Tesla gaat het anders aanpakken

0

Tesla topman Elon Musk wil de managementstructuur bij de fabrikant van elektrische auto’s versimpelen. Zo moet de communicatie binnen het bedrijf worden verbeterd en dienen activiteiten die niet van belang zijn voor de ‘missie’ van het bedrijf te worden afgeschaald. Dit meldt Musk in een brief aan het personeel van Tesla.

Het besluit volgt op het vertrek van productiebaas Doug Field. Hij wil volgens een woordvoerder van Tesla meer tijd met zijn familie doorbrengen en neemt daarvoor een ‘sabbatical’ op om weer op krachten te komen. Formeel is Field dus niet vertrokken bij Tesla. Maar een woordvoerder van het bedrijf wil niet zeggen wanneer hij terugkeert en de voormalige productiebaas is niet bereikbaar voor commentaar. Field werkt sinds 2013 voor Tesla, maar recent nam Musk als topman alle productie verantwoordelijkheden van hem over. Die voelde zich ‘opzij geveegd’. Field is één van de oudgedienden bij Tesla en vorig jaar nam hij op verzoek van Musk naast engineering juist ook de productie voor zijn rekening. Maar in het eerste kwartaal van het jaar produceerde het bedrijf slechts 9.766 exemplaren van de Model 3, oftewel afgerond 3.250 eenheden per maand terwijl de doelstelling 5.000 was. De lat was overigens al flink lager gelegd. Bij de onthulling van de Model 3 zei Musk nog dat er eind 2017 circa 20.000 exemplaren per maand van de band zouden rollen.

Volgens marktvolgers vertrekt Field op een cruciaal moment. Tesla probeert de productie van de Model 3 op te schalen naar 5.000 exemplaren per week. De autofabrikant probeert dit doel al maanden te halen, maar er verschijnen steeds nieuwe beren op de weg. Tesla geeft ondertussen honderden miljoenen dollars uit om het productieproces op te schalen. Dat stokt omdat er leveringsproblemen van de accu’s zijn. Met als gevolg dat er nu wekelijks slechts 3.250 exemplaren van de Model 3 geproduceerd worden.

Eerder deze maand vertrok eveneens Jim Keller die aan het hoofd stond van de afdeling Autopilot bij Tesla. Hij is nu in dienst bij Intel. Onlangs vertrok ook al een andere topmanager op een sleutelpositie van het bedrijf, Matthew Schwall. Hij was verantwoordelijk voor de contacten met de Amerikaanse veiligheidsinstanties, maar is nu overgestapt naar Waymo. Schwall zal aldaar het veiligheidsteam gaan versterken.

Ook het vertrek van Schwall komt voor Tesla op een ongelegen moment. De autofabrikant ligt namelijk opnieuw onder loep bij de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) na een crash van een Model S waarbij 2 tieners om het leven kwamen. Het is een nieuw onderzoek in een groeiend rijtje. Alles wijst er op dat de bestuurder een roekeloos rijgedrag had dat Tesla dus niet kan worden aangerekend. Maar bij de crash ontstond er direct daarna brand in de batterijcellen. De brandweer kan daardoor niet direct ingrijpen.

De NTSB en het bedrijf van Musk hebben al jaren een zeer verstoorde verhouding. Dit vindt zijn oorsprong in een ongeluk met een Model X met dodelijke afloop in maart, waarbij het Autopilot systeem wél een rol speelde. Tesla openbaarde informatie terwijl het onderzoek nog liep, waarop de NTSB de autofabrikant niet meer betrok bij het onderzoek. In een reactie gooide Tesla toen olie op het vuur door te stellen dat de instantie meer bezig was met PR zaken dan met het daadwerkelijk verbeteren van de verkeersveiligheid. Dat was tegen het zere been van de NTSB, dat momenteel 4 dossiers open heeft staan waarbij Tesla de hoofdrolspeler is.

Tesla heeft al tijden te kampen met een exodus van managers. Eerder vertrok directeur verkoop Jon McNeill al om Chief Operating Officer te worden bij autodeel bedrijf Lyft, stapte de financieel adviseur Eric Branderiz om persoonlijke redenen op en pakte vice-president boekhouding Susan Repo haar biezen om elders een directeursfunctie te aanvaarden. Deze exodus volgt op het vertrek van onder meer Chief Financial Officer Jason Wheeler, de eerdere leider van het Autopilot project Chris Lattner en de directeur business development, Diarmuid O’Connell.

Musk is het nu zat en heeft een “volledige reorganisatie” van zijn bedrijf aangekondigd. Hij belooft dat Tesla binnenkort nieuwe mensen in dienst zal nemen (zowel vaste werknemers als flexibele krachten) “om de productietoename van de Model 3 en de ontwikkeling van toekomstige producten te ondersteunen”. Eén daarvan is ongetwijfeld de compacte cross-over Model Y, waarvan de eerste exemplaren eind 2019 of begin 2020 van de band moeten rollen.

De beoogde vereenvoudiging van de bedrijfsstructuur (lees: minder management lagen) en de verbetering van de interne communicatie zal worden bewerkstelligd door verschillende functies te combineren. Concreet betekent dit dat er weer ontslagen zouden kunnen vallen na een eerste saneringsronde in oktober 2017 toen 400 à 700 mensen de laan werden uitgestuurd. Ook omdat Musk heeft laten weten dat activiteiten die niet van vitaal belang zijn voor de missie van Tesla worden teruggeschroefd.

Tesla worstelt al maandenlang met de productie van zijn Model 3. Deze instapper is essentieel voor de groei en zelfs voor het voortbestaan van het bedrijf, aangezien hij voor de eerste winst moet zorgen. In zijn 8-jarige bestaan heeft Tesla tot nu toe meer dan 7 miljard dollar verbrand. Vriend en vijand zijn van mening dat er dringend een eind moet komen aan deze bodemloze put. Tesla denkt uit de rode cijfers te komen als over 2 maanden de output van de Model 3 is opgevoerd tot 5.000 stuks per week. Eerder deze maand presenteerde Tesla de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar, waarin het grootste verlies ooit werd genoteerd.

Voor Musk persoonlijk betekent de diepgaande reorganisatie dat hij in de toekomst een toontje lager moet gaan zingen en dat hij moet ophouden met het doen van stoere uitspraken die de aandeelhouders en investeerders op de kast jagen. Die methode werkt duidelijk niet meer. Musk heeft de financiële analisten, die tot voor kort meestal nog wel geloofden in de toekomst van Tesla, ernstig tegen zich in het harnas gejaagd. Hij beet enkele van hen tijdens een toelichting op de bar slechte kwartaalcijfers toe dat ze “domkoppen” waren en dat hij weigerde hun stomme vragen te beantwoorden. Het resultaat was dat er direct een paar miljard van de beurswaarde van Tesla vervaagde. Maar ook is het zo dat steeds meer analisten nu écht beginnen te twijfelen of de droom van Musk financieel nog wel stand kan houden.

Het is de hoogste tijd dat Tesla een normaal bedrijf gaat worden. Daar hoort ook een minder overdreven hoge beursnotering bij (Tesla is momenteel meer waard op Wallstreet dan Ford of General Motors).

Comments are closed.