Skoda Karoq krijgt digitaal instrumentarium

0

Skoda luidt het einde van de analoge cockpit in. De nieuwe SUV van de Volkswagen dochter, de Karoq, zal daarbij het voortouw nemen. Dit model zal als eerste Skoda leverbaar worden met een digitaal instrumentenpaneel. Op de IAA autoshow van Frankfurt kunnen wij er kennis mee maken.

Bij het nieuwe digitale display van de Karoq kan de bestuurder kiezen uit 4 verschillende lay-outs. Beschikbaar zijn de smaken ‘Klassiek’, ‘Digital’, ‘Infoprofiel’ en ‘Gereduceerd’. Daarnaast kan de bestuurder in het interactieve scherm van het zogeheten MIB systeem (Modulären Infotainment Baukastens) met een scroll knop voor een verdere individuele afstelling van zijn Tsjechische SUV zorgen. Zo kan er gekozen worden uit diverse formaten van de virtuele toetsen.

Skoda laat weten dat de informatie van de geluidsinstallatie, de telefoon, de assistentie systemen of de status van de Karoq rechts, links of centraal op het digitale instrumentarium afgebeeld kan worden. Het is nog niet bekend wat de optie gaat kosten.

Qua assistentie systemen wordt de Karoq in ieder geval leverbaar met een frontradar in combinatie met een noodremfunctie voor in de stad (inclusief voetgangersherkenning) en een spoorwissel / dode hoek / inparkeer hulp. Adaptieve cruise controle behoort ook tot de mogelijkheden. Tot een tempo van 210 km/u houdt de Skoda dan automatisch afstand tot zijn voorligger. Daarmee is op een laag niveau autonoom rijden mogelijk.

In de vorm van Skoda Care gaat het Tsjechische automerk zijn eigen eCall systeem aanbieden. Die schakelt automatisch de nooddiensten in zodra er een crash plaatsvindt. Maar de inzittenden kunnen via een SOS knop in de dakhemel ook zelf om hulp vragen. Per GPS wordt dan de locatie van de Karoq aan de noodcentrale doorgegeven.

Skoda gaat de Karoq in eerste instantie leveren in de uitrustingniveaus Ambition en Style. Later volgt een goedkopere Active versie. Doordat er begonnen wordt met het tweede uitrustingniveau is het instaptarief (tijdelijk) hoger dan verwacht. Reken op een prijs van 29.990 euro. Je krijgt dan de 115 pk sterke Karoq 1.0 TSI. Ter vergelijking: de vrijwel identieke Seat Ateca kost met deze motor en het tweede uitrustingniveau (Style) 30.045 euro.

Dat de Karoq in eerste instantie nog niet leverbaar zal zijn in Active basisuitvoering, heeft te maken met de krappe productiecapaciteit in de fabriek waar de Skoda samen met het Spaanse zustermodel van de band loopt. De Tsjechen bouwen in de faciliteit ook de populaire Kodiaq. Daardoor zijn reeds lange levertijden ontstaan. Skoda wil de goden niet onnodig verder verzoeken en zal de Active basisversie pas in stelling brengen als de levertijden tot normale proporties zijn gedaald.

Comments are closed.