Skoda Karoq Live

0

De gewone persfoto’s van de nieuwe Karoq heb je al kunnen zien op Autointernationaal.nl , maar hier zijn een serie live beelden van de nieuwe Tsjechische SUV die onder de Kodiaq een plaats krijgt in het gamma van Skoda.

Het 122 jaar oude Skoda bouwt al lang geen archaïsche modellen tegen bodemprijzen meer. Je krijgt nog steeds waar voor je geld, maar dan met techniek van Volkswagen. Dat maakt Skoda tot het intelligente alternatief voor de duurdere modellen van het moederbedrijf. Wel zijn het steevast auto’s met een koele, nuchtere uitstraling die je eerder met je hoofd koopt, dan met je hart.

De Karoq voldoet ook aan deze criteria. Weliswaar stralen SUV modellen meer ‘emotie’ uit dan hatchbacks en combi’s, maar de nieuwe Skoda is feitelijk een variatie op het Seat Ateca (en Volkswagen Tiguan) thema. Stilistisch verzet de Karoq geen enkel baken, en ook de motoren, transmissies en multimediasystemen zijn bekende kost. Maar Skoda zal deze mix van eigenschappen tegen een veel scherpere prijs aanbieden. Autointernationaal.nl sluit niet uit de Karoq in Nederland een instaptarief krijgt onder de 25 mille. Daarmee wordt de Skoda minimaal 1.700 euro goedkoper dan de identiek gemotoriseerde Ateca.

Inmiddels is de Kodiaq een groot succes. De levertijd bedraagt nu circa 6 maanden, hetgeen betekent dat wie komende zomer zijn bestelling plaatst, de SUV pas begin 2018 geleverd krijgt. De Karoq kan de druk op de Kodiaq ketel enigszins verlichten. Het model is een prima alternatief door diegenen die niet zitten te wachten op een derde rij zetels en/of een exceptioneel grote bagageruimte.

Op afzienbare termijn, maar dat kan wel 2019 worden, volgt er nog een derde SUV model. Die komt onder de Karoq in het gamma en is bestemd voor het B segment, net als de aanstaande Seat Arona. De SUV is tegenwoordig het carrosserietype met het grootste verkoopgroei potentieel en daar wil Skoda graag meer dan één graantje van meepikken. Het merk heeft tegenwoordig een heel breed gamma en is nu qua aanbod een volwaardig alternatief voor de grote volumefabrikante. Dus het is logisch dat de Tsjechen met een eigen alternatief voor de Nissan Juke, Peugeot 2008 en Renault Captur willen komen.

De Karoq arriveert aanstaand najaar in de showrooms. Hij is net zoals de Kodiaq gebaseerd op het modulaire MQB platform van de Volkswagen Groep, dat ook onder de eerder genoemde Tiguan en Seat Ateca is te vinden. De B segment SUV van Skoda krijg de ingekorte MQB-A0 bodemplaat, dat eerder dit jaar debuteerde onder de Seat Ibiza. Kenmerken zijn een relatief brede bouw, bovengemiddeld veel ruimte, een acceptabel gewicht en opvallend volwassen rijeigenschappen. Hoe de compacte SUV gaat heten is nog niet bekend, wel dat de naam gaat beginnen met de letter ‘K’ en zal eindigen op ‘q’. Net als de Kodiaq en de Karoq.

Skoda gaat het MQB-AO platform ook gebruiken voor de volgende generatie Fabia en Rapid. Het laatste model is momenteel een meetje het zorgenkindje van de Tsjechen omdat de verkopen met name in West Europa tegenvallen en de testrecensies nogal zuur zijn. Maar met het nieuwe platform wordt de tweede generatie Rapid afgerond een decimeter breder. Daarmee wordt in ieder geval één kritiek punt opgelost, namelijk dat het model dat zich in het C segment probeert te manifesteren een te smal interieur heeft, en alleen al om die reden een ‘goedkope’ indruk maakt.

De nieuwe Rapid wordt dus een slag breder (reken op 1,80 meter), maar de lengte (nu 4,30 meter) blijft vrijwel ongewijzigd. Met die carrosserieproporties ontstaat er een volwaardig alternatief voor de Volkswagen Golf (4,26 x 1,79 meter). En zal er met veel minder voorbehoud gesproken kunnen worden van een C segment model. Tegelijkertijd zal de volgende generatie Octavia opnieuw groeien, om niet uit beeld te raken als alternatief voor echte D segment modellen. Met evenveel enthousiasme laat Skoda de nieuwe Superb (die overigens niet voor 2022 verwacht wordt) groeien tot boven Volkswagen Arteon niveau. Daarmee willen de Tsjechen de aanval op met name de Volvo S90/V90 gaan openen, oftewel het A segment.

