Citroën C4 Aircross Adieu

0

PSA heeft vorige maand de productie van haar SUV duo Citroën C4 Aircross en Peugeot 4008 laten stopzetten. Een beslissing waar vermoedelijk niemand een traan om zal laten. Toch staan beide modellen symbool voor een memorabel tijdperk.

De C4 Aircross en de 4008 hebben 5 jaar deel uitgemaakt van het verkoopgamma van Citroën respectievelijk Peugeot. Beiden waren gebaseerd op de ASX van Mitsubishi en werden gemaakt in Japan. PSA zocht samenwerking met deze Japanse collega op een moment dat zij er zelf zwak voorstond en blijkbaar geïntimideerd was door het vruchtbare succes dan landgenoot Renault met haar alliantiepartner had.

In 2012 was het al duidelijk dat cross-overs annex SUV modellen rijzende sterren waren in autoland. PSA kon daar met haar eigen repertoire niet direct op inspelen. Daarom werd een beroep gedaan op Mitsubishi. De Franse vertaling van de vorige generatie Outlander (in de Citroën C-Crosser en Peugeot 4007) was niet onaardig, ook omdat men zelf voor een gecultiveerde dieselmotor zorgde, maar de timide C4 Aircross en de 4008 maakten veel minder indruk.

De Nederlandse importeur van Peugeot is er niet eens aan begonnen om de 4008 in het verkoopgamma op te nemen. Het model zat te dicht op de 3008. Weliswaar was het ASX derivaat verkrijgbaar met vierwielaandrijving, maar dat heeft in het vlakke Nederland minder meerwaarde dan in Frankrijk. Daar werden in 5 jaar tijd afgerond 7.250 exemplaren van de 4008 verkocht.

De Citroën C4 Aircross schopte het aldaar tot iets meer dan 26.000 verkopen. Deze Mitsubishi variant werd wel in Nederland aangeboden, als een soort wanhoopspoging om nog enigszins een deuntje mee te kunnen blazen in het SUV segment (de C3 Picasso, C4 Picasso en DS 5 waren uit heel ander hout gesneden). Maar de C4 Aircross heeft bij ons nooit zijn imago van winkeldochter van zich af kunnen schudden. In 2015, het laatste verkoopjaar, gingen slechts 65 exemplaren over de toonbank. Waarschijnlijk kwam dit door het schizofrene karakter van het model: merkfans liepen er met een grote boog omheen en diegenen die in de markt waren voor een in Japan gebouwde SUV, deden liever direct zaken met Mitsubishi.

Met de productiestop sluit PSA een tijdperk af. 5 jaar geleden moest men nog voor hulp aankloppen bij andere spelers in de branche, maar nu hebben de Fransen het initiatief weer. Peugeot heeft inmiddels de tweede generatie 3008 geïntroduceerd; anders dan het originele model een échte SUV (ook al ontbreekt vierwielaandrijving) en bekroond met de ‘Auto van het Jaar 2017’ bokaal . En Citroën zal volgend jaar starten met de verkoop van de C5 Aircross; een iets grotere variant.

Maar daar blijft het niet bij. In plaats van aanbellen bij collega’s, is het nu Opel dat een beroep op PSA doet voor SUV expertise. De genoemde Peugeot 3008 en Citroën C5 Aircross krijgen een Duitse vertaling in de vorm van de Grandland X en voor zijn kleinere broer, de Crossland X heeft Opel de techniek van de nog te introduceren C3 Aircross en de volgende generatie 2008 mogen gebruiken. In plaats van ‘volger’ is PSA daardoor getransformeerd tot ‘leider’ in het SUV segment. Zou de Franse economie als geheel zich ook zo kunnen vernieuwen?

Reageren is niet mogelijk.