Nieuwstelex

0

+++ De Nederlandse chipfabrikant NXP gaat samenwerken met de Chinese zoekmachine Baidu op het gebied van AUTONOOM rijdende auto’s. NXP is de grootste fabrikant van semi-conductors voor autotoepassingen ter wereld. Het bedrijf stapt in het Apollo platform dat door de Chinese concurrent van Google is opgestart voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. NXP, gevestigd in Eindhoven en vroeger onderdeel van Philips, levert aan Apollo halfgeleiderproducten, radartechnologie, beveiligde slimme verbindingen, sensortechnologie en andere geavanceerde technologieën die met auto’s en autonoom rijden te maken hebben, zo bericht Automobiel Management. Overigens heeft Apollo al een andere Nederlandse partner: navigatiespecialist TomTom die kaarten ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s. Uit de autowereld horen ook Daimler en Ford tot de participanten in Apollo. +++

+++ In de hoofdstad van CHINA staan, volgens de stand van eind november, 112.600 oplaadpalen voor elektrische auto’s. Dat heeft de gemeentelijke commissie voor stadsmanagement tegen het Chinese persbureau Xinhua gezegd. Als bestuurders van elektrische voertuigen de zesde ring van de stad binnenrijden, kunnen ze binnen een straal van 5 kilometer een laadpunt vinden. Het duurt ongeveer 1 uur om een auto op te laden en de kosten bedragen minder dan 40 yuan (ongeveer 5 euro). De stad heeft ook een app gemaakt waarop informatie is te vinden over de laadpalen en waarmee mobiel betaald kan worden. In het kader van het 13de 5-jarenplan van China (2016-2020) bouwt het land een landelijk netwerk van oplaadstations om te voldoen aan de vraag om 5 miljoen elektrische voertuigen te kunnen opladen in 2020. In de grote steden moet het vervuilingprobleem (deels) opgelost worden met elektrische auto’s. Vanaf 2019 moeten fabrikanten die meer dan 30.000 auto’s per jaar maken of importeren 10 procent van hun afzet van een elektromotor voorzien. In de metropool Shenzen worden in het kader van het milieubeleid de komende jaren 16.000 elektrische bussen ingezet. Van de 112.600 laadpunten die Peking telt, zijn er 80.800 particulier en 31.800 openbaar, zo maakte de Beijing Municipal Administration Commission via staatspersbureau Xinhua bekend. Ongeveer een tiende hiervan is vernieuwd, omdat ze met oude standaarden en verouderde hardware werkten. Chinezen die in de hoofdstad elektrisch rijden moeten elke 5 kilometer een laadplek kunnen vinden. Om de Chinese cijfers in perspectief te plaatsen: Nederland telt volgens de laatste cijfers zo’n 32.000 (semi)openbare laadplekken, 750 snelladers en naar schatting 75.000 particuliere laadplekken. Deze voorzien 20.000 volledig elektrische auto’s en een kleine 100.000 stekkerhybride modellen van stroom. Bovenstaande cijfers zijn ook iets ambitieuzer dan die van bijvoorbeeld Volkswagen Amerika, dat heeft toegezegd per juni 2019 over de gehele VS 2.800 laadpunten te plaatsen. Dat klinkt als een aardig aantal, maar het komt neer op 56 stuks per staat. In een land met 330 miljoen inwoners. Maar dat is één particuliere aanbieder, waar in China de gehele staatsmachine achter de inspanningen staat. +++

+++ DAIMLER haalt er weer een autotak bij in haar streven om een zo groot mogelijk pakket mobiliteitsdiensten te kunnen bieden. Dit keer hebben de Duitsers via Daimler Mobility Services een belang van 50 procent gekocht in het Franse Chauffeur Privé, een bedrijf dat chauffeursdiensten aanbiedt in 15 Europese landen en daarmee naar eigen zeggen met zo’n 18.000 chauffeurs 1,5 miljoen klanten bedient. Chauffeur Privé is in 2011 opgericht met nog geen 1.000 chauffeurs en heeft sindsdien een sterke expansie doorgemaakt. Daimler kocht de aandelen van risico-investeerder Xange Capital en de oprichters van het bedrijf. Daimler heeft tegelijk de intentie uitgesproken om Chauffeur Privé in 2019 geheel over te nemen. Financiële details over de acquisitie zijn niet bekend gemaakt. Op het gebied van de nieuwe mobiliteit heeft Daimler al de autodelen specialist Car2go, autoverhuurder Mytaxi en het mobiliteitsplatform Moovel in huis. Een aantal van die activiteiten worden niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten aangeboden. +++

