Skoda plaagt met Karoq

0

Van de Karoq, het kleinere broertje van de Kodiaq, hadden we tot nu toe alleen wat foto’s met nog veel camouflage gezien. Nu toont Skoda ook een reeks details.

Plagen, heet dat. Mondjesmaat informatie en beelden ‘lossen’: daarmee proberen autofabrikanten nog vóór de echte onthulling van de auto (die gepland staat voor 18 mei) toch al zo veel mogelijk media-aandacht te genereren. Internet leent zich er uitstekend voor en bij Skoda hebben ze er een echte specialiteit van gemaakt.

Behalve een donkere foto van het front van de auto, dat sterk op de voorzijde van de grotere Kodiaq lijkt, mogen wij van Skoda nu ook de lichtblokken en een paar interieurcomponenten zien. Echt veel wijzer worden we daar natuurlijk niet van, maar de Tsjechen melden wel dat de Karoq meerprijs verkrijgbaar zal zijn met een zogeheten VarioFlex achterbank. Die is verschuifbaar, waardoor je de inhoud van de kofferruimte kan laten variëren tussen 479 en 588 liter. Door de 3 achterzetels volledig te verwijderen, wat ook apart kan, vergroot je het laadvolume desgewenst zelfs tot 1.810 liter.

Met dit literscala is de 4,38 meter lange Karoq zijn technische evenknie Seat Ateca de baas. De Tsjech wordt met respectievelijk 1,85 en 1,61 meter ook wat breder en hoger dan de Spanjaard (4,35 x 1,84 x 1,60). Dit zustermodel biedt namelijk maximaal 1.604 liter laadruimte. Maar als u bij de Skoda niet investeert in de VarioFlex achterbank, dan wint de Seat: daarin kan ‘altijd’ voor 510 liter aan bagage worden meegenomen. En vind je het verwijderen van de achterstoelen bij de Karoq te omslachtig, dan ligt de limiet bij 1.630 liter kofferruimte.


LED techniek voor de koplampen is een optie, maar achter is die standaard. Er zullen 5 motoren beschikbaar komen voor de Karoq, met vermogens van 115 pk voor de compacte 1.0 TSI (benzine) en 1.6 TDI (diesel) tot 190 pk voor de krachtigste 2.0 TDI. Daar tussenin bevinden zich 2 motoren met 150 pk (de 1.5 TSI met cilinderuitschakeling) en de basisversie van de 2.0 TDI). Vierwielaandrijving behoort bij deze uitvoeringen tot de mogelijkheden en is op de krachtigste diesel zelfs standaard. Dat geldt ook voor de 7-traps DSG automaat. Voor de 4×4 versies is ook een terreinmodus (met 18 centimeter bodemvrijheid) leverbaar, voor als u écht op avontuur wilt.

De Karoq is min of meer de opvolger van de uit 2009 stammende Yeti. Deze SUV heeft Skoda geen windeieren gelegd, vooral omdat het een erg praktische auto was, maar hij had zijn uiterlijk een beetje tegen. Daar kon de facelift, waarbij het front werd strak getrokken, niet veel aan veranderen. Het gevolg was dat de Yeti weliswaar goed verkocht, maar dat men in Tsjechië altijd het knagende gevoel had dat het nog beter had gekund.

De fout van een té eigenzinnig design wil Skoda bij de Karoq niet maken. Het SUV segment waarin het model gaat opereren is de laatste 10 jaar met 430 procent in omvang gegroeid en de Tsjechen willen een flinke taartpunt bemachtigen, ook omdat de populariteit van dit soort auto’s blijft toenemen. De Karoq arriveert in november bij de dealer. Vanaf 2018 zal de Skoda ook leverbaar zijn het een digitaal instrumentarium à la Audi en Volkswagen. Het 9,2-inch grote touch screen voor bij het infomediasysteem is direct vanaf de verkoopstart beschikbaar.

Comments are closed.