Skoda Kamiq alleen voor China. Houden zo!

0

Voor veel autofabrikanten is China van ‘bijzaak’ gepromoveerd tot ‘hoofdzaak’. Dat heeft alles te maken met de verkoopaantallen die daar gerealiseerd kunnen worden. Het rechtvaardigt ook de ontwikkeling van specifiek bestemd voor de Chinese markt ontwikkelde modellen. Zoals deze een nieuwe compacte cross-over van Skoda.

Het model is door Skoda tot Kamiq gedoopt. Tot zo ver is er niks aan de hand, want die naam past mooi bij Karoq en Kodiaq: beginletter ‘K’ en eindigend met een ‘q’. Je kunt er vergif op innemen dat ook de Tsjechische interpretatie van de Seat Arona (een B segment cross-over dus) een modelnaam krijgt die aan deze richtlijnen voldoet.

De Kamiq, die in zijn publieksdebuut in april beleeft tijdens de Beijing Auto Show, blijft echter een exclusief Chinees genoegen en daar hoeven wij niet rouwig om te zijn. De nieuwe cross-over van Skoda is weliswaar compact en hoogpotig, maar heeft relatief kleine wielen, waardoor hij een wat geamputeerde, stakkerige indruk maakt.

Skoda, of eigenlijk de Volkswagen Groep, gaat de Kamiq samen met joint venture partner SAIC Motor bouwen. De cross-over is 4,39 meter lang en 1,78 meter breed. De hoogte bedraag 1,59 meter. Daarmee is de Kamiq 1 centimeter langer, maar 7 centimeter smaller dan de Karoq. Dat verklaart samen met de relatief korte wielbasis (2,61 meter; de Karoq heeft 2,64 meter tussen zijn assen) de merkwaardige carrosserie.

De Kamiq is gebaseerd op de Volkswagen Lavida, een sedan die op zijn beurt gebruikmaakt van een aangepaste versie van het PQ34 platform van de Duitsers dat jaren geleden onder modellen als de Golf IV en de eerste generatie Seat Leon te vinden was. Voor de aandrijving zorgt een atmosferische 1.5 liter motor van 110 pk. De verkoop start in juni. De specifiek voor Europa ontwikkelde B segment cross-over van Skoda, waarvan wij geen gekromde tenen hoeven te krijgen, komt begin 2020.

Reageren is niet mogelijk.