Oude wijn in een nieuwe SUV zak: Skoda Kamiq

0

Binnen enkele dagen wordt op de autotentoonstelling van Peking het doek van deze Skoda Kamiq getrokken. Hij komt onder de Karoq en de Kodiaq in het Chinese gamma en wordt daarmee het kleinste SUV model van de Tsjechen. In China is het de opvolger van de Yeti die aldaar momenteel nog steeds te koop is.

De Kamiq is 4.390 mm lang en 1.781 mm breed. Hij is 1.593 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.610 mm. Daarmee is hij minder hoog en vooral smaller dan de Karoq. Het lengteverschil bedraagt slechts 50 mm. De Kamiq is gebaseerd op het niet bepaald okselfrisse (maar wel goedkope) PQ34 platform van de Volkswagen Groep dat in 1998 debuteerde onder de Golf IV. Voor Europese modellen van het concern is het MQB onderstel tegenwoordig de norm. Dat verklaart waarom de Kamiq niet in Europa verkocht gaat worden.

Qua design had dat overigens wel gekund, want de stijltaal van de Kamiq is zorgvuldig afgestemd op die van de grotere SUV modellen van het Tsjechische merk. Alleen de koplampen zijn een stuk groter dan we van Skoda gewend zijn. Dat is een centenkwestie: Skoda is op deze manier niet aangewezen op fijnmazige lichttechniek, maar kan klassieke joekels van lampen monteren.

Het motorenaanbod van de Kamiq is erg overzichtelijk: hij wordt in China alleen verkrijgbaar met een 1,5 liter benzinemotor van 109 pk en 150 Nm. Een handgeschakelde 5-bak is standaard, maar tegen meerprijs is een 7-traps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar. Vierwielaandrijving is niet mogelijk. Moederbedrijf Volkswagen gebruikt de aandrijflijn voor de Lavida, een no-nonsense C segment sedan.

De Kamiq zal door de Chinese Volkswagen tak nog dit jaar in productie worden genomen. De SUV moet vooral jonge, stadse kopers aanspreken. Skoda verwacht dat SUV modellen over 2 jaar een marktaandeel van 60 procent zullen hebben in China. De verkopen van de Tsjechen zijn dankzij de Karoq en Kodiak in het eerste kwartaal van dit jaar met 19 procent gestegen.

Wij krijgen over ruim een jaar een klein broertje van de Karoq en Kodiak. Die zal worden gebaseerd op de Audi Q2 en Volkswagen T-Roc en dus veel moderner zijn dan de Kamiq. Tegelijkertijd is hij een (halve) klasse groter dan de compacte SUV van zustermerk Seat, de Arona.

 

Reageren is niet mogelijk.