+++ Niet Tesla, toch het lievelingetje van alles wat er op Wall Street rond loopt. Ook niet General Motors, dat vanwege het succes van topvrouw Mary Barry ook weer terug is in de gunst. Nee, de beste beursprestatie van 2017 komt voor rekening van FERRARI . De aan de beurzen van Milaan en New York genoteerde (en om fiscale redenen formeel in Amsterdam gevestigde) sportwagenbouwer kon de koers tussen 1 januari en deze laatste week van het jaar met 80 procent opvoeren. Eerder dit najaar stond Ferrari met een koers van ruim boven de 100 euro zelfs op een koerswinst van meer dan 100 procent maar sindsdien is de stemming wat omgeslagen, zo meldt Automobiel Management. Ferrari verslaat met die prestatie met grote voorsprong Tesla dat met nogal wat pieken en dalen uiteindelijk op een alleszins bewonderenswaardige koerswinst van 44 procent is uitgekomen. General Motors zag de koers in de loop van 2017 met 19 procent stijgen terwijl aartsrivaal Ford onder leiding van de nieuwe CEO Jim Hackett juist een verlies van 1 procent moet noteren. +++

+++ De autowereld is, althans voor sommigen, nog altijd een LUCRATIEVE BUSINESS . De Bloomberg Billionairs Index van eind dit jaar vermeldt in ieder geval een aantal superrijken die hun geld hebben verdiend of soms gewoon verkregen uit autobedrijven of toeleveranciers. Hoogst genoteerde autorijke is George Schaeffler die de meerderheid in handen heeft van de gelijknamige Duitse toeleverancier en van bandenfabrikant Continental. Hij staat met een geschat vermogen van 24 miljard dollar op de 33e plaats. Vlak onder hem, op 36, staat Suzanne Klatten die als mede-erfgename van BMW een vermogen van 23 miljard dollar heeft. Haar jongere broer Stefan Quandt is met 20,7 miljard dollar iets minder waard maar toch goed voor een 42e notering. De 3 Duitsers zijn in ieder geval nog altijd een stuk welvarender dan Elon Musk, grondlegger en grootaandeelhouder van Tesla die in de boeken staat voor 20 miljard dollar en daarmee de 46e plaats inneemt. Verder vinden we op plek 66 Pallonji Mistry wiens belang in de Indiase Tata holding, eigenaar van Tata Motors en dus ook van Jaguar Land Rover, 17 miljard dollar waard is. De lijst wordt dagelijks door persdienst Bloomberg samengesteld aan de hand van de beurskoersen van de ondernemingen waar de miljardairs meestal deels eigenaar van zijn. +++

+++ Tegen 2030 zal de zogeheten ROBOTTAXI een daling van de wereldwijde autoverkoop in de orde van 32 procent teweegbrengen. Een Duits onderzoeksbureau, Roland Berger, is daar absoluut van overtuigd. De reden? De robottaxi wordt de komende jaren onvermijdelijk. Olivier Hanoulle, hoofdanalist bij Roland Berger, verklaart de ontwikkeling als volgt: “Een auto bezitten om 20 minuten per dag mee te rijden, is eigenlijk heiligschennis. Er zal een klik komen wanneer de klanten beseffen dat ze genoeg alternatieven hebben voor het bezit van een auto. Vandaag is dat nog niet het geval. Maar morgen, door de komst van de robottaxi’s, zal dat gegeven helemaal anders zijn”. De expert ondersteunt zijn redenering door uit te leggen dat elektrische zelfrijdende auto’s die ontworpen zijn voor transport van personen 4 keer minder duur zijn dan een taxi. De vlootbeheerders hebben immers geen lonen te betalen aan hun chauffeurs. Dankzij deze voertuigen kunnen de fabrikanten ook goede zaken doen. Het onderzoeksbureau stelt dat de winst van de auto-industrie sterk zal toenemen: van 330 miljard euro in 2015 naar 550 miljard euro in 2030, waarvan 40 procent afkomstig van de robottaxi’s. Dit maakt het begrijpelijk waarom de autofabrikanten samenwerkingsverbanden aangaan met bedrijven als Google en Uber, of van mobiliteitsdiensten een prioriteit maken in hun toekomststrategie. +++

