Minder is meer: Hyundai Kona Electric

0

Waarom de korte test?

Vanaf augustus start Hyundai met de levering van de Kona Electric. Dat is al snel en in Duitsland kon er kennis worden gemaakt met de vrijwel productierijp prototype. Zal de Kona Electric de bedrijfsdoelstelling om van Hyundai ’s werelds groenste automerk te maken dichterbij brengen? En hebben de ruim 1.500 Nederlanders die ‘ongezien’ een exemplaar besteld (dit jaar komen 1.750 exemplaren naar ons land) hebben een goede keuze gedaan? Voor het antwoord op deze vragen kon worden gereden met de sterkste versie.

Wat voor auto is het?

Hyundai gaat de Kona Electic in 2 varianten leveren: een basisversie met 135 pk en 395 Nm, die in 9,3 seconden naar 100 km/u kan sprinten en een actieradius heeft van 300 km, en een uitvoering met 204 pk (en een identieke 395 Nm), die de acceleratieklus in 7,6 seconden klaart en volgens de fabrikant 470 km ver kan komen op een acculading. Dat is een WLTP waarde die wij tot nu toe alleen van Tesla kennen. Beide uitvoeringen halen een topsnelheid van 167 km/u. Maak je gebruik van een 100 kW DC snellader, dan volstaat 54 minuten om de accu’s naar 80 procent van hun maximale capaciteit te brengen. Een laadpaal van 7,2 kW (die je thuis kan installeren) heeft net 9 uur nodig om een volledig lege Kona met 204 pk op te laden (135 pk uitvoering: 6 uur).

In de kofferbak past 373 liter aan bagage. Neem je een laadkabel mee dan slinkt de capaciteit tot 332 liter. De zogeheten Short Range Electric heeft een lithium/ion polymeer batterijpakket van 39,2 kWh, goed voor een gemiddeld stroomverbruik van 14,8 kWh/100 km. De Long Range zet daar 64 kWh tegenover, wat zorgt voor een consumptie van 15,2 kWh. Ter vergelijking: de Renault Zoe en Nissan Leaf doen het met 40 kWh, de BMW i3 met 33 kWh en de Tesla Model 3 met 50 kWh. Daarmee heeft de Kona Electric een belangrijk streepje voor op zijn naaste concurrenten.

Uiterlijke kenmerken van de elektrische Kona zijn een hertekende, voortaan gesloten frontpartij, andere bumpers (vóór met zogeheten Air Curtains die de luchtweerstand moeten verbeteren door de turbulenties rond de wielkasten te reduceren), zilverkleurige dorpels die wat extra klasse aan de Hyundai proberen te geven, aërodynamische velgen en het gebrek aan een uitlaat, uiteraard. De Kona Electric is ook iets hoger (+15 mm) en wat langer (+10 mm) dan de versies met verbrandingsmotor. 17 inch lichtmetalen velgen zijn standaard.

In het interieur valt vooral de specifieke, optisch zwevende middenconsole van de Kona Electric op met zogeheten ‘press-and-shift-by-wire’ knopjes. Het 7 inch grote infoscherm is gezegend met menu’s die de staat van de batterij, de gekozen rij modus en het energieverbruik weergeven. De belangrijkste rij informatie krijg je voor de neus geprojecteerd via voorruit projectie. Uiteraard zet ook Hyundai vol in op allerlei multimediatoepassingen en semi-autonome rij functionaliteit, zodat niet alleen de elektrische aandrijflijn bij de tijd is.

De standaarduitrusting van de Kona Electric omvat verder een inductie oplaadmogelijkheid voor de telefoon, adaptieve cruisecontrole, een automatische noodrem met voetgangersdetectie, een actieve rijstrookassistent, dode hoek detectie en Rear Cross-Traffic Collision warning. De Hyundai is leverbaar vanaf komende zomer. De hamvraag is natuurlijk de prijs voor de Kona Electric. Reken op dik 45.500 euro voor de krachtigste versie. Dat is veel geld voor een compacte cross-over

Is het wat?

Er kon zoals gezegd worden gereden met de sterkste versie (204 pk en een batterijenpakket van 64 kWh). Die weegt een forse 1.738 kilo maar Hyundai zegt bij het platformontwerp van de Kona al rekening gehouden te hebben met een elektrische variant. De Ioniq weegt in elektrische uitvoering 1.495 kilo, maar die heeft een minder groot batterijenpakket dat bovendien niet vloeistof gekoeld is. Om met het goede nieuws te beginnen: in de praktijk kan de opgegeven actieradius van 470 km vrij eenvoudig worden gehaald. Sterker nog: tijdens de test bleek dat met een beheerste rechtervoet zelfs 530 km worden gehaald. Daarmee is de effectieve actieradius 70 procent groter dan die van bijvoorbeeld de Nissan Leaf of de Renault Zoe.

