraling. In vergelijking met de schaarse concurrentie is de prijs beslist aantrekkelijk. De nieuwe automatische transmissie vergroot de probleemloze rijeigenschappen van de Octavia Scout. Enige smet op het blazoen is het dieselgeluid.

  • 9
  • User Ratings (10 Votes)
    5.6

Comments are closed.