+++ Elektrische auto’s worden vaak zo snel mogelijk opgeladen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Dit blijkt uit data onderzoek bij 90 procent van alle publieke laadpalen in Nederland. Elektrische voertuigen kunnen beter gespreid over de dag worden opgeladen, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van duurzame energie en het elektriciteitsnet niet overbelasten. Zo’n 30 tot 50 procent van de laadtransacties start tussen 16.00 en 20.00 uur en hebben 75 procent potentieel om SLIM TE LADEN. Als een auto bijvoorbeeld 4 uur aan de lader staat, maar in 1 uur de batterij vollaadt, dan blijven 3 uren onbenut, die ingezet kunnen worden voor slim laden. Dat laatste heeft ook een positief effect op het laden van duurzame energie, omdat er meer tijd is bijvoorbeeld om zon of windenergie te gebruiken. Uit het onderzoek blijkt tevens dat in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht bijna de helft (46 procent) van de auto’s nog volop de potentie heeft om slimmer te laden. In de rest van Nederland heeft 36 procent van de auto’s nog die potentie. Het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam is gedaan in opdracht van G4 gemeenten, Metropool regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E), het Living Lab Smart Charging en ElaadNL. Voor dit onderzoek bundelde de Hogeschool van Amsterdam bijna 2,7 miljoen transacties uit 2016. In 2018 wordt vervolgonderzoek gedaan waarmee het potentieel en de toepassing van slim laden verder wordt onderzocht. Dit moet meer inzicht bieden in hoe elektrische voertuigen beter kunnen rijden op energie uit zon en wind. “In de herfst kan bijvoorbeeld optimaal gebruik worden gemaakt van windenergie in de avond en nacht. Zo kunnen we samen de energietransitie van fossiele naar duurzame energie mogelijk maken”, zegt Harm-Jan Idema van het Living Lab Smart Charging in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ Een TESLA is omgebouwd tot Hesla. Het betreft een exemplaar met een waterstof installatie aan boord. De Hesla is ontwikkeld door Max Holthausen. De naam Hesla is een verwijzing naar de plaats Hoogeveen, Holthausen en het scheikundige element waterstof (H). De onderneming Holthausen Clean Technology levert diverse gassen en geeft een sterke voorkeur aan waterstof. Het waterstofgas dat Holthausen levert wordt uitsluitend geproduceerd met groene energie uit zon en wind. Het bedrijf rijdt al rond in een Hyundai iX35 Fuel Cell en Holthausen heeft verder nog veegwagens op waterstof. Deze Hesla is de nieuwste aanwinst van het bedrijf. Het ombouwen van een elektrische Tesla met accupakket naar een Tesla met brandstofcel kost ongeveer 50.000 euro. Volgens Hesla komt de auto ongeveer 1.000 kilometer ver. Het tanken van waterstof is nog altijd een probleem. Alleen met een goede infrastructuur heeft de energiedrager waterstof kans van slagen. +++

+++ Zo’n 6.000 Zwitserse auto-eigenaren zijn een claim gestart voor een schadevergoeding van VOLKSWAGEN in verband met het dieselschandaal. De Zwitserse claimorganisatie SKS wil ongeveer 15 procent van de aanschafprijs van de dieselwagens vergoed hebben. Volgens SKS waren de auto’s sowieso hoog geprijsd, maar verloren ze na het schandaal nog meer waarde in de occasionmarkt. Ook de lokale importeur voor Volkswagen, AMAG, is het doelwit van de actie. Op de website zegt het concern niet te begrijpen dat SKS een claim indient. Volgens AMAG zijn de prijzen voor dieselauto’s op de markt voor tweedehands auto’s helemaal niet lager. Ook zou AMAG helemaal niet hebben gehandeld met het doel om klanten te misleiden. Volkswagen worstelt nog steeds met de gevolgen van het schandaal dat in 2015 ontstond. Het concern heeft al forse boetes moeten betalen aan toezichthouders, maar in veel landen willen ook particuliere autobezitters een schadevergoeding. +++

Reageren is niet mogelijk.