Volkswagen: Britten hinderen diesel update

0

Ook bij onze zuiderburen moeten de sjoemeldiesels van Volkswagen een update ondergaan. Maar meer dan 10.000 Belgische rijders van het merk weigeren daarvoor naar de dealer te gaan. Het gevolg is dat, meer dan 2 jaar nadat het sjoemeldiesel schandaal bij Volkswagen aan het licht kwam, meer dan een kwart (27,2 procent) van de fraudemotoren niet hersteld zijn.

Denis Gorteman, de topman van de Belgische Volkswagen importeur d’Ieteren is gefrustreerd over het trage verloop van de terugroepactie van auto’s met sjoemelsoftware. Er rijden bij onze zuiderburen nog afgerond 75.000 diesels met te vuile motor rond. Vooral Skoda eigenaren blijven het milieu onnodig belasten. Bij dieselrijders van dit merk heeft amper 57 procent van de Tsjechische auto’s in België een update van de sjoemelsoftware ondergaan.

Volgens Gorteman is dat te wijten aan de brexit: “De homologatie van Skoda modellen gebeurt in het Verenigd Koninkrijk. De Britse overheid had 6 maanden meer tijd nodig om de update goed te keuren”. De topman van de Belgische Volkswagen importeur d’Ieteren verwacht niet dat ooit alle Belgische sjoemeldiesels hersteld zullen worden: “Wij kunnen tot maximaal 85 procent een update geven, maar meer zal ons niet lukken.

Gorteman (foto) noemt daarvoor verschillende redenen. “In België is de update, in tegenstelling tot Duitsland, niet verplicht. Test-Aankoop (de Belgische zusterorganisatie van de Consumentenbond, red.) heeft 10.000 van zijn leden aanbevolen om de aanpassing niet te laten uitvoeren. Wij hebben al 4.000 klanten bij onze dealers over de vloer gehad die geen update willen”. Voornaamste reden is dat hun auto onder handen genomen is door een tuner. Bij de beoogde motor update van Volkswagen zouden zij direct dat additionele vermogen (en koppel) verspelen.

Een deel van het probleem heeft zich evenwel in de tijd opgelost. Er zijn de afgelopen 2 jaar afgerond 50.000 Belgische sjoemeldiesels geëxporteerd of uitgeschreven. Aanvankelijk stelde de importeur dat er 320.000 auto’s van de Volkswagen Groep met sjoemelsoftware bij onze zuiderburen rondreden, maar dat aantal is nu dus gezakt tot circa 270.000 voertuigen.

In september 2015 biechtte Volkswagen op sjoemelsoftware te hebben geïnstalleerd in 11 miljoen voertuigen van het concern (naast het hoofdmerk ook auto’s van Audi, Seat en Skoda) om de uitstootwaarden van stikstofoxide (NOx) te manipuleren. De terugroepactie van de auto’s kwam echter erg traag op gang omdat de goedkeuring van de software update door de Duitse overheid lang op zich liet wachten.

Reageren is niet mogelijk.