In detail: de Hyundai Kona Electric

0

Voor wat betreft de ontwikkeling van elektrische auto’s zijn er in de branche 2 visies: aparte modellen of aangepaste versies van bestaande, ook met een verbrandingsmotor verkrijgbare, personenwagens. Hyundai heeft heel duidelijk met meeste vertrouwen in de tweede invalshoek: zo is er Ioniq in meerdere smaken verkrijgbaar en nu volgt van de Kona, die debuteerde in benzine/dieselvorm, een elektrische versie.

Hyundai gaat de Kona Electric in 2 varianten leveren: een basisversie met 135 pk en 395 Nm, die in 9,3 seconden naar 100 km/u kan sprinten en een actieradius heeft van 300 km, en een uitvoering met 204 pk (en een identieke 395 Nm), die de acceleratieklus in 7,6 seconden klaart en volgens de fabrikant 470 km ver kan komen op een acculading. Dat is een waarde die wij tot nu toe alleen van Tesla kennen. Beide uitvoeringen halen een topsnelheid van 167 km/u. Maak je gebruik van een 100 kW DC snellader, dan volstaat 54 minuten om de accu’s naar 80 procent van hun maximale capaciteit te brengen. Een laadpaal van 7,2 kW (die je thuis kan installeren) heeft net 9 uur nodig om een volledig lege Kona met 204 pk op te laden (135 pk uitvoering: 6 uur).

In de kofferbak past 373 liter aan bagage. Neem je een laadkabel mee dan slinkt de capaciteit tot 332 liter. De zogeheten Short Range Electric heeft een lithium/ion polymeer batterijpakket van 39,2 kWh, goed voor een gemiddeld stroomverbruik van 14,8 kWh/100 km. De Long Range zet daar 64 kWh tegenover, wat zorgt voor een consumptie van 15,2 kWh. Ter vergelijking: de Renault Zoe en Nissan Leaf doen het met 40 kWh, de BMW i3 met 33 kWh en de Tesla Model 3 met 50 kWh. Het geeft de Hyundai Kona Electric een belangrijk streepje voor op zijn naaste concurrenten.

Uiterlijke kenmerken van de elektrische Kona zijn een hertekende, voortaan gesloten frontpartij, andere bumpers (vóór met zogeheten Air Curtains die de luchtweerstand moeten verbeteren door de turbulenties rond de wielkasten te reduceren), zilverkleurige dorpels die wat extra klasse aan de Hyundai proberen te geven, aërodynamische velgen en het gebrek aan een uitlaat, uiteraard. De Kona Electric is ook iets hoger (+15 mm) en wat langer (+10 mm) dan de versies met verbrandingsmotor.

In het interieur valt vooral de specifieke, optisch zwevende middenconsole van de Kona Electric op met zogeheten ‘press-and-shift-by-wire’ knopjes. Het 7 inch grote infoscherm is gezegend met menu’s die de staat van de batterij, de gekozen rij modus en het energieverbruik weergeven. De belangrijkste rij informatie krijg je voor de neus geprojecteerd via voorruit projectie. Uiteraard zet ook Hyundai vol in op allerlei multimediatoepassingen en semi-autonome rij functionaliteiten, zodat niet alleen de elektrische aandrijflijn bij de tijd is.

De standaarduitrusting van de Kona Electric omvat verder een inductie oplaadmogelijkheid voor de telefoon, adaptieve cruisecontrole, een automatische noodrem met voetgangersdetectie, een actieve rijstrookassistent, dode hoek detectie en Rear Cross-Traffic Collision warning. De Hyundai is leverbaar vanaf komende zomer. De hamvraag is natuurlijk de prijs voor de Kona Electric. Reken op dik 40.000 euro voor de krachtigste versie. Dat is veel geld voor een compacte cross-over. Groen rijden is dus niet gratis…

Comments are closed.