Vanaf de andere kant van het spectrum valt er minder goed nieuws te melden over de Citigo. Dit model krijgt namelijk geen opvolger. De Citigo heeft zich anders dan de Up bij Volkswagen nooit kunnen ontwikkelen tot een dominant model binnen het gamma. In de eerste 4 maanden van dit jaar was het verkoopaandeel slechts 11 procent met een dalende tendens. Het verkoopaandeel van de Up bedraagt afgerond het dubbele. Omdat Skoda verwacht dat het A segment de komende jaren aan belang zal inleveren, wordt er dus geen geld meer geïnvesteerd in een opvolger. Wat moederbedrijf Volkswagen zal doen nu de Tsjechen afhaken, is nog niet bekend, maar het is wel duidelijk dat zij geen haast heeft met het ontwikkelen van een tweede generatie Up. Het huidige model scoort nog steeds prima in vergelijkingstests en de GTI versie komt pas volgend jaar op de markt.

Skoda is op koers om dit jaar een recordaantal van 1,2 miljoen auto’s te verkopen. Het merk is nu actief op 102 markten en in 2025 moet dat 120 landen zijn. Op korte termijn zal er gestart worden met verkoop in Singapore, Iran en Zuid Korea. De knoop met betrekking tot de Amerikaanse markt zal 7 à 10 maanden worden doorgehakt. Skoda heeft nu nog haar handen vol aan uitbreiding elders, maar merkchef Bernhard Maier (4e en 6e foto) erkent dat een groot volumemerk op de lange termijn niet om ’s werelds op één na grootste afzetmarkt heen kan. De Tsjechen willen in 2025 hun verkopen ten opzichte van 2015 in ieder geval verdubbelen. Hoewel Europa niet evenredig mee zal groeien, betekent deze ambitie dat er voor onze regio rekening gehouden moet worden met 6,5 à 7,0 procent marktaandeel. Daarmee passeert Skoda rivalen als Ford, Opel en Peugeot.

Laat Maier afzetgroei prevaleren boven winstgroei? Nee. Vorig jaar steeg de gemiddelde transactie waarde in de showrooms met 700 euro ten opzichte van 2015. Daarmee bevindt Skoda zich op het niveau van het eerder genoemde Peugeot. Moederbedrijf Volkswagen is trots op de progressie die haar dochter maakt, in de geruststellende wetenschap dat slechts 1 procent van de klanten van het Tsjechische merk voorheen in een model met VW logo reed. Skoda weet dus te groeien ten kosten van externe concurrentie, en zo hoort het ook. De reputatie van het merk wordt gestaag beter, met als gevolg dat de voorspelde inruilwaarde van de Karoq en Kodiaq zich bijna op het niveau van de Tiguan bevindt, en gelijk is aan die van de Peugeot modellen 3008 en 5008.

Skoda kan het verkoopgevecht op de Europese automarkt ‘heuvel af’ voeren omdat de loonkosten in eigen land slechts een derde van die in Duitsland, de bakermat van Volkswagen, bedragen. Niet voor niets produceren ook PSA (samen met Toyota) en Hyundai veel auto’s in Tsjechië. Natuurlijk wordt er ook geld bespaard met minder florissante plasticsoorten en net iets eenvoudigere technische oplossingen, maar dat gaat niet ten koste van de betrouwbaarheid. Die is vergelijkbaar met die van Volkswagen, zo blijkt uit diverse consumentenonderzoeken.

De gunstige kostenstructuur van Skoda doet wonderen voor de winstgevendheid. Vorig jaar werd een recordmarge van 8,7 procent gerealiseerd. Daarmee werd zelfs premiumzuster Audi (8,2 procent), dat veel duurdere auto’s verkoopt, afgetroefd. En in het eerste kwartaal van 2017 steeg de winstmarge verder naar 9,5 procent. Het is nu zaak die uitstekende cijfers vast te houden als de komende jaren de overstap zal worden gemaakt richting (deels)elektrische auto’s. In 2019 bijt een stekkerhybride uitvoering van de Superb de spits af en Skoda wil in 2025 een kwart van haar verkopen realiseren met modellen waar (ook) een elektromotor in zit. Gelukkig heeft moederbedrijf Volkswagen hiervoor een nieuw, modulair platform ontwikkeld. Dat kunnen de Tsjechen zó gaan gebruiken om in eigen land een nieuwe generatie elektrische auto’s te gaan bouwen, uiteraard tegen traditioneel lage loonkosten.

Ja, Skoda heeft zijn zaken goed voor elkaar op de automarkt. De Karoq moet de komende jaren voor groei gaan zorgen. Naast de hier getoonde doordeweekse uitvoering, werkt Skoda ook aan een sportieve variant die mogelijk het RS label krijgt. Verder kunnen we een extra stoere Scout afgeleide verwachten en, om liefhebbers van schapen in wolfskleren te biedenen, een Sportline uitvoering. Een soort Seat Ateca FR, maar dan een paar duizend euro goedkoper.

Reageren is niet mogelijk.