Helaas is er ook minder goed nieuws. En dat is dat de voorwielen eigenlijk niet goed raad weten met het forse motor vermogen en koppel (204 pk / 395 Nm). Dat komt onder andere door de Nexen banden met lage rolweerstand. Hoewel de Kona Electric eigenlijk nauwelijks overhelt, zit hij qua grip zelfs op droog asfalt snel aan zijn limiet. Problemen treden er weliswaar niet op (daar zorgt het stabiliteit controle systeem wel voor), maar de Hyundai is gespeend van elke vorm van rij plezier. Bovendien merk je bij wegbulten aan de deinende carrosserie dat de Kona Electric een zware jongen is. Ondanks dat de besturing als ‘gevoelloos’ valt te bestempelen, merk je toch duidelijk de aandrijfkrachten aan het stuur trekken als je in bochten fel accelereert. De geplande koers volgen is dan enigszins een uitdaging. Maar goed, Hyundai zegt dat bij de onderstel afstelling de laatste puntjes nog op de ‘i’ gezet moeten worden.

Dat geldt ook voor de interieurafwerking. De gewone, vanaf 22.295 euro verkrijgbare, Kona maakt op dit punt al geen diepe indruk en als Hyundai deze sterkste elektrische versie wil aanbieden voor 45.500 euro, dan zal zij met fraaiere cabinematerialen over de brug moeten komen. Immers, voor deze prijs concurreert de Koreaan met de BMW i3s (44.103 euro). En die biedt echt premiumkwaliteit. De i3s sprint ondanks zijn minder krachtige elektromotor (184 pk/ 270 Nm) sneller naar 100 km/u, namelijk in 6,9 seconden (Kona Electric: 7,6 tellen). Dat heeft de BMW te danken aan zijn fors lagere gewicht van 1.340 kilo. Maar goed, die komt volgens de WLTP meetnorm slechts 240 kilometer ver …

Waar de BMW en de Hyundai elkaar de hand kunnen geven, is qua praktische eigenschappen. Daarin zijn het geen van beiden uitblinkers. Aan de i3 is dat goed te zien vanwege het ontbreken van volwaardige achterportieren, maar bij de Kona moet je bedacht zijn op het feit dat de ruimte achterin ondanks zijn forsere formaat (bijna 4,2 meter carrosserielengte) ook tegenvalt. Die is voor volwassenen eigenlijk onvoldoende. Gelukkig is het veercomfort goed. Dat is mede te danken aan het feit dat de elektrische versie van de Kona niet de simpele torsie as achterwielophanging heeft van de 1.0 T-GDI uitvoering, maar de multi-link constructie van de dure 4WD variant met 1,6 liter motor.

Net als bij elke andere elektrische auto is de acceleratie tot circa 100 km/u imponerend. Daarna begint de fut er uit te raken. Geen ramp, want de Kona Electric is natuurlijk bedoeld om een beetje milieubewust te rijden. De Sport modus, waarin de gaspedaalrespons erg nerveus wordt, is daarom volkomen overbodig. Evenmin vloeiend is de overgang van regeneratief remmen (gaspedaal loslaten) naar het tempo terugbrengen via activering van het rempedaal. Dat gaat wat schokkerig. Het is wel iets waar je aan went, maar toch. Hyundai belooft zoals gezegd dat de Kona Electric in uiteindelijke productievorm nog zal worden fijn geslepen, maar verwacht geen wereld van verschil: over 3 maanden moet hij immers al bij de Europese dealers in de showroom staan.

70%
70%
Awesome

Hyundai heeft knap werk afgeleverd door de Kona Electric een actieradius te geven van 470 km; een waarde die in de praktijk bovendien goed haalbaar is. Maar hoewel er niet kon worden gereden met de minder sterke 39,2 kWh uitvoering, zegt het onderbuikgevoel van Autointernationaal.nl dat die de betere keuze is. Volgens bartjes moet die namelijk óók het door Hyundai opgegeven bereik (300 km) kunnen halen en dat zal voor veel klanten in de praktijk voldoende zijn. Bovendien is de 39,2 kWh uitvoering qua prijs (vanaf circa 36.000 euro) veel beter in balans met wat de Kona biedt op het gebied van ruimte achterin (matig) en interieurafwerking (idem). Ook de rijeigenschappen zullen harmonieuzer zijn want met 135 pk worden de voorwielen meer dan genoeg belast. Bovendien zal het prestatieverschil veel geringer zijn dan je op basis van het 69 pk lagere vermogen vermoedt: de 39,2 kWh uitvoering is namelijk afgerond 200 kilo lichter dan de 64 kWh sterke versie.

  • 7
  • User Ratings (17 Votes)
    5.7

Comments are closed.