In detail: Skoda Karoq

0

Oneerbiedig zou je de nieuwe Karoq een te heet gewassen Kodiaq kunnen noemen. Of een Tsjechische Seat Ateca dan wel Volkswagen Tiguan. Feit is dat de Karoq alles in zich heeft om een verkooptopper te worden voor Skoda.

De Karoq vervangt de Yeti. Van dit model neemt hij de achterbank over die je volledig uit het interieur kan halen om de laadruimte te kunnen vergroten tot maar liefst 1.810 liter. Dan kan je meer spullen in de Skoda vervoeren dat een BMW rijder in zijn X5. De achterklep laat zich tegen meerprijs elektrisch openen en sluiten.

Skoda rust de Karoq tegen meerprijs uit met zijn Varioflex stoelsysteem. Dit betekent dat ook deze nieuwe SUV van het Tsjechische merk over 3 losse achterstoelen beschikt. Die zijn, zoals je in de vorige alinea hebt kunnen lezen geheel te verwijderen, maar ook verschuifbaar. De bagageruimte is standaard 521 liter groot. Dat is 11 liter meer dan in de Ateca past. Wie de leuningen van de achterstoelen omklapt, kan 1.630 liter aan spullen vervoeren (wie geen Varioflex stoelsysteem bestelt, krijgt een bank achterin, maar die is uiteraard ook omklapbaar). Mét de verschuifbare achterstoelen kan de bagageruimte worden vergroot tot 588 liter. Wie voor extra bewegingsvrijheid op de tweede zit rij kiest, reduceert het laadruim dan tot 421 liter. Met de 3 zetels verwijderd is er zoals gezegd 1.810 liter voorhanden, oftewel 180 liter meer dan bij de basisversie met bank.

Anders dan in de Kodiaq is er in de Karoq (4,38 x 1,84 x 1,61 meter) geen plek voor een 3e rij zitplaatsen. De Yeti opvolger is dus strikt 5-persoons. De Karoq oogt een stuk chiquer dan zijn voorganger (vandaar de naamsverandering), minder speels en frivool maar serieuzer. Skoda denkt zo een bredere doelgroep te kunnen aanspreken.

Net als de Kodiaq (4,70 meter) is de Karoq gebaseerd op het MQB platform van de Volkswagen Groep. Volkswagen gebruikt deze bodemplaat voor de (4,49 meter) en Seat voor de Ateca (4,34 meter). De wielbasis van de Karoq is 2,64 meter (2,63 meter voor de vierwiel aangedreven varianten) en daarmee identiek aan die van de Seat. Standaard wordt de Karoq geleverd met stalen 16-inch velgen. Lichtmetaal is tegen meerprijs beschikbaar in de maten 17, 18, en 19 inch.

Het uiterlijk van de Karoq is geen enorme verrassing te noemen, maar dat lag ook niet in de lijn der verwachting. Met zijn scherpe vouwen past de Karoq goed bij de rest van het actuele Skoda gamma. De grille knipoogt met zijn verticale spijlen naar het front van grotere broer Kodiaq. De uit 2 delen bestaande verlichting zagen we al op deze SUV en in een andere vorm op de gelifte Octavia. De LED achterlichten zijn in de merkkarakteristieke C vorm gegoten.

Nieuw voor Skoda is het digitale instrumentarium dat 2 jaar geleden debuteerde in de Audi TT en inmiddels ook verkrijgbaar is in onder andere de gelift Volkswagen Golf. Het multimedia systeem met Gesture Control kennen we al uit de Kodiaq. De rest van de uitrusting staat op hetzelfde niveau: automatische noodremhulp met voetgangerdetectie (Emergency Assist), verkeersbordherkenning, adaptieve cruise controle, Blind Spot Assist, Lane Assist en Front Assist.

Andere uitrustingkenmerken zijn (afhankelijk van de gekozen uitvoering) een draadloos laadsysteem voor de telefoon, een SOS belsysteem, volledige LED verlichting en een wifi hotspot. Hoe die uitvoeringen van de Karoq gaan heten, zegt de importeur nog niet. De fabrikant kondigt alleen de Ambition aan, waaruit kan worden afgeleid dat er wordt vastgehouden aan de bekende opbouw van het leveringsprogramma, waarbij de basisuitvoering Active heet en het topmodel als Style door het leven gaat.

Onder de kap komen wij de bekende motoren van de Volkswagen Groep tegen. Nagelnieuw is de 1.5 TSI met cilinderuitschakeling en 150 pk / 250 Nm. De basis van het gamma wordt gevormd door de 115 pk / 200 Nm sterke 1.0 TSI driecilinder. De Karoq is hiermee in staat om in 10,6 seconden naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid van de 1.0 TSI uitvoering bedraagt 187 km/u en als gemiddeld verbruik geeft Skoda 5,2 liter/100 km op. Ter vergelijking: voor de 1.5 TSI zijn de cijfers 8,4 seconden, 204 km/u en 5,1 liter.

Uit het dieselschap haalt Skoda de 1.6 TDI en de 2,0 liter variant. De eerste is 115 pk / 250 sterk en heeft een gemiddeld verbruik van 4,5 liter/100 km. In 10,7 tellen tik je er de 100 km/u mee aan terwijl de topsnelheid 188 km/u bedraagt. De 2,0 liter diesel is er om te beginnen in 150 pk / 340 Nm configuratie. Die verbruikt gemiddeld 4,4 liter, zit in 8,9 seconden op 100 km/u en stopt pas bij 207 km/u met versnellen. Voor wie dit niet genoeg is, is er de 190 pk / 400 Nm sterke 2.0 TDI. Dat is de enige Karoq variant met vierwielaandrijving. Accelereren naar 100 km/u geschiedt in 7,8 tellen en de topsnelheid bedraagt 211 km/u. Volgens Skoda zou een gemiddeld verbruik van 5,3 liter/100 km haalbaar moeten zijn.

Standaard worden dus alleen de voorwielen aangedreven, maar op de sterkste 2.0 TDI krijg je vierwielaandrijving. Dat is ook de enige motor die met de 7-traps DSG automaat kan worden geleverd. De 1.5 TSI en de 2.0 TDI (beide varianten) zijn leverbaar met Dynamic Chassis Control, waarmee het onderstel van de Karoq in de standen Normal, Sport, Eco, Individual en (bij de 4×4 versie) Snow te zetten valt. Skoda start in het najaar met de verkoop van de Karoq. Reken op een instapprijs rond de 24.500 euro.

Reageren is niet mogelijk.