Peugeot 5008 slaat aanval Volkswagen Tiguan Allspace af

0

De Peugeot 5008 is in korte tijd uitgegroeid tot de referentie in het segment voor 7-persoons SUV modellen. Maar in 2018 moet hij gaan concurreren met de nieuwe Volkswagen Tiguan AllSpace, een 5+2-versie van de populaire Duitser.

Niemand ontsnapt aan de SUV mode. Zelfs geen 7-persoons voertuigen. Voorheen was dit zetelaantal gereserveerd voor minibusjes en MPV modellen. Inmiddels is deze categorie gezinsauto’s geëvolueerd naar meer veelzijdigheid, waar veel fabrikanten door zijn aangetrokken. Peugeot, bijvoorbeeld, die de tweede generatie 5008 een compleet andere jas heeft aangemeten. De ‘Auto van het Jaar 2017 verkiezing’ winnende 3008 effende voor hem het pad. En omdat appels nooit ver van de boom vallen, is de nieuwe 5008 ook een verkoopsucces gebleken. In Nederland weet hij de Skoda Kodiaq (tegen meerprijs ook leverbaar met 7 zitplaatsen) in de verkoopstatistieken duidelijk achter zich te laten. Branchevakblad Automobiel Management gaf de Peugeot de aanmoedigingsprijs ‘Beste nieuwkomer’ in de ‘Zakenauto van het Jaar’ verkiezing.


Voor een merk dat aanwezig is in zo’n beetje alle segmenten, is het opvallend dat Volkswagen nog nooit een SUV met 7 plaatsen geproduceerd heeft. Maar deze lacune in het gamma is sinds kort opgevuld met het debuut van de Tiguan AllSpace, een rugzakvariant van de 5-persoons versie waarvoor in Nederland in 2017 meer dan 5.500 orders werden genoteerd.

De 2 concurrenten zijn op sommige punten goed vergelijkbaar. De eerste is de 5008 net als de Tiguan Allspace een verlengde versie van een bestaand model: de 3008 respectievelijk de gewone Tiguan. Het lengteverschil bedraagt 20 centimeter in het geval van de Peugeot (4,64 meter) en 22 centimeter voor de Volkswagen (4,70 meter). Beide SUV modellen hebben standaard 7 zitplaatsen automatisch beschikbaar zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Skoda Kodiaq. Een derde overeenkomst is dat de uitbouw van de carrosserie een vrij harmonieus eindresultaat heeft.

Maar als wij naar de prijzen kijken, dan zijn er minder overeenkomsten. Instappen in de 5008 kan al voor 33.530 euro. Je krijgt dan de 1.2 PureTech versie met 130 pk in Access tenue. Voor de Tiguan Allspace moet je wat langer doorsparen. Daar begint het 7-persoons feest pas bij 36.950 euro. Voor dit bedrag levert Volkswagen de 1.4 TSI Trend uitvoering met 150 pk en cilinderuitschakeling. Dat klinkt als superieure techniek, maar dat is het niet echt. Zonder cilinderuitschakeling verbruikt de 5008 gemiddeld 5,1 liter benzine per 100 km en de Tiguan Allspace een volle liter meer.

Ook als je naar de duurdere dieselversie kijkt, is de Volkswagen altijd duurder dan de Peugeot. De Tiguan Allspace kost in 190 pk sterke 2.0 TDI Highline uitvoering met 4Motion vierwielaandrijving en automaat 54.390 euro. Bij de 5008 ben je klaar voor 53.000 euro. Je moet dan wel genoegen nemen met 10 pk minder en louter voorwielaandrijving. Anderzijds is de sportieve GT aankleding dan standaard en is zijn dieselmotor minder luidruchtig. Ook is de CO2-uitstoot veel en veel lager: 124 versus 153 gram/km. Dat de Volkswagen een hogere emissiewaarde heeft dan de Peugeot, komt niet alleen door de vierwielaandrijving. De Tiguan Allspace is structureel zo’n 100 kilo zwaarder dan de 5008.

Het is niet verrassend dat de 5008 een veel modernere interieurstijl heeft: een compact stuurwiel, een middenconsole waarvoor inspiratie is opgedaan in de luchtvaartbranche en standaard een digitaal instrumentarium. Bij de Tiguan AllSpace krijg je een zeer klassiek dashboard. Maar die minder originele invalshoek heeft wel enkele voordelen. Zo zijn de (optionele) digitale meters en het beeldscherm groter en is de ergonomie beter. De derde rij stoelen is in beide SUV modellen relatief gemakkelijk toegankelijk, maar genereuzer in de 5008, waar passagiers minder op hoeven te letten om niet hun hoofd of knieën te stoten. Peugeot biedt ook een betere moduleerbaarheid met 3 afzonderlijke stoelen op de tweede rij die kunnen worden opgevouwen en naar voren geschoven kunnen worden. Volkswagen kiest traditioneel voor een bank die in 67:33 verhouding kan worden opgeklapt en verschoven.

De Peugeot 5008 wint de kofferbakvolume ronde. Er kan voor maximaal 1.862 liter bagage in de Volkswagen worden meegenomen. Voorwaarde is dan wel dat je alle achterzetels weg klapt. In de Volkswagen moet dan al na 1.775 liter de achterklep dicht. In 7-zits configuratie is de 5008 echter minder gastvrij voor koffers dan de Tiguan Allspace. Je zal je dan moeten zien te redden met 166 liter bagageruimte, versus 230 liter voor zijn concurrent uit Duitsland. De Tiguan Allspace is ook praktischer. Voorbeelden zijn de handvatten om de rugleuningen terug te klappen en het opbergvak voor de bagageafdekking. Maar toch weet de 5008 zich goed staande te houden. In de opstelling die het vaakst gebruikt zal worden (5 zitplaatsen) biedt hij 700 liter bagageruimte. Vrijwel even veel (702 liter) als de Volkswagen.

Als we gaan rijden, dan komen er duidelijke verschillen tussen beide SUV modellen aan het licht. Volkswagen heeft vanuit het voor het merk karakteristieke pragmatisme gekozen dat een auto als de Tiguan Allspace vooral comfortabel moet zijn. Daar profiteren ook de passagiers op de derde rij van, ondanks dat het daar krapper is. Aan de 5008 kan je merken dat dynamiek Peugeot dierbaar is. De Fransman heeft een stevigere ophanging, maar houdt zijn koetswerk daardoor beter in het gareel. De 5008 laat zich in bochten daardoor beter plaatsen en per saldo betekent dit meer rij plezier voor de bestuurder. Je hebt het gevoel onderweg te zijn met een kleiner voertuig. De Peugeot profiteert ook van een betere wendbaarheid dankzij het lagere gewicht, waardoor hij zoals gezegd ook efficiënter en zuiniger is.

Conclusie

Ouders met haast zullen aan de dynamische 5008 een betere metgezel hebben. Maar de op comfort afgestemde Tiguan AllSpace is toch wat meer veelzijdig. Geeft dat de doorslag? En zorgt dat er voor dat de Volkswagen zijn meerprijs van een paar duizend euro waard is? Bij dit soort 7-persoons auto’s gaat het toch vooral om de euro:ruimte verhouding. En dan wint de Peugeot. De 5008 blijft daardoor de referentie in zijn segment, zelfs nu Volkswagen een zeer serieus te nemen concurrent naar voren schuift.

Reageren is niet mogelijk.